levering, henting, handling, middagslaging

Alvemammaen

Flørter med forumet
Novemberlykke 2015
Dere med flere småbarn: hvordan får dere hverdagene til å "gå opp" mtp levering og henting i bhg, handling og middagslaging? Hvem av dere foreldre gjør hva? Vi hadde tenkt at han skulle levere og jeg hente, så jeg fikk sovet litt ekstra pga amming og skift om natta osv, men ser det skal bli utfordrende å både hente, handle og lage middag med en liten uforutsigbar baby tilstede.. Noen som har noen gode tips?

Her er bhgen 20min unna uten kø, og ca 30min med så det er ganske stress :p beregner god tid, henter ofte veldig tidlig og leverer sent. Pappaen begynner 07:00 og bhgen åpner 7:30 så han leverer bare når det er viktig (de skal rekke buss eller skal på tur osv). Ikke lett når matrutiner ikke er på plass men men det går seg til :) som regel handler vi sammen og lager middag sammen :)

Her er det mannen som leverer og henter på vei til og fra jobb :)
Jeg tar meg av handling, matlaging og andre huslige ting :)

Når mini er inne i rutiner blir det nok litt som det passer tenker jeg. Hender at mannen må dra tidlig pga møter osv, men må ta det litt som det kommer ;)

Her leverer mannen, og henting deler vi på, mens jeg står for middagen til mannen er hjemme, så den ikke blir for den. Har fyllt fryseren med ferdiglagde hjemmelagde middager før lillebror kom, så enn så lenge går det stort sett i å varme opp. Henter jeg så handler jeg, henter han så handler han, men ofte så prøver vi få til en storhandel i mnd, hvor fryseren fylles med det som blir middager framover, og også grunnlaget for at jeg kan lage ferdige middager som ligger i fryseren å venter. Prøver å lage store doser med middag, lager vi fiskegrateng eller lasagne lager vi gjerne 2-4, så slenger vi de vi ikke spiser i fryseren, og har flere middager fra en middagslaging. Ganske fornøyd med den ordninga. I tillegg har jeg lært at å skrelle potet kl 07.30 fungerer veldig bra hvis det er da babyen sover :p

Blir kanskje ikke det mest varierte og spennende kostholdet, men effektivt og veldig billig å gjøre det sånn :)

Dere er heldige som har mennene hjemme:) her er han borte man-tors så jeg må bare ordne alt selv. Leverer i bhg så fort toåringen våkner ca halv ni. Smører niste kvelden før for å rekke frokosten i bhg, da han ofte våkner rett før:P baby tar jeg bare på en tykkere jakke og lue, og ned i bilstolposen. Henter alt ettersom når baby spiser, mellom 15-16 stort sett:)
Har jeg mulighet lager jeg mye av middagen klar før han hentes, hvis ikke kan det bli litt styrete.
Handling er jeg dårlig på om dagen, så det er godt vi har fryseren full av mat:P skal bli flinkere på å planlegge middager så jeg kan handle når mannen er hjemme:)
Husstell er så som så, men jeg før ordnet det viktigste som klær og slikt:p

Interessant å lese hvordan andre gjør det! Vi har jo forskjellige situasjoner, men fikk snappet opp noen lure måter å gjøre det på nå, feks at en kan dele på oppg, ikke alltid gjøre det samme, pluss det å gjøre storhandler, lage flere middager på en gang og fryse ned osv...

Det å ha småbarn er virkelig en jobb som krever planlegging! I alle fall hvis en skal ha en tilværelse som ikke er alt for kaotisk!

Sniker fra Mai2015.
Her har jeg barn i barnehage og skole. Skolegutten går, også kjører jeg iblant. Men lille i bhg må jeg kjøre og hente hver dag, er også jeg som står opp med alle og ordner alt. Ingen permisjonsavslapningsliv her nei :p :o Vekkerklokka ringer 07, og da er det opp og ordne alle sammen.
Man må rett og slett lage den rutinen selv, selv om det innebærer å endre på babyens sovetid :) Når man kommer inn i det så går det så fint så :D Jeg er alene fra 06-18 mandag til fredag.

