Letrozol i naturlig syklus - fordeler og ulemper?

Isond

Elsker forumet
Vet at det er laget tråder om dette temaet tidligere, men jeg er interessert i høre om erfaringer fra dere som har naturlig syklus/får eggløsning av dere selv, men likevel har brukt letrozol.

Har dere lyktes i å bli gravide? Er litt bekymret siden letrozol hemmer østrogen, som trengs for å bygge opp slimhinnen.

Jeg har fra januar 2023 til desember 2024 blitt gravid 8 ganger, men hver gang har endt i kjemisk. Har eggløsning av meg selv, men fikk letrozol sommeren 2023 fordi gynekologen mente det var lavterskeltilbud for de som har prøvd en stund. Har brukt letrozol ca. 6-7 sykluser siden sommeren 2023, men har aldri blitt gravid i en syklus med letrozol. Tilfeldig, eller tegn på at letrozol ikke hjelper for min del?

Er det noen som kan si litt om hvorfor dere brukte letrozol og hvordan det gikk? Om dere evt. også hadde ultralydoppfølging i de syklusene og vet om slimhinnen ble for tynn f.eks.?

Siden jeg er over 40 og har prøvd lenge, vurderer jeg å prøve letrozol igjen i neste syklus. Er det da noen fordeler/ulemper å starte tidlig (CD3) vs sent (CD5)?

Ikke samme situasjon, men kan dele min erfaring. Jeg fikk prøve letrozol da jeg etter en MA plutselig fikk veldig tidlig eggløsning. Den kom da på cd 9/10 vs 12/13 som var normalt for meg. Det var i et forsøk på å modne eggene litt ekstra da jeg var redd de var umodne så tidlig. Har alltid blitt gravid veldig raskt tidligere og dette var pp 6 etter MAen. Jeg hadde oppfølging med ultralyd på cd 8 for i hovedsak å se hvor mange follikler som ble modne. Der var det to stk og slimhinnen var tjukk og fin (jeg har ikke hatt problemer med den tidligere). Fikk el på cd 10 igjen, men ble faktisk gravid den måneden, så jeg føler at det hjalp. Det endte dog i en SA, men ble gravid igjen på syklusen etter det uten letrozol. Da kom el på cd 13. Er i uke 23 nå :)

Ble ikke gravid med Letrozol, men har en liten mistanke om at det satte kroppen og eggløsningen i gang skikkelig igang. Gikk fra ikke sterke EL tester, til kjempe sterke EL tester fra jeg startet til jeg ble gravid. Mnd for så var de ikke så sterke.

Man går jo bare på det helt i starten av syklusen; før kroppen begynner å bygge opp slimhinnene ordentlig uansett. (I alle fall jeg ville hatt blødninger og "slimhinne-shedding" i tidsrommet jeg fikk forskrevet letrozol).

Nå endte jeg aldri opp med å bruke det da jeg ble naturlig gravid syklusen før jeg skulle bruke det, men grunnen til at det blir brukt, var jo fordi det opprinnelig ble brukt som medisin ifbm brystkreft (? Mener jeg?), også var graviditet en bivirkning som skjedde mange pasienter :bag: :hilarious:

Ble ikke gravid med Letrozol, men har en liten mistanke om at det satte kroppen og eggløsningen i gang skikkelig igang. Gikk fra ikke sterke EL tester, til kjempe sterke EL tester fra jeg startet til jeg ble gravid. Mnd for så var de ikke så sterke.
Så du brukte det bare en syklus eller to? Hva var grunnen til at du fikk resept i utgangspunktet?

Ikke samme situasjon, men kan dele min erfaring. Jeg fikk prøve letrozol da jeg etter en MA plutselig fikk veldig tidlig eggløsning. Den kom da på cd 9/10 vs 12/13 som var normalt for meg. Det var i et forsøk på å modne eggene litt ekstra da jeg var redd de var umodne så tidlig. Har alltid blitt gravid veldig raskt tidligere og dette var pp 6 etter MAen. Jeg hadde oppfølging med ultralyd på cd 8 for i hovedsak å se hvor mange follikler som ble modne. Der var det to stk og slimhinnen var tjukk og fin (jeg har ikke hatt problemer med den tidligere). Fikk el på cd 10 igjen, men ble faktisk gravid den måneden, så jeg føler at det hjalp. Det endte dog i en SA, men ble gravid igjen på syklusen etter det uten letrozol. Da kom el på cd 13. Er i uke 23 nå :)
Gratulerer. :) Har de siste syklusene fått el på CD14, uten letrozol. Har hatt en tendens til å få eggløsning CD11-12, så vet ikke hvorfor det kommer så sent nå. Redd det kan være pga. alder, så kanskje letrozol kan hjelpe?

