Lik sum eller ikke

Gir for 500 til alle nevøer og nieser. så vi har bra med utgifter til jul, men synes det er koselig å gi julegaver og vet at vi får for mindre av noen i familien til våre barn og det er greit det, jul handler ikke om sum men tanken og vise hverandre at man tenker på de og er glade i hverandre.
julemagien er litt borte når det handler om sum, å gi eller ikke gi isteden for at det handler om å glede enn annen person. Så gjør det som passer for dere kengu, jul handler ikke om å «bytte» penger :)
 
Jeg tenker at man gir gave ut i fra hvilken økonomi man har, jeg gjør det likt blant alle mine nevøer/nieser, men det vi fpr av vetdi tilbake kan nok sikkert varriere litt, men det må være greit tenker jeg:) jeg bruker å gi for ca 500kr pr barn:)
 
Hadde ikke kjøpt gave for 500 per unge. Kan ikke skjønne at noen forventer det... Uansett hva som blir gitt til dere. Litt fornuft må man ha :p
 
Gir for 500 til alle nevøer og nieser. så vi har bra med utgifter til jul, men synes det er koselig å gi julegaver og vet at vi får for mindre av noen i familien til våre barn og det er greit det, jul handler ikke om sum men tanken og vise hverandre at man tenker på de og er glade i hverandre.
julemagien er litt borte når det handler om sum, å gi eller ikke gi isteden for at det handler om å glede enn annen person. Så gjør det som passer for dere kengu, jul handler ikke om å «bytte» penger :)
Nei det handler hverken om sum eller bytte penger for min , jeg bare lurer på hva andre gjør.
 
Synes 500 per barn høres mye ut. Barna våre har fem onkler og tanter. Skulle hver av de ut med 500 ville barna fått 2500,- i gaver bare der :eek: Når en del av de er studenter mens vi har to fulle lønninger blir det veldig rart om vi skulle forvente å få for samme sum.

Felles gave er et fint alternativ hvis det er mange barn. Spill og filmer for eksempel :) Jeg og brødrene mine hadde det mye gøy med slike gaver.
 
Synes 500 per barn høres mye ut. Barna våre har fem onkler og tanter. Skulle hver av de ut med 500 ville barna fått 2500,- i gaver bare der :eek: Når en del av de er studenter mens vi har to fulle lønninger blir det veldig rart om vi skulle forvente å få for samme sum.

Felles gave er et fint alternativ hvis det er mange barn. Spill og filmer for eksempel :) Jeg og brødrene mine hadde det mye gøy med slike gaver.
Hva man gir i hver familie er nok forskjellig, i vår og svigerfamilien er 500 vanlig sum (nesten alle gir den summen)
Problemet kommer når det er mange barn i familien
 
Hva man gir i hver familie er nok forskjellig, i vår og svigerfamilien er 500 vanlig sum (nesten alle gir den summen)
Problemet kommer når det er mange barn i familien
Jeg kommer fra en familie med fire barn der nesten alle søskenbarna er enebarn. Vi fikk ikke for samme summen og synes det var helt greit. Om vi sammenlignet var det innad i søskenflokken, ikke hva vi fikk sammenlignet med hva søskenbarna fikk.
 
Vi gir den summen vi har råd til.. om det er 500 eller 150, så gir vi det samme til alle barna ja
 
Nei det handler hverken om sum eller bytte penger for min , jeg bare lurer på hva andre gjør.

Var ikke ment til deg sånn, det var en betraktning over hva som har skjedd med julen. Så jeg skrev at dere må gjøre det som passer deres økonomi
 
Nei bruker den summen som passer meg. Har bare to nieser passer på at de får for samme pris. Men det hender min søster gir dyrere gaver til mine barn( de tjener også veldig bra).
 
Jeg gir sånn ca lik sum. Men om det er noe til 150kr som er veldig fint, og den andre får noe til 200 som er like fint, så gir jeg ikke 50kr ekstra til den ene liksom. De får samme "mengde" med ting. Altså om en får en genser, så får den andre også kun ett plagg, selv om det kanskje ville kostet det samme å gi matchende sett. Og til søsken tenker jeg litt på at de ser hva den andre pakker opp, og barn sammenligner naturlig nok. Så da liker jeg å holde det litt i samme kategori, at den ene ikke får noe som er kjempegøy, mens den andre får en snusfornuftig gave. Om de skal få "kjedelige" ting, så får alle det. Eller om jeg putter godteri i pakken, så får alle det samme godteriet osv. Og som sagt, at gavene er ca like store i størrelse/mengde føler jeg er mye viktigere enn prislappen, for unger ser ikke på prislappen.

Jeg bryr meg heller ikke om å gi tilbake ca samme sum som det jeg får. Folk får gi etter egen lommebok. Jeg gir etter hva jeg har råd til. Jeg ser som regel over økonomien hvert år, og ser hvor mye jeg totalt kan bruke på gaver det året. Så deler jeg den summen på antall personer som skal få gave det året. Og da setter det grensen for hvor mye jeg vil/kan bruke på hver enkelt gave. Om noen da får litt dyrere gave, så betyr det at andre vil få litt billigere gave.

Føler selv at det er en uting å snakke om pris på gaver man har gitt/fått. En gave skal jo være en hyggelig gest og noe man gir for å vise at man bryr seg og tenker på hverandre. Det handler ikke om hvor mye man har kjøpt for eller at man skal få nøyaktig det samme tilbake osv. Prøv å ta kapitalismen ut av det, det er ikke en byttehandel. Det er en julegave. Jeg er like glad om jeg gir en genser til 500kr, og så får tilbake et hjemmestrikket skjerf.
 
Gir lik som per barn i samme familie, men ikke nødvendighvis samme sum som barna her får. Dvs hvis mine barn hadde fått gave til 500 kr hadde jeg ikke kjøpt gave til 500 kr per barn til 5 sty tilbake. Men eks gitt 300 kr per barn.
hvis mottager synes det er smålig av meg så får de heller gi barna mine gaver av mindre verdi.
 
Var ikke ment til deg sånn, det var en betraktning over hva som har skjedd med julen. Så jeg skrev at dere må gjøre det som passer deres økonomi
Ok, ser mange andre innlegg hvor folk skriver st det bare byttes penger, at man bare går å kjøper noe ræl for måfå kjøpt noe osv,det er heldigvis ikke noe jeg kjenner meg igjen i.
 
Back
Topp