Ligge på ryggen

Samme problem her at jeg får så vondt i hofta hvis jeg ligger lenge på den. Jeg har den lange bbhugme'en mellom knærne og helt opp til skuldra for å støtte hele kroppen, og ligge "rett" på siden, også har jeg en lang pute i ryggen som støtter opp. Også snur jeg meg fram og tilbake mellom venstre og høyre side hele natta :smiley-ashamed004 :hilarious:
Okei, så det vil si at bbhugme også hjelper mot smerter i den hoften man ligger på også?? (Trodde liksom at den bare hjalp den hoften som ligger opp, men sånn er det kanskje ikke…? )
 
Okei, så det vil si at bbhugme også hjelper mot smerter i den hoften man ligger på også?? (Trodde liksom at den bare hjalp den hoften som ligger opp, men sånn er det kanskje ikke…? )
Bekkenet blir ihvertfall litt mer rett, og så får den hofta som er opp hvile, så når den andre gjør vondt så snur jeg meg rundt. Ikke ideelt og blir mye snuing iløpet av natta, men det er nå den beste løsningen jeg har funnet ihvertfall :p
 
Bekkenet blir ihvertfall litt mer rett, og så får den hofta som er opp hvile, så når den andre gjør vondt så snur jeg meg rundt. Ikke ideelt og blir mye snuing iløpet av natta, men det er nå den beste løsningen jeg har funnet ihvertfall :p
Takk for svar! Har laget meg en DIY bbhugme, og ordner og styrer med div puter, men det blir mye snuing, ja.
 
Omg ja 100%! Hver gang jeg har reist fra den og brukt dyne eller puter angrer jeg. Den blir seriøst med på sommerferie. Samboeren har begynt å kalle den Frank og mener jeg er mer glad i Frank enn ham om dagen. Ikke helt uberettiget hehe
Kjenner meg igjen her!! :laughing002 «Skulle ønske jeg var en bbhugme pute» hilsen samboeren :laughing002
 
Jeg ligger på ryggen for å få strekt ut og fjerna ungen fra ribbeina, men greier ikke sovne sammen med mannen lenger på ryggen om han prøver å holde rundt meg og bbhugme :smiley-ashamed004 vekten av hånden hans sammen med baby+livmor+morkake gjør at jeg akutt blir svimmel og uvel.. Synd.. Da blir det bare meg alene med gravidputa :laughing002
 
Bbhugme er 100% verdt pengene!
Sniker fra juli og støtter denne! Hadde betalt fire ganger for bbhugme, den har reddet kropp og søvn hele svangerskapet! Er 38+6 nå.
Omg ja 100%! Hver gang jeg har reist fra den og brukt dyne eller puter angrer jeg. Den blir seriøst med på sommerferie. Samboeren har begynt å kalle den Frank og mener jeg er mer glad i Frank enn ham om dagen. Ikke helt uberettiget hehe
Haha, okei, jeg er nå overbevist, og har nå kjøpt meg en Frankie-boy jeg også! Får den en dag til uka. Blir spennende!
 
Omg ja 100%! Hver gang jeg har reist fra den og brukt dyne eller puter angrer jeg. Den blir seriøst med på sommerferie. Samboeren har begynt å kalle den Frank og mener jeg er mer glad i Frank enn ham om dagen. Ikke helt uberettiget hehe
Kjenner meg igjen her!! :laughing002 «Skulle ønske jeg var en bbhugme pute» hilsen samboeren :laughing002
Haha, okei, jeg er nå overbevist, og har nå kjøpt meg en Frankie-boy jeg også! Får den en dag til uka. Blir spennende!

Skjønner jeg må navngi min også :hilarious: kan ikke leve uten akkurat nå!! :laughing002
 
Jeg fikk beskjed fra Fysio som er spesialist på kvinnehelse at nye studier går i retning av at man fra uke 20 ikke skal sove på ryggen lenger, så jeg prøver å følge det og har gjort det siden ca da. Og jeg elsker å sove på ryggen, så det er ikke noe gøy. Hun la også til at kroppen snur stort sett på seg selv hvis man plutselig sovner på ryggen og at det stort sett går bra sånn generelt. Så, innimellom må jeg bare hvile/sove litt på ryggen fordi hoftene og bekkenet gjør vondt. Full nedtelling til termin og når jeg kan sove normalt (dog kort av gangen) igjen.

Har også bbghugme, og greit fornøyd med den, men sover bedre med bare en liten pute som støtte til magen.
 
