Lett å overvurdere?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP

Synes dere det er lett å overvurdere barna? Jeg har hatt mange episoder i det siste der jeg forklarer og forklarer, og tror at han har forstått. Så viser det seg senere at han overhode ikke forstår likevel. Er det flere som opplever det samme? Noen som vil dele misforståelser?

Felix våknet vrælende en morgen, og mente at lillesøster hadde tatt vannflasken hans. Han hadde sett at hun gjorde det. Jeg forklarte grundig at det bare var en drøm, vannflasken lå ved puten hans. Til slutt ga han seg på det, og jeg trodde han forsto. Da pappan kom hjem derimot, så kunne Felix fortelle at "Lillesøster lå og sov, og så dro hun til drømmeland og tok vannflasken til Felix.".

Så bruker jeg å ta fra ham mat og drikke hvis han roter med vilje. Jeg har forklart ørten ganger, og trodde virkelig han forsto at det ikke er lov. En dag jeg hadde latt ham sitte litt alene på kjøkkenet, så hadde han tømt vannet utover bordet da jeg kom tilbake, og satt og plasket med det. "Jeg søler med vilje jeg. Da kan jeg ikke få mer vann. Da må jeg få påskebrus!" Sa en stolt liten gutt, som tydeligvis hadde fått mersmak på brus etter å ha smakt det i påsken. Jaja, 10 poeng for en slags logikk, men dessverre ikke mer brus.

Vi var på besøk hos mormor og morfar i helgen, en kjøretur på 700 km. Felix liker ikke å kjøre bil, så han ville heller kjøre vogn. Jeg forklarte og forklarte at det er for langt, og trodde igjen at han forsto. Kanskje gjorde han det, men da vi skulle hjem igjen ble det krise, for da skulle han kjøre vogn. "Det er ikke langt til huset vårt. Det er bare til mormor og morfar det er langt. Det er IKKE langt til huset VÅRT!" *vræl* Alle mine forsøk på å forklare at det er like langt fram og tilbake var helt bortkastet.

He he. Alma vil også gjerne at vi skal GÅ hjem fra mormor og morfar. Vi måtte bruke mye tid på å få henne frivillig inn i bilen sist vi var der. Måtte gå tilbake en gang til og si hadet, osv., hun fikk et glass vann, og mommo fant en bamse hun hadde liggende.
Jeg tror fortsatt ikke hun forstår dette med avstand, selv om jeg forklarte det da. Jeg husker selv at da jeg var rundt seks år, skjønte jeg ikke hvordan det var mulig at det var tørke i Afrika, det regnet jo.. (her). Da forstod jeg imidlertid forklaringen, men det viser vel litt om hvor mye vi tar for gitt, vi voksne, som barn ikke kan forstå av seg selv, og som de trenger flere år for å forstå. 

Nei, det er akkurat det, at det er lett å ta det for gitt at de forstår noe som er selvfølgelig for oss. Jeg må i alle fall passe meg har jeg oppdaget nå. Det er spennende å få oppdage hvordan verden ser ut gjennom øynene til en 2-åring da. :)

hehe nei det problemet har absolutt ikke jeg. Siden Linus ikke snakker noe som helst trur jeg at han ikke forstår så mye siden man ikke får noe respons på hva man sier. Så han overrasker meg stadig med ting han har forstått :) Så vil heller si jeg undervurderer han. For selv om han ikek snakker er han en smart gutt :)

Hoppetussa skrev:
Hehe, ja, jeg tror det er veldig lett å overvurdere, MEN jeg overvurderer heller mitt eget barn, for tror det betyr at jeg da tar han på alvor...og en vakker dag forstår de, og da tror jeg vi får igjen, vi som forklarer og viser og holder på til det kjedsommelige;) Da jeg var liten var det alltid "fordi jeg sier det", eller bare "nei" uten noen videre forklaring...det er ikke mye læring i det...

Ja, det er sant, vi må jo bare fortsette å prøve å forklare. En dag forstår de det. :)

2x 24November skrev:
hehe nei det problemet har absolutt ikke jeg. Siden Linus ikke snakker noe som helst trur jeg at han ikke forstår så mye siden man ikke får noe respons på hva man sier. Så han overrasker meg stadig med ting han har forstått :) Så vil heller si jeg undervurderer han. For selv om han ikek snakker er han en smart gutt :)

Uff, jeg undervurderer en av lekevennene til Felix fordi han ikke snakker. Jeg har mange ganger tatt meg selv i å snakke mye enklere til ham, selv om han selvfølgelig forstår like mye. Det føles bare ikke like naturlig å legge ut med lange forklaringer til noen som ikke en gang kan svare ja eller nei... Tror nok de stille barna får med seg veldig mye.

Back
Topp