Letrozol Erfaringer

Ja, jeg har BMI på 39. Vi snakket ikke noe om vekten min eller BMI så er jo ikke derfor jeg har fått det. Tenker det er mye pga alderen min. Og at jeg ikke har blitt gravid enda, har liksom blitt gravid bare samboeren min tok på meg før :dead: Har også bare 1 eggleder. @Mindel har samme Gyn som meg og hun skal også starte på det nå om hun ikke blir gravid denne syklusen om jeg husker riktig :)
Okei, mange andre faktorer også hos deg da ja :) jeg nærmer meg 36 blank i bmi så snart halvveis til hjelp.
Spennende å lese om andres erfaringer med letrozol mens man venter :cool:

Okei, mange andre faktorer også hos deg da ja :) jeg nærmer meg 36 blank i bmi så snart halvveis til hjelp.
Spennende å lese om andres erfaringer med letrozol mens man venter :cool:
Wow, så flink du har vært :Heartred :happy093Men, tenker at om du vil prøve det så ser jeg ikke noen grunn til at gynekologen skal si nei. Nå vei ikke jeg hvor i landet du bor. Men anbefaler din gynekolog på Jessheim.

Wow, så flink du har vært :Heartred :happy093Men, tenker at om du vil prøve det så ser jeg ikke noen grunn til at gynekologen skal si nei. Nå vei ikke jeg hvor i landet du bor. Men anbefaler din gynekolog på Jessheim.
Takk :love017 Synes tiden går så sakte men prøver jo å gjøre det på riktig måte så jeg ikke raser opp igjen etterpå.
Jeg bor i Ålesund så det er litt langt til Jessheim :laughing002
Gynekologen sa jeg måtte ned til 34 først før støttemedisiner, han sa også at jeg sikkert ble gravid før jeg kom tilbake til han.
Han fikk jo rett i det 3 uker etterpå... men hjelper ikke når man mister likevel :sad010Men man får ved noe annen hjelp når en har mistet 3 ganger på rad ?

Takk :love017 Synes tiden går så sakte men prøver jo å gjøre det på riktig måte så jeg ikke raser opp igjen etterpå.
Jeg bor i Ålesund så det er litt langt til Jessheim :laughing002
Gynekologen sa jeg måtte ned til 34 først før støttemedisiner, han sa også at jeg sikkert ble gravid før jeg kom tilbake til han.
Han fikk jo rett i det 3 uker etterpå... men hjelper ikke når man mister likevel :sad010Men man får ved noe annen hjelp når en har mistet 3 ganger på rad ?
Du burde be om progrestron støtte. Det før jeg nå. Etter at jeg mista i juni og det er 1 gang jeg har mista

En høy BMI (kroppsmasseindeks) kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men det er viktig å forstå hvorfor og hvilke tiltak som kan hjelpe. Her er en forklaring:

Hvorfor kan høy BMI påvirke graviditet?

1. Eggløsning: Overvekt kan føre til hormonelle ubalanser som hemmer eller gjør eggløsningen uregelmessig. Dette reduserer sjansene for å bli gravid.

2. Polycystisk ovariesyndrom (PCOS): Kvinner med høy BMI har økt risiko for PCOS, som kan føre til uregelmessige menstruasjoner og redusert fertilitet.

3. Hormonell dysfunksjon: Fettvev produserer østrogen, og overvekt kan føre til et overskudd av dette hormonet, som kan forstyrre den normale menstruasjonssyklusen.

4. Betennelse og insulinresistens: Overvekt kan gi økt betennelsestilstand i kroppen og insulinresistens, som påvirker eggstokkfunksjonen.

5. Redusert suksess ved fertilitetsbehandling: Kvinner med høy BMI har ofte lavere suksessrate ved behandling som IVF (in vitro-fertilisering).

Tiltak for å øke sjansene for graviditet

1. Vektnedgang: Selv et moderat vekttap på 5–10 % kan forbedre hormonbalansen, gjenopprette eggløsning og øke sjansene for å bli gravid.

2. Sunt kosthold: Fokuser på et balansert kosthold rikt på grønnsaker, frukt, fullkorn og magre proteiner. Reduser inntaket av sukker og raffinerte karbohydrater.

3. Fysisk aktivitet: Regelmessig trening kan bidra til vektnedgang, bedre insulinregulering og hormonbalanse.

4. Helsekontroll: Besøk en lege eller fertilitetsspesialist for å utelukke underliggende tilstander som PCOS eller skjoldbruskkjertelproblemer.

5. Stressmestring: Høyt stress kan påvirke fertiliteten, så det er viktig å finne strategier for avspenning som meditasjon eller yoga.

Kan man bli gravid med høy BMI?

Ja, det er absolutt mulig å bli gravid med høy BMI. Mange kvinner med overvekt har normale menstruasjonssykluser og blir gravide uten problemer. Men dersom det oppstår utfordringer, kan livsstilsendringer og medisinsk hjelp forbedre sjansene betydelig.

En samtale med en lege kan gi deg skreddersydde råd basert på din helsesituasjon.
Pcos er vell egentlig noe man er født med slik jeg forstår? Hvertfall det legen fortalte meg. Jeg hadde pcos når jeg var normalvektig men legen sa at pcos kan gjøre at man legger på seg og at det er vanskeligere å gå ned i vekt.

Pcos er vell egentlig noe man er født med slik jeg forstår? Hvertfall det legen fortalte meg. Jeg hadde pcos når jeg var normalvektig men legen sa at pcos kan gjøre at man legger på seg og at det er vanskeligere å gå ned i vekt.
Jeg har ikke det. Har aldri hatt, søsteren min har endriometrose. Men, det har blitt borte nå etter at hun fikk 3 barn

Gynekologen min. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nevnt det at mange får den støtten og at du ønsker det samme
Godt mulig jeg spør om :) Spørs om jeg har like flaks hos fastlegen som sist da jeg fikk antibiotika mot b.v uten test.. Ikm er neste tirsdag, kanskje jeg skal vente en syklus :dontknow

Var hos legen mandag pga hals og bihulebetennelse som jeg ikke er bra av helt enda så hun har kanskje fått nok av meg denne uka. De tok hcg prøven da også som skulle vært tatt for flere uker siden, vanskelig å komme fra på jobb og når man endelig kan så bruker de så lang tid på labben at de stengte før jeg fikk tatt blodprøven :banghead:

Jeg tar dobbel dose letrozol i 5 dager for å modne eggene, pluss ovitrelle sprøyte for å få eggløsning. Har pcos og endometriose. Ikke overvektig, men kroppen trenger litt hjelp for å sette ting i gang. Jeg får eggløsning rundt dag 14-15 når jeg tar letrozol, når jeg ikke tar det får jeg eggløsning av dag 20-22.

Back
Topp