Jeg har aldri merket noe til det der egnentlig. Prøver å la være å ligge lenge på ryggen, men ender som regel opp på ryggen ila natten likevel. Elsker å sove på ryggen :dead:
 
Jeg legger meg på siden, men i følge samboer så sover jeg største delen av natten på ryggen, men jeg ligger ikke flatt. Har pute mellom/under knærene og jeg har 2 hodeputer. Snakket med lege og behandler om det - de mente det ikke var noe problem på en stund enda. Så jeg sover godt mine 7-8t per natt jeg
 
Jeg sovner på venstre side, men ifølge sambo sover jeg mesteparten av natten på ryggen, tar visst ikke lang tid fra jeg sovner til jeg snur meg over på ryggen. Har ennå ikke kjent noe som helst ubehag av å ligge på ryggen heller, og man snur seg vel som regel om man merker det blir ubehagelig uansett om man sover :) Gjorde ivertfall det når jeg var gravid med første. Våkna av at jeg var svimmel og uvell om jeg surra meg over og lå på ryggen :dead:
 
Jeg er ryggsover. Fikk beskjed som flere her om anbefalingen om å ikke ligge på rygg fra uke 24. Fikk forklart at endringen i blodtilførselen kan være et problem for barnet dersom det allerede er sårbart, og det vet man ikke alltid på forhånd, men at det i de aller fleste tilfeller går bra og at anbefalingen er men som et forebyggende tiltak.

Har derfor en ektemann som har carte blanche til å gi meg en dytt dersom han oppdager at jeg sover på ryggen. Har også gått til innkjøp av bbhugme. Sistnevnte virker å fungere både for å avlaste hofta (jeg følte også ubehag når jeg lå flere dager på rad på venstre side) og å «lure» meg til å sove på siden fordi jeg som regel har den mellom bena når jeg sover. Ser noen har skrevet andre steder at det kan lønne seg å lage en U av den, så man også får støtte i ryggen og blir «rammet inn» i riktig stilling, dersom man har tendens til å rulle tilbake på rygg. Ikke prøvd ennå. Den er uansett behagelig å ligge med så snart man har vendt seg til den.

Fikk ellers beskjed fra jordmor og lege at det å vokne opp på rygg ikke er noe jeg skal stresse over, bare rulle tilbake og forsøke å unngå det.
 
Last edited:
Okei, så det vil si at bbhugme også hjelper mot smerter i den hoften man ligger på også?? (Trodde liksom at den bare hjalp den hoften som ligger opp, men sånn er det kanskje ikke…? )
Jeg føler også at den tar vegg noe av vekta fra den nederste hofta. Har justert den et par ganger (den er som ei pølse, med to plastikkledd i endene som kan justeres etter hvor tett innholdet skal ligge sammenpakka) fra stram til løsere, for å finne den beste «konsistensen» for at det øverste beinet mitt skal rette seg ut og ikke bare ligge bøyd over. Har fungert bra for meg :)
 
Last edited:
Jeg er ryggsover. Fikk beskjed som flere her om anbefalingen om å ikke ligge på rygg fra uke 24. Fikk forklart at endringen i blodtilførselen kan være et problem for barnet dersom det allerede er sårbart, og det vet man ikke alltid på forhånd, men at det i de aller fleste tilfeller går bra og at anbefalingen er men som et forebyggende tiltak.

Har derfor en ektemann som har carte blanvhe til å gi meg en dytt dersom han oppdager at jeg sover på ryggen. Har også gått til innkjøp av bbhugme. Sistnevnte virker å fungere både for å avlaste hofta (jeg følte også ubehag når jeg lå flere dager på rad på venstre side) og å «lure» meg til å sove på siden fordi jeg som regel har den mellom bena når jeg sover. Ser noen har skrevet andre steder at det kan lønne seg å lage en U av den, så man også får støtte i ryggen og blir «rammet inn» i riktig stilling, dersom man har tendens til å rulle tilbake på rygg. Ikke prøvd ennå. Den er uansett behagelig å ligge med så snart man har vendt seg til den.

Fikk ellers beskjed fra jordmor og lege at det å vokne opp på rygg ikke er noe jeg skal stresse over, bare rulle tilbake og forsøke å unngå det.
Så betryggende! :Heartred Jeg sover ikke på rygg, men ligger gjerne på rygg i sofaen og senga og ser tv, leser eller strikker. Har blitt kjemperedd nå for at jeg skader barnet på noe vis, for selv har jeg ikke kjent noe til det…
 
Våkner stadig på ryggen jeg. Sovner alltid på siden fordi jeg liker å sove på siden.
Ikke merket noen problemer med å sove på ryggen
 
Legger inn disse her for info for de som vil lese mer om hvor rådene kommer fra:

- https://lub.no/om-barnedod/dodfodsel/forebygging-av-dodfodsler/mors-sovestilling-og-dodfodsel/
- https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-ikke-sove-pa-ryggen

Og fra helsenorge (https://www.helsenorge.no/gravid/vanlige-plager-under-graviditeten/):

Livmoren blir tyngre og kan presse på blodårer som er viktig for blodtilførselen til barnet. Derfor bør du alltid etter uke 28 i svangerskapet, legge deg å sove på siden. Det er ikke farlig om du snur deg til andre stillinger i søvnen. Våkner du på ryggen, er det kroppen din som gir deg signal om at du bør legge deg over på siden igjen.

Men ta informasjonen/anbefalingene for det de er: forebygging, og ta en prat med lege eller jordmor om evt. bekymringer :)
 
Back
Topp