lest jesper juuls bøker?

*Mecluc*

Gift med forumet
eg ser det fristende å lese denne boken "ditt kompetente barn" og også "din kompetente familie" for å få litt nytt syn på ting og kanskje råd og tips til en lettere og mer harmonisk hverdag i samspillet med barna mine og familien. Noen som har lest dem og hva synes dere?

http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/boker/jesper-juul-ditt-kompetente-barn.html

Lissyjane skrev:
Om jeg holdt på å dø av sult og det var den eneste boken jeg hadde,så skulle jeg vurdert å ete den. Ellers ville jeg ikke tatt i den med en femten meter lang ildtang og verneutstyr...

hvorfor?

Jeg synes Jesper Juul er veldig oppskrytt og at synet hans på forskjellige saker er preget av lettvindthet og kommersialisering. Håper at bøkene er mer gjennomtenkt enn noe av det han lirer av seg i hans ulike spalter på nett!

Fru Riskorn skrev:
Jeg synes Jesper Juul er veldig oppskrytt og at synet hans på forskjellige saker er preget av lettvindthet og kommersialisering. Håper at bøkene er mer gjennomtenkt enn noe av det han lirer av seg i hans ulike spalter på nett!

For å ikke snakke om utdatert og kun preget av hans egne meninger... Trist at en sånn mann skal ha såpass mye vektstang i oppdragelsen av barn.

Jeg hadde tenkt til å lire av meg noen gloser her inne, men så hadde Lissyjane, Fru Riskorn og Labambie sagt det som trengtes å si! Signerer på det sterkeste!

Hva med Webster Stratton - de utrolige årene?

har ikke lest bøkene...noen utdrag fra ditt kompetente barn. og noen artikler. Sammelignet med fagbøker i pedagogstudie og kurs om barneoppdragelse fra diverse synes jeg det både er relevant etter nyere pedagogikk og logisk/sunn fornuft. Mye kjenner jeg igjen som jeg synes fungerer i praksis! det er forskjell på teori og praksis.

Mrs Lutz skrev:
har ikke lest bøkene...noen utdrag fra ditt kompetente barn. og noen artikler. Sammelignet med fagbøker i pedagogstudie og kurs om barneoppdragelse fra diverse synes jeg det både er relevant etter nyere pedagogikk og logisk/sunn fornuft. Mye kjenner jeg igjen som jeg synes fungerer i praksis! det er forskjell på teori og praksis.

tusen takk for svar :)  kanskje eg skal gi det en sjanse, merker vel fort om det er bra :)

Fru Riskorn skrev:
Hva med Webster Stratton - de utrolige årene?

den har eg hørt om. Er den bra?men er ikke den for barn med adfredsproblemer?

I alle fall en full metode som er gjennomtenkt, gjennomprøvd og forsket på. Har ikk elest boken, må jeg innrømme, men kjenner til opplegget som brukes i barnehager. Du kan lese mer om boken her.

*Mecluc* skrev:
Mrs Lutz skrev:

tusen takk for svar :)  kanskje eg skal gi det en sjanse, merker vel fort om det er bra :)

oppfordrer deg til å lese litt diverse - og på grunnlag av flere synspunkter så legger du ditt eget pedagogiske grunnsyn.

JEG synes juul har mye bra å komme med, men siden jeg ikke har lest veldig mye han kan det hende det er mye jeg ikke er enig i. Vet det er noen ting jeg husker å ha vært uenig med han i...men husker ikke akkurat hva.

Jeg synes Jesper Juul kan ha noen gode poeng innimellom, men han har lite forskning i ryggen i forhold til mange av rådene han gir. Det som gjør at jeg ikke har sansen for det han kommer med er at han forutsetter en emosjonell og kognitiv modenhet hos barn som bare ikke henger på greip i forhold til utviklingsnivå. Han utviser lite psykologisk kunnskap om barns utvikling.  Jeg synes derfor man fint kan droppe å bruke penger på hans bøker og heller finne noe annet å lese.

Ser noen nevner Webster-Stratton, og denne retningen har jeg mye mer sansen for en Juul sin særdeles ordrike metodikk.... Webster-Stratton er i utgangspunktet en metode utarbeidet for familier med barn med atferdsvansker, men metodikken er absolutt fruktbar i alle vanlige familier også. Jeg liker den tydelige måten å kommunisere på og jeg ser at mitt barn profitterer på på konkrete tilbakemeldinger og positiv oppmerksomhet fra oss foreldre. Anbefaler det å sjekke ut dette eller liknende litteratur.

Vi hadde faktisk en bok av han som pensum på sosionom-studiet.
Han har noen gode poeng innimellom, men det er også mye hokus-pokus. Gjør sånn og sånn så er alle problemer løst (i utgangspunktet skulle det i det hele tatt ikke vært et problem om man bare hadde gjort riktig fra starten av)... Så man bør lese bøkene med en viss kritisk sans.

Hurricania skrev:
Jeg synes Jesper Juul kan ha noen gode poeng innimellom, men han har lite forskning i ryggen i forhold til mange av rådene han gir. Det som gjør at jeg ikke har sansen for det han kommer med er at han forutsetter en emosjonell og kognitiv modenhet hos barn som bare ikke henger på greip i forhold til utviklingsnivå. Han utviser lite psykologisk kunnskap om barns utvikling.  Jeg synes derfor man fint kan droppe å bruke penger på hans bøker og heller finne noe annet å lese.

Ser noen nevner Webster-Stratton, og denne retningen har jeg mye mer sansen for en Juul sin særdeles ordrike metodikk.... Webster-Stratton er i utgangspunktet en metode utarbeidet for familier med barn med atferdsvansker, men metodikken er absolutt fruktbar i alle vanlige familier også. Jeg liker den tydelige måten å kommunisere på og jeg ser at mitt barn profitterer på på konkrete tilbakemeldinger og positiv oppmerksomhet fra oss foreldre. Anbefaler det å sjekke ut dette eller liknende litteratur.

Sign! Og det samme forutsettes for foreldrene, syns jeg. Du skal være særs oppegående for å klare å gjennomføre hans råd uten at det bærer galt av sted. De fleste som søker råd er jo i en posisjon hvor de ikke vet hva de skal gjøre (de er altså hverken supertrente pedagoger eller veldig skjerpet på de de gjør, men gjerne rådville og utslitte), og da er jo hans forslag til løsning i de aller fleste tilfeller helt umulig å gjennomføre i praksis.

Back
Topp