Liker ikke grøt?

amliv88

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Her har vi gitt lillegutt grøt fra han var ca 5 mnd, økt litt og litt og for en ukes tid siden kom vi opp i ca en porsjon på ettermiddagen. Han har aldri gitt uttrykk for at han liker det noe særlig, og gaper ikke spesielt høyt. Noen ganger begynner han å sutre og grine og vi må bare avslutte hele måltidet før han er ferdig. Var hos ei venninne en dag og lillegutten hennes som er like gammel som min satt og sa "naaaaam nam nam" mens han spiste! Noe min lillegutt aldri har gjort. Føler liksom jeg må dytte skjeen litt inn i munnen hans og ofte bare spytter han 90% ut igjen. Bør vi bare fortsette å gi grøt? Eller ville dere kuttet ut og heller gitt f.eks grønnsaksmos? Kanskje man kan kutte grøten for en periode og så prøve på igjen om noen uker? Må man da i så fall starte like gradvis som man gjorde når man begynte å gi grøt?
En annen ting er at han har bæsja sikkert 6 bæsjebleier i løpet av det siste døgnet, begynte å gi han mild havregrøt i går, dette er første gang han får noe glutenholdig. Er det normalt at de bæsjer mye da?

Sånn er det ofte her også. Noen barn lære å spise og like det kjapt, mens andre trenger lenger tid.
Jenta mi gaper ikke høyt eller sier nam hun heller.
Gi det lenger tid!

Tok lang tid før mi begynte å skikkelig gape. Men nå koser hun seg skikkelig når hun spiser:) er så kjekt å se! Ble enda mer ivrig etter vi satt henne opp i vanlig stol:)

Celia 11.01.14

Samme her. Hun har aldri spist hele porsjon, spiser maks halv men er ikke særlig begeistret :) samme med middag. Det eneste hun virkelig liker er fruktmos og min yoghurt ( får bare litt men hun har virkelig lyst på mer ;)) du kan prøve annen type grøt for det er jo viktig med grøt. Men vil han fortsatt ikke så kan du servere brød med jernrik pålegg om han klarer å spise det ( her liker jenta ikke klumper )
Pleier å bæsje 1 gang maks 2

Ville prøvd vidare med graut, kanskje laga den litt meir tyntflytande?

Normalt at magen reagerer/jobbar ekstra når noko nytt blit innført.

❤️Gutt❤️Februar 2014❤️
❤️Nr 2 i mai? ❤️

Tok lang tid før mi begynte å skikkelig gape. Men nå koser hun seg skikkelig når hun spiser:) er så kjekt å se! Ble enda mer ivrig etter vi satt henne opp i vanlig stol:)

Celia 11.01.14
Håper det blir sånn for lillegutt også! Tenkte snart å ta vekk newborn seter i tripp trappen så han kan få sitte i selve stolen heller, kanskje han liker det bedre :)

Lillegutt 5/3-14 <3

Sånn er det ofte her også. Noen barn lære å spise og like det kjapt, mens andre trenger lenger tid.
Jenta mi gaper ikke høyt eller sier nam hun heller.
Gi det lenger tid!
Ok :) godt å høre at det bare er sånn for noen! Du fortsetter bare å gi selv om hun ikke virker så begeistret? Gir du grøt både og morgenen og om ettermiddagen/kvelden?

Lillegutt 5/3-14 <3

Det kan ta ganske lang tid før de blir glad i all den nye maten de plutselig før, så fortsett med å gi han. Min gutt brukte også lang tid, men nå endelig gaper han :) Hvis han ikke er sulten når jeg gir grøt så lukker han munnen, snur hodet bort og sutrer litt.

Men vil bare fortelle om min jente på tre år som absolutt ikke likte grøt når hun var liten. Det nyttet ikke uansett hvor mye jeg prøvde. Middag likte hun så det ble min løsning + brødskiver. Hun brukte litt lang tid på å venne seg til brød, men når hun først fikk smaken på det så elsket hun brøskivene sine. Gjør det fremdeles :) Grøt spiser hun fremdeles ikke.

Ok :) godt å høre at det bare er sånn for noen! Du fortsetter bare å gi selv om hun ikke virker så begeistret? Gir du grøt både og morgenen og om ettermiddagen/kvelden?

Lillegutt 5/3-14 <3
Det har bedret seg litt nå, men jeg har holdt på i 4-5 uker da. Kan spise en porsjon om kvelden, hvis hun ikke har blitt for trøtt. Prøver å gi på morgenen også, men da spiser hun under en halv porsjon, noen ganger bare et par skjeer.
Hva slags grøt gir du? Jeg startet med hjemmelaget, men gav det opp til slutt. Gikk over til Nestlé og Hipp, det var mye lettere å få venne til å spise.
Prøver litt grønnsaker eller frukt midt på dagen også, ikke mye jeg får i henne men da får hun hvertfall smake:)

Sønnen min gapet ikke før etter 4 mnd. Spilte ingen rolle om det var grøt eller frukt eller grønnsaksmos eller noe. Samme denne gangen så jeg gidder ikke stresse. Hun gaper når hun er klar

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp