Jeg er ryggsover. Fikk beskjed som flere her om anbefalingen om å ikke ligge på rygg fra uke 24. Fikk forklart at endringen i blodtilførselen kan være et problem for barnet dersom det allerede er sårbart, og det vet man ikke alltid på forhånd, men at det i de aller fleste tilfeller går bra og at anbefalingen er men som et forebyggende tiltak.
Har derfor en ektemann som har carte blanvhe til å gi meg en dytt dersom han oppdager at jeg sover på ryggen. Har også gått til innkjøp av bbhugme. Sistnevnte virker å fungere både for å avlaste hofta (jeg følte også ubehag når jeg lå flere dager på rad på venstre side) og å «lure» meg til å sove på siden fordi jeg som regel har den mellom bena når jeg sover. Ser noen har skrevet andre steder at det kan lønne seg å lage en U av den, så man også får støtte i ryggen og blir «rammet inn» i riktig stilling, dersom man har tendens til å rulle tilbake på rygg. Ikke prøvd ennå. Den er uansett behagelig å ligge med så snart man har vendt seg til den.
Fikk ellers beskjed fra jordmor og lege at det å vokne opp på rygg ikke er noe jeg skal stresse over, bare rulle tilbake og forsøke å unngå det.