Her lager mannen frokost pluss lunsj til ungene kvelden før så det er klart Det sparer MYE tid. Pakker også klart alt som skal med i barnehage og eventuelt skole, og legger fram klær og yttertøy.

Skjønner at det å sove litt lengre med minste kanskje er en liten luksus.. Hadde vi lagt oss litt tidligere så hadde jo det kunne funket å stå opp og levere for oss også, men utnytter vel at mannen uansett skal opp og på jobb, så slipper jeg å ordne både meg selv og lille for å dra ut..
Kanskje det blir litt mer aktuelt for oss å gjøre det slik når lille begynner å bli litt større og uansett våkner kl 6-7. Nå har han jo ingen døgn-rytme...

Jeg leverer og pappaen henter. Lager middag imens pappaen passer babyen og toåringen :)

Her gjør jeg alt. Storhandler mandag etter b.hage levering av 2 åring. 7 åring går frem og tilbake på skolen. Jeg er alene fra søndag kveld til fredag kveld/natt. :/
Lager ekstra av middag I helgene så vi har til de dagene I uka hvor rutinene kanskje ikke funker like bra. Lager matpakke og frokost dagen før, da lille vil ha pupp akkurat samtidig som storebrødre vil ha mat.:p

Her gjør jeg alt. Storhandler mandag etter b.hage levering av 2 åring. 7 åring går frem og tilbake på skolen. Jeg er alene fra søndag kveld til fredag kveld/natt. :/
Lager ekstra av middag I helgene så vi har til de dagene I uka hvor rutinene kanskje ikke funker like bra. Lager matpakke og frokost dagen før, da lille vil ha pupp akkurat samtidig som storebrødre vil ha mat.:p
Det var lurt at du som er hjemme storhandler på dagtid en gang i uka. Vi vil også storhandle en gang i uka og tenkte å gjøre det på kveld, men ofte så er vi såpass slitne på kveldene etter legging at det blir glemt/nedprioritert..
Hvordan går det å ta med baby på storhandling?

Beundrer forresten dere som er alene med flere små i ukedagene! Det er klart ting blir annerledes da - men håper dere får litt tid til å kose dere med babyen også da, inne i mellom!

Det høres ut som en bra løsning.. Men da må du tidlig opp da kanskje?
Neida. Hender vi leverer i bhg kl 09:30 :) men skulle ønske pappaen kunne levere ;) men han kan ikke, jobb starter 07 og bhg åpner 07:30...

Det høres ut som en bra løsning.. Men da må du tidlig opp da kanskje?
Neida. Hender vi leverer i bhg kl 09:30 :) men skulle ønske pappaen kunne levere ;) men han kan ikke, jobb starter 07 og bhg åpner 07:30...

Det var lurt at du som er hjemme storhandler på dagtid en gang i uka. Vi vil også storhandle en gang i uka og tenkte å gjøre det på kveld, men ofte så er vi såpass slitne på kveldene etter legging at det blir glemt/nedprioritert..
Hvordan går det å ta med baby på storhandling?
Det går bedre for hver gang ;)
Skriver ukesmeny og handliste søndagskveld så jeg vet hva jeg trenger. Hvis ikke kommer jeg bare hjem med kjeks og cola.. haha.
Noen ganger hender det min mamma kan komme på kvelden om handlinga har gått skeis på dagen. Men fungerer aller best om morgenen. Mindre mennesker på butikken også :)

Mannen gjør alt :P mini vil som regel ha pupp med det samme vi tenker å lage middag. Så da blir det til at jeg ammer og mannen lager mat. Mannen henter og leverer 6åringen på skolen, og tar seg av det som har med han å gjøre :-)

Jeg leverer i 10 tia... Og pappan henter og jeg lager middag.. Litt styr på morgenen så jeg tror pappan skal få en dag å levere så vi kan kose oss hjemme og slippe stress på morgenen

Back
Topp