Leppe-/ganespalte

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg er født med leppespalte, og en av brødrene mine hadde både i leppa og i ganen. Spalten min har jo plaget meg lite, men ble jo regulering, en et par operasjoner (lukke selve spalten i leppa, og en beintransplantasjon for å lukke spalte i overkjeven), samt at jeg har litt skjev nese/nesevegg, og et arr, så klart. Turene til Bergen på kontroller var mest noe jeg så på som en morsomhet, gøy å få dra på en tur med mamma og fly osv :)

Det jeg har lest meg fram til, er at hvis man ikke har det i familien har man 0,2% sjanse for å få et barn med spalte, hvis man har det selv eller slt har et barn med spalte, er sjansen 4%. Så ikke en stor risiko, og langt fra verdens undergang, men man tenker jo litt på det. Er jo nesten en bagatell egentlig i forhold til ting som kan være feil, men det greieste er jo så klart å slippe.

Er det noen av dere andre som har spalte, barn eller andre familiemedlemmer med spalte? Eller har noen evt andre genetiske "feil"/sykdommer man tenker på om babyen kan arve?

Min søsters mann har leppe-ganespalte i familien, men ingen av deres 3 unger har fått det. De fikk imidlertid ekstra ul (3D) for å kunne være forberedt til fødsel. Broren til svogeren min har selv leppe-ganespalte og hans 3 unger har heller ikke fått det. Men søsteren, som ikke har det selv, fikk nå ei datter med det. Dvs 1 av 9 barn i familien fikk det.

Min søsters mann har leppe-ganespalte i familien, men ingen av deres 3 unger har fått det. De fikk imidlertid ekstra ul (3D) for å kunne være forberedt til fødsel. Broren til svogeren min har selv leppe-ganespalte og hans 3 unger har heller ikke fått det. Men søsteren, som ikke har det selv, fikk nå ei datter med det. Dvs 1 av 9 barn i familien fikk det.

Her har det også gått litt omveier. Tanta mi har spalte, men ingen av hennes barn har det, mamma fikk det på to barn. Barn nr 2 fikk genene fra begge sider da, for hans farmor har det også, men ingen av hennes barn eller de andre barnebarna.

Jeg har leppe/ganespalte med delt drøvel..Er ganske tydelig med skjev nese og en nesevegg som er "falt sammen"...Ingen av mine 3 barn har det :) Håper den lille slipper unna også <3

Jeg har leppe/ganespalte med delt drøvel..Er ganske tydelig med skjev nese og en nesevegg som er "falt sammen"...Ingen av mine 3 barn har det :) Håper den lille slipper unna også <3

Oi, delt drøvel har jeg ikke hørt om før! Operert nesen tidligere? Broren min oppererte nylig, og den ble veldig fin utenpå, men inni falt det sammen igjen, så han er like tett som før, og skal få ny operasjon.

Oi, delt drøvel har jeg ikke hørt om før! Operert nesen tidligere? Broren min oppererte nylig, og den ble veldig fin utenpå, men inni falt det sammen igjen, så han er like tett som før, og skal få ny operasjon.
Operert flere ganger..både leppe og nese+transplantasjon av bein i ganen. Står på venteliste på å få retta opp nesa, men får jo uansett ikke tatt operasjonen på en stund nå :/

Operert flere ganger..både leppe og nese+transplantasjon av bein i ganen. Står på venteliste på å få retta opp nesa, men får jo uansett ikke tatt operasjonen på en stund nå :/

Så dumt, får håpe det blir bra neste gang da!

Blir aldri optimalt ift tettheten eller det kosmetiske. Men skal bli godt med en forbedring i alle fall :)

Mhm, alt som kan forbedres sånn er jo bra :) mener jeg har lest om at kanskje folsyre også kunne bidra til p hindre spalte, siden det var litt av samme type feil som lå bak, det med lukkingen.

Vi har ikke leppe ganespalte men ungen i magen har 50% sjangse for hjertesykdommen LQTS. Har en unge med det alt og en unge uten. Det blir tatt DNA prøve etter fødsel også ekg før vi reiser hjem fra sykehus så er det bare å vente å se resultatet. Om ekg gir resultat må vi dog innlegges for medisinering, men slipper heldigvis oprasjon.

Vi har ikke leppe ganespalte men ungen i magen har 50% sjangse for hjertesykdommen LQTS. Har en unge med det alt og en unge uten. Det blir tatt DNA prøve etter fødsel også ekg før vi reiser hjem fra sykehus så er det bare å vente å se resultatet. Om ekg gir resultat må vi dog innlegges for medisinering, men slipper heldigvis oprasjon.

Oi, krysser fingrene for at lillebabyen slipper det! Hva går den feilen ut på?

Sniker fra mars. Er veldig spent på om min spire vil få leppe/ganespalte. Samboers slekt har det på morsiden. Men det ser ut til at det kun arves via jenter. Altså samboers bror har det, men ingen av hans barn har det. Samboers søster har det ikke, men hun har fått et barn med det. Så satser på at guttene i familien ikke kan bringe det videre..

Back
Topp