Så du brukte det bare en syklus eller to? Hva var grunnen til at du fikk resept i utgangspunktet?
2 sykluser bare. Fikk så mye bivirkninger at jeg orka ikke. Jeg fikk det av gynekologen for å piske eggene litt.

Gratulerer. :) Har de siste syklusene fått el på CD14, uten letrozol. Har hatt en tendens til å få eggløsning CD11-12, så vet ikke hvorfor det kommer så sent nå. Redd det kan være pga. alder, så kanskje letrozol kan hjelpe?
Aner ikke. Vet at mange får det for å fremskynde el. Jeg fikk det av motsatt grunn som sagt uten at det hjalp. Men de to gangene jeg har blitt gravid der det har blitt baby har jeg hatt el senere enn normalt :)

Aner ikke. Vet at mange får det for å fremskynde el. Jeg fikk det av motsatt grunn som sagt uten at det hjalp. Men de to gangene jeg har blitt gravid der det har blitt baby har jeg hatt el senere enn normalt :)
Jeg fikk også EL senere en normalt når jeg ble gravid nå. Har alltid EL på CD 15, nå var det CD 19

Jeg har EL selv, men sliter med at egget rett og slett «ikke slipper» når det skal..
så vi har blitt gravide 2 ganger med letrozol. 1barn og 1SA i uke 11…
Kommer til å ta letrozol annenhver syklus for å booste frem eggene!

Jeg kan også dele min erfaring, selv om det ikke er helt samme situasjon. Jeg fikk letrozol fordi jeg har tidlig eggløsning (dag 8-10), så litt samme som Tinycow. Jeg fikk det for å booste eggløsning. Jeg gikk på det i tre sykluser men ble ikke gravid når jeg tok det. Syklusen etter tok jeg det ikke fordi jeg hadde sommerferie, og hadde ikke mulighet til å dra til gynekolog for en sjekk. I tillegg skulle vi i gang med IVF og jeg skulle melde fra neste gang mensen kom så vi bestemte oss for å prøve å nyte sommeren. Denne syklusen følte jeg at jeg hadde en kraftig eggløsning med eggløsningsslim og litt blod, men fikk ikke positiv eggløsningstest (tror kanskje jeg testet på feil tidspunkt). Men jeg ble jeg gravid på denne syklusen. Jeg tok også cyclogest frem til uke 12.

Jeg har ingen problem med eggløsning, men pga alder og fordi vi hadde prøvd en stund så fikk jeg letrozol nå - og ble gravid :drunken_smilie
Hadde ultralyd på eggløsningsdagen og jeg hadde hatt god effekt av letrozolen.

Min prosess:

Min syklus har pleid å være 26-28 dager, og har merket eggløsning i form av prikninger og slim så langt tilbake som jeg kan huske.

Jeg hadde en runde med assistert/inseminasjon på Ullevål.
Mentrasjonsstart 21 august, rett før midnatt. Så 5 dager med Letrozol (resept Femar) 26-30. Fostimon sprøyte 30 + 31.
Kontroll av eggmodning 01.09. To var fine og klare (15,5 + 17,5), så måtte løpe ned og kjøpe en ny Ovitrelle-sprøyte (siden min var hjemme i kjøleskapet), og ta den umiddelbart på stellerommet på Ullevål stadion, for å returnere et døgn senere. :laughing002
Inseminasjon 02.09, noen dager før jeg fylte 39. Sykepleieren sa at det var fin og tykk eggløsnings slim ved inseminasjonen.
Var så heldig at det ble suksess på første forsøk. 10+1 i dag.

Har ingen erfaringer foreløpig, da jeg nå er på første syklus med Letrozol. Har regelmessige sykluser, men får det for å booste eggløsning.
Er spent på om det gir noen resultater, cd10 i dag og svake lh-tester foreløpig.

Back
Topp