Lik sum eller ikke

Takk for svar igjen.
Det er hverken snakk om byttehandel , at de forventer samme sim tilbake , bytte av penger ol ,set var vare dt spørsmål om hva som er vanlig å gjøre. Vi snakker heller ikke om hva gavene koster

Joda klart det er til barnet, men det blir ekstremt dyrt rett og slett.
Min får for 500 og da føler jeg vi må gi det tilbake men det blir da 3000 bare til barna i den familien.
Det hadde jeg faktisk ikke hatt råd til. Hadde nok tatt en prat med dem og avtalt en sum. Syntes at 200 kr hadde vært mer enn nok. Og kanskje en felles gave, f.eks ett brettspill, i tillegg

I våre familier er det avtalt summer. 250kr per bursdag/jul per barn fra tanter/onkler. Vil man gi noe som er dyrere må man spleise med andre tanter/onkler...

Jeg tenker at man gir likt per barn, ikke matcher beløpet fra de som gir (med mindre man har avtalte summer da). Den totale belastningen i gaver er jo ulik fra familie til familie siden man har ulikt antall familier "andre siden".
Likt her med våre familier.

Vi har 14 tante- og onkelbarn ☺️ 7 av de er bonus (inngiftet), men vi gir lik sum til alle! Synes det er utrolig viktig ☺️ Her får de største ett gavekort på HM, Cubus eller noe sånt til lik sum, mens de minste får noe mer fysisk som perlesett, klær, leke, bok, spill osv.
Som dere skjønner så kan vi ikke gi en stor sum, men vi passer alltid på at det er ganske likt. Samboers store familie altså med 10 søsken :smiley-ashamed004❤️

Fordi jeg liker å gi det samme tilbake som det jeg får for. Handler virkelug ikke om at de forventer gaver tilbake for 500

Neida, mente det ikke sånn helt oppriktig :P Greit nok at man vil gi tilbake for det man får, men en må jo tenke innenfor rimelighetens grenser. Hee fokuseres det ikke på pris. Aldri vært diskutert eller nevnt. Vi kjøper til hverandre det vi syns er fint og passer. Hva folk velger å handle for er opp til dem og jeg tenker ikke å matche noen.

Vi har 18 tantebarn/onkelbarn alle får for samme sum, vi har heller ingen avtale om hvor mye vi gir våre søskena barn eller hvor mye dem gir våre barn. Vi gir julegaver til det året dem konfirmeres så stopper vi.

Nå har mange av mine tantebarn egne familier så om vi skulle ha fortsatt hadde vi gått konkurs.
Ellers gir vi etter hva lommeboka tillater.

Gir likt til alle nevøer og nieser, men om de velger å bruke 500 på mitt barn når det kommer betyr ikke det at jeg kommer til å bruke 500 på deres. Man gir etter hvor mye man føler er riktig :)

Enig med deg :) Vi har ikke økonomi til mer enn maks 200-250/stk og sånn er det bare, enkelt og greit.

Back
Topp