Life hacks for de med flere barn?

Sniker. Har ikke mange selv, men så et program om Live Nellvik og besøk hos en familie med mange barn. Det jeg husker best var dette; en stor hadde mulighet til å tjene litt ekstra/ gjøre hjemmearbeid med å lage matpakker til de yngre. Det hørtes jo lurt ut :)

Jeg har ikke akkurat mange barn, men eldste som begynner i 3. klasse til høsten må nok begynne å lage skolematen sin selv. Om ikke vet skolestart, så innen permisjonen vår er ferdig.

Jeg legger ikke frem klær til barna, jeg ber de hente selv. Og kle på seg selv. Minste er 3 og har nettopp begynt med dette. Eldste var mer ivrig og begynte med det da hun var ca 2 år.

Faste oppgaver med litt ukepenger for skolebarn. Min 7åring må brette og legge på plass sine egne klær blant annet, og rydde rommet, dekke bordet.

En ting jeg har gjort for å minke mengden klesvask er at jeg kun vasker synlig skitne klær eller klær som lukter. Alt annet havner tilbake i skapet. Tendensen er jo at klærne bare blir brukt en dag for så å ligge på gulvet.

Forøvrig sparer tørketrommelen oss for mye jobb med å henge opp klær.

Gi ungene egne handlelister i butikken sånn at man kan handle sammen. Ungene kan løpe rundt og hente ting de når. Handleturen går fortere og mindre krangling om hvem som skal henge på vognen.

7åringen rer senga selv når hun skal ha overnatting. Bytter ikke ut dynetrekk for hver unge.

Mer kommer jeg ikke på. Generelle er vel å la barna gjøre ting selv, for på sikt sparer man tid.

Etter å ha vært to barns mor i 6 år så skulle man jo tro at jeg hadde masse lifehacks. Men her ligger jeg og lurer på om jeg egentlig har det :hilarious:

Prøver å involvere hele familien i husarbeidet.

Bli god på multitasking. F. Eks vaske badet mens ungen sitter i badebalja og koser seg.

Skulle gjerne hatt et kles-ligehack.. jeg hater å brette tøy :hilarious: pleier å samle alle sokker i en balje og dumpe det til mannen så han kan parre de! Evt har jeg betalt 9 åringen 1 kr per sokkepar han fikser.

Del på oppgavene. Mannen her lager nister, jeg sørger for klær. 9 åringen finner sine klær selv og jeg finner til han på 6 år. Men når ull-sesongen er over kan han få finne det selv.

Vi øver daglig på at ungene skal rydde etter seg. Feks jakker, sko og luer når de kommer hjem. Skolesekkene, og hvor skittentøyet skal. Samt at de rydder tallerkner og glass etter de har spist. Jeg prøver å ikke være en tjener for de heeeele tiden.
Har et mål om å IKKE oppdra to slappe mannfolk som er vant til at mamma fikser alt!!! :hilarious:

Jeg prøver å ikke være en tjener for de heeeele tiden.
Samme her. I grove trekk: det barna kan gjøre selv bør de få tid til å gjøre selv.

Jeg prøver å bli flinkere å ta de med på kjøkkenet. Fikk aldri være med noe særlig på kjøkkenet hjemmet, så føler meg litt udugelig på matlaging. Vil ikke at barna skal føle det sånn. Fant meg heldigvis en mann som liker å lage mat.

Syns det er kjempeskummelt å gi barna skarpe kniver...

Vi har mange ting vi kan jobbe med, f.eks rydde opp klær osv. Det ligger alltid klær overalt hos oss. :hilarious: Spesielt sokker.

Jeg legger ting klart dagen i forveien, av ting de skal ha med seg dagen etter, og yttertøy. Klær finner de selv. Jeg ordner matpakke kvelden før som regel, og de får x antall kroner for husarbeid.
De har også faste rutiner når de kommer hjem der de må legge alt på plass i gangen, matboks i oppvaskmaskinen og lekser. Det har tatt sin tid å få det på plass, men verdt det nå :hilarious:

Vi har også en ukeplan på kjøleskapet der alt av aktiviteter og planer for uka er, inkludert middag for hver dag. Ungene leser på den hver dag, og er da mer forberedt på hva som skjer når :happy:

Back
Topp