Ligge på ryggen

Alma<3

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberfest 2024 ❤️
Man blir jo anbefalt å ikke ligge på ryggen å sove eller på sofaen osv, fordi livmor kan klemme av blodtilførselen (vena cava) bak i ryggen, men dette gjelder jo helst for siste trimester.

Noen som har begynt å merke noe på dette enda?
 
Man blir jo anbefalt å ikke ligge på ryggen å sove eller på sofaen osv, fordi livmor kan klemme av blodtilførselen (vena cava) bak i ryggen, men dette gjelder jo helst for siste trimester.

Noen som har begynt å merke noe på dette enda?
Er i uke 20 i morgen og sover fortsatt en del på ryggen, men med en pute under knærne :)
 
En ting jeg har lurt på angående dette - merker man når det blir et problem? Altså - hvis jeg er våken, kan jeg ligge på ryggen på sofaen hvis det føles greit? (Er fortsatt noen uker igjen før jeg må begynne å tenke på det heldigvis, men har begynt å mentalt forbedre meg hehe)
 
En ting jeg har lurt på angående dette - merker man når det blir et problem? Altså - hvis jeg er våken, kan jeg ligge på ryggen på sofaen hvis det føles greit? (Er fortsatt noen uker igjen før jeg må begynne å tenke på det heldigvis, men har begynt å mentalt forbedre meg hehe)
Er litt usikker selv... Det sies jo at man blir svimmel og slapp, men kan ikke si jeg merket det i siste trimester med første barnet :confused013hehe ja, jeg og forbereder meg mentalt, prøver å nyte ryggleie så lenge jeg kan :hilarious::hilarious:
 
Jeg merket null til dette i sist svangerskap, og tok derfor ikke noe hensyn til det :confused005 regner jo med kroppen sier i fra hvis det er noe. :)
 
Jeg sover på ryggen. Klarer ikke sove på sidene. Sov lenge på rygg sist også. Det er litt sånn så som så med å sove på rygg. For noen går det helt fint, for andre så merker de til at det ikke er bra.
 
I forrige svangerskap syntes jeg det var tungt å ligge på ryggen, de siste ukene ihvertfall. Ble litt unaturlig, og likte bedre å ligge på siden når jeg typ slappet av på sofaen. Sover til vanlig på magen/siden da, hater å sove på ryggen :laughing002
 
Jeg er typ15+3 i dag, og kan merke det om jeg ligger på ryggen lenge...blir veldig svimmel og kvalm :( har hatt et slik i alle mine svangerskap, egentlig veldig slitsomt da jeg liker best å ligge på ryggen lr venstre side.
 
Ikke farlig å ligge på ryggen så lenge det føles greit. Om man sover på ryggen så flytter vi automatisk på oss i søvne om noe blir ubehagelig :)
 
De aller fleste vil merker det.
Både lege og jordmor sa sist det ikke var noe problem så lenge det var komfortabelt og ikke gav plager. Sov på ryggen til passert uke 34, men med en ekstra pute i nakken pga halsbrann og pute under knærene. Min søster har vært likedan med alle sine 5 barn.
 
De aller fleste vil merker det.
Både lege og jordmor sa sist det ikke var noe problem så lenge det var komfortabelt og ikke gav plager. Sov på ryggen til passert uke 34, men med en ekstra pute i nakken pga halsbrann og pute under knærene. Min søster har vært likedan med alle sine 5 barn.
For all del, det går som regel bra. Men når det er funnet sammenheng mellom at mor sover jevnlig på rygg etter uke 28, og dødfødsel, så tenker jeg det er noe jeg vil unngå, og heller ikke vil råde andre til.
 
For all del, det går som regel bra. Men når det er funnet sammenheng mellom at mor sover jevnlig på rygg etter uke 28, og dødfødsel, så tenker jeg det er noe jeg vil unngå, og heller ikke vil råde andre til.
Så vidt jeg har lest har ingen her rådet andre til å sove på ryggen, men fortalt sine egne preferanser og erfaringer med det :)

Man snur seg som regel - uavhengig av om man sover på mage,rygg eller sider dersom noe er ukomfortabel iløpet av natten. Og hver enkelt må gjøre det som kjennes ok for dem.

Også må det skilles på det å ligge flatt på ryggen, og det å sove med oppover helling i ryggen ved hjelp av gravidpute eller andre puter :)
 
Back
Topp