Liggestillinger høygravid

Nummer2❤️

Betatt av forumet
Hei ❤️ har termin 1.november og sliter sånn med søvn. Jeg sovner, våkner rundt 04.00 for å tisse og ligger våken i halvannen time før jeg sovner igjen. Det er sikkert ikke synd i meg men i forhold til den søvnen jeg er vant til så blir jeg så sliten.

Jeg har skjønt at man ikke skal ligge på ryggen i 3.trimester og har også opplevd utrolig svimmelhet hvis jeg har glemt meg og ligger for lenge sånn. Men får vondt i nakke og skulder av sideligging samtidig som jeg blir engstelig for å skade baby hvis jeg ligger på rygg. Anatomisk er jeg IKKE god, så spørsmålet er:

Finnes det noen trygge ryggstillinger hvor man løfter opp noe på riktig sted som gjør at vena cava ikke opplever det presset som kan være farlig for baby?

Sorry langt spørsmål, veldig takknemlig for svar ❤️
 
Jeg sov halvveis sittende i slutten av svangerskapet. Hadde en bbhugme som jeg satte bak meg, + en pute. Andre ganger brukte jeg en stor hotellpute. Kan også sette opp en sofapute i senga.
Om det ikke er ubehagelig å ligge på ryggen så kan du gjøre det. Man kjenner ubehag lenge før det er farlig. Jeg kunne ikke ligge på rygg, ble for mye press.
 
Ryggstillinger; nei pga. vena cava

Tips: det er best å ligge på venstre side om en klarer. Har du forsøkt gravidpute som nevnt over her? Jeg brukte bbhug me, hotellpute og vanlig pute fra uke 8 og det var helt essensielt med god leiring med hjelp av puter for å finne og opprettholde en sovestilling. Især det å kunne ha bbhugme-en mellom beina og under magen hjalp godt. Hadde bekkenløsning fra uke 10 og var i stor grad sengeliggende gjennomgående pga kvalme- og bekkenplager
 
Back
Topp