Ligge på ryggen

Det er overhodet ikke farlig å ligge på rygg, og det er ingen grunn til å bli bekymret så lenge man ikke merker ubehag på noen måte.
Merker man ubehag så skifter man jo bare stilling.

Livmoren KAN når man ligger ned- trykke på vena cava som gjør at blodgjennomstrømmingen tilbake til hjertet blir hindret. Som da vil føre til kvalme, svimmelhet og ubehag hos oss gravide.
Fosteret vil også bli påvirket men det går over igjen når presset mot vena cava opphører.

Det er ikke farlig for fosteret eller den gravide da man vil automatisk snu seg når en merker ubehaget.
Dette presset på vena-cana kan oppstå når man sitter i sofa, lener seg inntil noe hardt også.

En seng er oftest myk og behagelig og hos meg har det aldri skjedd at jeg har fått ubehag ved å ligge på rygg i sengen min.
Derimot har jeg fått skikkelig ubehag på legebenken og holdt på å gå i bakken flere ganger pga benken er så hard og stopper blodgjennomstrømmingen i kroppen min, men da legger jeg meg bare på siden og så er ubehaget borte :)

Jeg har også rådført meg med jordmoren min vedr dette, og hun sier at så lenge det er behagelig er det bare å ligge på ryggen:) No worries !

Har hørt det samme, at det går greit så lenge en føler det går bra. Merker selv at det ikke går bra for meg, så da er det naturlig at jeg aldri ruller over i søvne ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp