Lett brus

Meg2019

Betatt av forumet
jeg drikker kun Pepsi Max hvis jeg drikker brus
Men leste at dette ikke var bra?
Samme med kaffe?
 
Det er koffein i Pepsi Max så man skal være litt forsiktig med mengden. Iht. Matportalens retningslinjer kan du drikke ca. 1L Pepsi Max/cola o.l. Da kan du ikke drikke noe annet med koffein.

Man skal også være forsiktig med kunstig sukker som det er mye av i Pepsi max og annen lettbrus.

IMG_3718.jpg
 
Jeg drikker vanligvis en del pepsi max i løpet av uka, men begrenser inntaket nå som jeg er gravid pga. koffein. Drikker ikke kaffe ellers, så litt av og til unner jeg meg :p
 
Jeg drakk veldig mye Pepsi max, men kuttet ned til at jeg kun koser meg med ei lita flaske om lørdager :)
 
Jeg drikker cola zero, men holder meg innenfor grensene. Drikker ellers kaffe på jobb, men nå blir jeg så kvalm av det at det er lett å holde seg unna.
 
Lettbrus i seg selv er absolutt ikke skadelig!

Det er anbefalt å begrense inntaket av kunstig søtet drikke. Hvorvidt man velger å følge rådene er jo opp til en selv, men jeg ville ikke gitt barna mine lettbrus og begrenser selv inntaket som gravid.
 
Det er anbefalt å begrense inntaket av kunstig søtet drikke. Hvorvidt man velger å følge rådene er jo opp til en selv, men jeg ville ikke gitt barna mine lettbrus og begrenser selv inntaket som gravid.

Da anbefaler jeg deg å oppdatere deg på rådene. Matportalen har ingen råd vedrørende kunstig søtet drikke og gravide så vidt jeg kan se.

Helsedirektoratet har heller ingen begrensninger på hvor mye kunstig søtstoff man bør innta i svangerskapet. Tidligere opererte de med tilsvarende 1 liter lettbrus, men det har de fjernet igjen, og ikke satt noen anbefalinger på max-mengde, grunnet at det ikke finnes noen forskning som tilsier at det er grunn til å være så restriktiv.
 
Som gravid gir man opp mye for at lille spire i magen skal ha de beste forutsetninger for å vokse og trives. Så lenge det ikke er anbefalt å avstå fra brus og sukkerholdige drikker, så velger jeg å unne meg et glass eller to med Pepsi Max fra tid til annen. Og har ikke tenkt til å ha dårlig samvittighet for det :)
 
Da anbefaler jeg deg å oppdatere deg på rådene. Matportalen har ingen råd vedrørende kunstig søtet drikke og gravide så vidt jeg kan se.

Helsedirektoratet har heller ingen begrensninger på hvor mye kunstig søtstoff man bør innta i svangerskapet. Tidligere opererte de med tilsvarende 1 liter lettbrus, men det har de fjernet igjen, og ikke satt noen anbefalinger på max-mengde, grunnet at det ikke finnes noen forskning som tilsier at det er grunn til å være så restriktiv.

Så frekk du er i fremtoningen din.

Og ja, det er jeg fullstendig klar over - de fjernet det. Det betyr ikke at vi er 100% sikker på virkningene av aspartam. Hvis du har fulgt med i den debatten så endrer forskningen seg støtt. Flere jordmødre, leger og ernæringsfysiologer anbefaler fortsatt å begrense inntaket pga. usikkerheten knyttet til bruken.

Jeg sa heller ikke at det var Matportalen som rådet mot det - det gjaldt koffein. Jeg så også at rådet var å begrense. Det er ikke fastsatt noen grense.

Alt er råd og anbefalinger så man gjør jo hva man vil med det. Jeg ønsker å leve mest mulig sunt og naturlig som gravid.

Jeg har heller aldri sagt at det er skadelig. Jeg er ikke så bastant.
 
Som gravid gir man opp mye for at lille spire i magen skal ha de beste forutsetninger for å vokse og trives. Så lenge det ikke er anbefalt å avstå fra brus og sukkerholdige drikker, så velger jeg å unne meg et glass eller to med Pepsi Max fra tid til annen. Og har ikke tenkt til å ha dårlig samvittighet for det :)

Samme her!
 
Så frekk du er i fremtoningen din.

Og ja, det er jeg fullstendig klar over - de fjernet det. Det betyr ikke at vi er 100% sikker på virkningene av aspartam. Hvis du har fulgt med i den debatten så endrer forskningen seg støtt. Flere jordmødre, leger og ernæringsfysiologer anbefaler fortsatt å begrense inntaket pga. usikkerheten knyttet til bruken.

Jeg sa heller ikke at det var Matportalen som rådet mot det - det gjaldt koffein. Jeg så også at rådet var å begrense. Det er ikke fastsatt noen grense.

Alt er råd og anbefalinger så man gjør jo hva man vil med det. Jeg ønsker å leve mest mulig sunt og naturlig som gravid.

Jeg har heller aldri sagt at det er skadelig. Jeg er ikke så bastant.

Du skriver at det anbefales og viser i tidligere innlegg til matportalen. Når du skriver anbefales uten å ha konkrete anbefalinger fra helsemyndighetene å vise til er dette misvisende. Da skaper du lett usikkerhet og frykt.

Jeg holder meg svært oppdatert på forskning når det gjelder kunstig søtning og er klar over at det er en debatt. Aspartam er en av de søtningsstoffer vi vet mest om. Seriøs forskning er imidlertid klar på at kunstig søtning ikke er skadelig innenfor anbefalte mengder (som det i et vanlig kosthold ikke er mulig å overskride). Det er imidlertid mye synsing og meninger som eksisterer rundt aspartam uten at disse er vitenskapelig fundert eller korrekt.
 
Du skriver at det anbefales og viser i tidligere innlegg til matportalen. Når du skriver anbefales uten å ha konkrete anbefalinger fra helsemyndighetene å vise til er dette misvisende. Da skaper du lett usikkerhet og frykt.

Jeg holder meg svært oppdatert på forskning når det gjelder kunstig søtning og er klar over at det er en debatt. Aspartam er en av de søtningsstoffer vi vet mest om. Seriøs forskning er imidlertid klar på at kunstig søtning ikke er skadelig innenfor anbefalte mengder (som det i et vanlig kosthold ikke er mulig å overskride). Det er imidlertid mye synsing og meninger som eksisterer rundt aspartam uten at disse er vitenskapelig fundert eller korrekt.

Det forskes mye på stoffet, og rapportene spriker i alle retninger. Det er vel derfor noen jordmødre, leger og ernæringsfysiologer fortsatt er «føre var» mtp. gravide og små barn.

Og ja, det er mange myter, men det er også mye seriøs forskning som viser at det er skadelig i store mengder. Og da mener jeg ikke store som i umulig å få i seg per dag, men noen liter om dagen - som mange nordmenn faktisk drikker om dagen. Og grensene er beregnet på voksne mennesker og deres kroppsvekt. Hva med et lite embryo/foster? Hvilke mengder regnes som trygge for en kropp på 1-5 kg?

Akseptabelt daglig inntak (ADI) for aspartam er satt til å være 0-40 mg/kg kroppsvekt/dag. det er Mattilsynet anbefalinger. For en person på 60 kg tilsvarer det maks 2400 mg , som for eksempel betyr ca. 4 liter lettbrus daglig. I et vanlig kosthold overskrides kanskje ikke det, men det er nok av de som ikke har er vanlig kosthold. Samtidig må man vurdere helheten av innholdet i mat- og drikkevarer som er tilsatt søtstoffer. For eksempel vil 4-5 liter brus inneholde mye av konserveringsmiddelet benzosyre, som har en mye lavere ADI verdi enn aspartam. En 2-åring vil for eksempel kunne drikke mye mindre enn en voksen.
Mattilsynet og EFSA fastsetter en øvre grense. Man kan derfor ikke si at lettbrus ikke er skadelig punktum. Man skal begrense inntaket.

Poenget mitt er hovedsakelig at man må bruke sunn fornuft. Det er en nyansert og omstridt debatt slik at føre var prinsippet er et godt prinsipp som gravid.Det betyr jo ikke at man ikke skal drikke lettbrus som gravid. Man kan ta seg en halvliter med Pepsi Max med god samvittighet, men man trenger f.eks ikke drikke 3+ liter om dagen heller. Det er jo holdbart for de alle fleste!

Det var ikke meningen å være uklar hva gjelder anbefalingen. Hva som er Matportalens anbefaling og hva som ikke er det. Når det gjelder å skremme og skape usikkerhet er ikke det meningen heller, men jeg tenker at det er lurt å vite at det finnes øvre grenser og at det derfor er lurt å begrense inntaket - det er ikke fritt frem. I en hverdag med kvalme kan det fort gå mye brus. Jeg er selv ekstremt glad i brus, men holder meg til 0,5L om dagen.
 
Back
Topp