Let´s talk about boobs - før/etter barn

Vet det står flere steder, men når selv slike ting som vektendring kan påvirke brystenes fasong virker det rimelig at også amming kan påvirke brystene. Tenker det avhenger av når i forløpet brystene blir større og hvor mye større de blir. Noen opplever at brystene går opp flere størrelser også etter fødsel. Virker for meg helt usannsynlig at det utelukkende er graviditeten som påvirker brystene og at amming overhodet ikke skal ha noe å si. At selve graviditeten er det mest avgjørende virker rimelig, da brystene allerede ved fødsel skal være klare for amming og de største endringene derfor allerede har skjedd.
Jeg har ingen kompetanse på området, så jeg velger å forholde meg til forskningen som er gjort. Så får det være opp til hver enkelt om de mener eller tror noe annet :)

Jeg har ingen kompetanse på området, så jeg velger å forholde meg til forskningen som er gjort. Så får det være opp til hver enkelt om de mener eller tror noe annet :)

Studiene ammehjelpen baserer utsagnet sitt på er er to små studier med rundt 100 deltakere, der rundt halvparten hadde ammet. Deltakerne var inne for kosmetisk brystkirurgi for å korrige brystptosis. Så små studier, som kun inkluderer kvinner med så stor grad av hengepupper at kirurgi er ønskelig, er ikke god nok for å med sikkerhet kunne hevde at amming overhodet ikke påvirker brystenes utseende.

Enig i at man må forholde seg til forsking, men man bør også ha en viss formening om hvordan man skal lese resultater, som for eksempel hvilken rolle studiens størrelse og studiens deltakertype har å si for sikkerheten av resultatet.

Dette har også ammehjelpen gjort i avsnittet der de går gjennom forskingen. Fremfor å påstå at amming ikke påvirker brystenes utseende slik de gjør innledningsvis, har de heller skrevet at forskning viser at det i stor grad er hormonpåvirkningen i svangerskapet som gjør at brystene kan endre fasong, ikke ammingen.

Skulle likt å sett mer forskning, som inkluderer flere forskjellige typer bryster og flere deltakere. Går ut i fra at den type forskning kanskje ikke er ønskelig, da et resultat som viser at amming kan påvirke brystene kanskje kan få færre kvinner til å amme.

Studiene ammehjelpen baserer utsagnet sitt på er er to små studier med rundt 100 deltakere, der rundt halvparten hadde ammet. Deltakerne var inne for kosmetisk brystkirurgi for å korrige brystptosis. Så små studier, som kun inkluderer kvinner med så stor grad av hengepupper at kirurgi er ønskelig, er ikke god nok for å med sikkerhet kunne hevde at amming overhodet ikke påvirker brystenes utseende.

Enig i at man må forholde seg til forsking, men man bør også ha en viss formening om hvordan man skal lese resultater, som for eksempel hvilken rolle studiens størrelse og studiens deltakertype har å si for sikkerheten av resultatet.

Dette har også ammehjelpen gjort i avsnittet der de går gjennom forskingen. Fremfor å påstå at amming ikke påvirker brystenes utseende slik de gjør innledningsvis, har de heller skrevet at forskning viser at det i stor grad er hormonpåvirkningen i svangerskapet som gjør at brystene kan endre fasong, ikke ammingen.

Skulle likt å sett mer forskning, som inkluderer flere forskjellige typer bryster og flere deltakere. Går ut i fra at den type forskning kanskje ikke er ønskelig, da et resultat som viser at amming kan påvirke brystene kanskje kan få færre kvinner til å amme.
Siden flere her i tråden svarte at de har lest at det er svangerskapet som påvirker brystene, var mitt svar i utgangspunktet bare ment som en henvisning til stedet jeg antar de andre også har lest om det. I tillegg oppfattet jeg HI som at TS var ute etter erfaringer fra andre, ikke nødvendigvis forskning, for i så fall ville jeg svart langt mer utfyllende.

Jeg er helt enig i at man bør ha en viss formening om hvordan resultater bør leses, men som sagt så oppfattet jeg ikke at forskning på brystendring i forbindelse med svangerskap og amming nødvendigvis var av interesse.

Når det er sagt baserer jeg mitt utsagn om at jeg velger å forholde meg til forskningen på mer enn den begrensede studien Ammehjelpen refererer til. Jeg leste en del om temaet i forbindelse med debatten som oppsto i kjølvannet av at Pilotfrue uttalte seg, og det er gjort flere studier som har konkludert med samme resultat som studien Ammehjelpen viser til. Jeg har ikke tid til å lete frem dem akkurat nå (2-åringen har kommet hjem fra bhg), men legger inn lenker litt senere :)

Jeg fullammet i 7 mnd med første. Syns ikke de har forandret seg noe særlig. Jeg har implantater så blir gjerne ikke det samme, men syns de er penere nå enn de var :)

Veldig fornøyd med brystene mens jeg gikk gravid / ammet, men fikk noen strekkmerker underveis. Så etter ammingen følte jeg at de hang litt mer enn før :p

Fullammet til 4 mnd, ammet kun på natt fra 7 mnd tror jeg det var. Kuttet amming helt ved 10-11 mnd. Har absolutt INGEN pupper igjen. Like flat som en mann, ikke antydning til noe som helst. Ikke hengepupper engang, bare flat brystkasse.

Det er nok veldig forskjellig fra person til person.

jeg har f-cup og har ammet to barn i 10 mnd og 1,5 år. Jeg synes ikke mine ser så forskjellige ut i forhold til før, men de føles mye mykere i selve brystvevet.

Jeg har fullammet 4 barn og har ammet alle lenge. Var 65D før, og er nå 65B/C. Har fortsatt ikke heng, men det er nok mest fordi de er så små. De har blitt flatere/mer slunkne. Tror endringene hos meg er kombinasjon av at størrelsen har gått opp og ned over noen år pga svangerskap og amming, kombinert med at huden har blitt mindre elastisk med alderen. Puppene forfaller nok bare i takt med resten av kroppen for min del :rolleyes:

Har samme cup, men de er mer saggy. Ble forandret etter første graviditet, ikke endret etter de 2 andre.

Ingen endring for meg. Hadde små, faste pupper før første barn, og de gikk tilbake til samme faste form og størrelse etter et år med amming og pumping.

Back
Topp