Leoleo

Bleiemos

Forumet er livet
Så du er lesbisk, så bare lurer på om du har barn? Er det fra forhold med menn isåfall? Eller adoptert? Eller prøver du og en annen kvinne på å få barn? Isåfall hvordan?:)

Har ingenverdens rett til å spørre, men er nysgjerrig av natur...[8D]

Lov å spørre.
Blei intervjua av BV for ca ett år siden.
Her er resultatet:

http://www.babyverden.no/templates/Article____79536.aspx

(jeg som er kari ann)

Endelig noen som turte å spørre [;)]
Lurer jeg også

ORIGINAL: Novembergull

Endelig noen som turte å spørre [;)]
Lurer jeg også

[:D]

se lenger opp

ORIGINAL: leoleo

Lov å spørre.
Her er resultatet:

(jeg som er kari ann)

Jeg har lest dette før, kjenner det igjen nå. [:)]
Hvordan går det med adopsjonsprosessen? Får du adoptere henne? Eller er det kanskje gjort alt?

Herlig historie, og herlig lita jente!!:) Godt det klaffa så fort for dere da!! Litt spesielt å lese også, for det er ikke akkurat så veldig vanlig her på min kant av landet ihvertfall. Men desto mer "interessant" om jeg kan si det på den måten!:)

her er intervjuet:

Kari Ann og Kathrin: - Vi er verdens beste foreldre for Kajsa!
Av redaktør Tone Ingrid Lian
Kajsa
Da Kari Ann og Kathrin møtte hverandre for fire år siden ble de raskt et par. Etter å ha vært sammen et års tid meldte ønsket om barn seg. Ved hjelp av en dansk donor er de nå foreldre til Kajsa på snart syv måneder.

Kari Ann Strømme og Kathrin Hollitzer hadde begge et sterkt ønske om barn. Men det er ingen selvfølge å bli foreldre hvis man er homofile. I alle fall ikke i Norge. Som mange andre homofile par valgte de å dra til Danmark for å få sitt livs største ønske oppfylt. At Kathrin skulle være den biologiske moren var et enkelt valg forteller Kari Ann.

- Vi ble enige om at dersom vi skulle prøve måtte det bli Kathrin som skulle bære fram barnet. Jeg er nemlig født med leddgikt, har masse arvelig hjertesykdom i familien, og er "litt" oppi årene. Etter flere sjekker i alle bauger og kanter hos lege og gynekolog, dro vi til en klinikk i Århus som heter Ciconia.

Ved valg av donor så de etter trekk som lignet mest mulig på Kari Ann, slik at barnet kanskje ville ligne litt på begge. De har ikke møtt donoren, men Kajsa har muligheten til det når hun blir eldre. Donoren har nemlig forpliktet seg til å møte Kajsa, men det blir helt og holdent Kajsas avgjørelse etter hun har fylt 18. Kari Ann og Kathrin har også holdt av sæd fra denne donoren, slik at Kajsa en dag kan få 100 % biologiske søsken.

Allerede tre dager etter inseminering tok Kathrin den første graviditetstesten. De visste begge at det var alt
Kajsa og mamma Kathrin
Kajsa og mamma Kathrin
for tidlig, men spenningen var uutholdelig. Først tre uker og fire tester senere fikk de svar. Kathrin var blitt gravid på første forsøk!

- Vi var helt i syvende himmel begge to. Allerede etter syv uker var vi på ultralyd, og selv om bildene egentlig bare viste en liten flekk kunne vi ikke se oss mette på bildene.

Venner, arbeidskolleger og familie gledet seg på deres vegne. Den eneste som synes det var litt vanskelig var Kari Ann sin far.
- Faren min er 75 år og har ikke forstått at hans eneste datter er lesbisk. Han tror fremdeles at det kommer til å gå over. Men da han var ung var homofili sett på som en sinnssykdom, så jeg forventer egentlig ikke noe annet av han. Dessuten tror jeg han er ganske stolt av Kajsa uansett!

Innbilt svangerskap
Litt senere i svangerskapet viste det seg at Kathrin hadde foroverliggende morkake. Det ble planlagt keisersnitt tre uker før termin. Men det gikk likevel ikke helt etter planen. Seks uker før termin ble nemlig Kathrin innlagt på grunn av svangerskapsforgiftning. Uken etter konkluderte legene med at Kasja ikke tok til seg nok næring. Hun måtte ut i full fart.

Kari Ann fikk være med på keisersnittet og snart var de verdens lykkeligste mammaer til lille Kajsa som var 2010 gram og 44 cm lang.

- Jeg hadde en veldig rar opplevelse rett etter Kajsa var født. I løpet av svangerskapet mista jeg nemlig mensen, jeg var kvalm og hadde vondt i ryggen. Snakk om innbilt svangerskap! Men med en gang Kajsa var ute fikk jeg mensen og ryggsmertene forsvant.

Kajsa lå til overvåkning på nyfødtintensiven på grunn av lav fødselsvektvekt og bare 0.5 i blodsukker. På sykehuset følte Kari Ann at de fleste tok det som en selvfølge at de begge var Kajsa sine foreldre. Over senga hennes sto de oppført som foreldre begge to. Far var strøket over og oppført sto Kari Ann. For andre pasienter var det kanskje ikke like innlysende.

- Etter fødselen var over og ting hadde roet seg litt gikk jeg ut for å ta meg en røyk. Jeg spurte en eldre dame om fyr. Hun sa at jeg måtte sette meg inn i røykebua siden det regnet ute. Jeg svarte at jeg ikke ville lukte sånn røyk fordi jeg hadde en nyfødt datter på nyfødtposten. Dama lurte på om det var lenge siden jeg hadde fått henne. En times tid, svarte jeg. Hun kikka litt rart på meg og sa: ”Da er du jammen sprek!”. Akkurat da orket jeg ikke å forklare …

Verdens beste foreldre for Kajsa
Kajsa og Kari Ann. Foreløpig er det bare Kathrin som heter mamma, fordi de synes det kan være forvirrende med to som heter det samme. Men når Kajsa blir eldre kan hun velge selv hva hun vil kalle foreldrene sine.

Kari Ann og Kathrin har fremdeles til gode å få negative tilbakemeldinger i forhold til at de har valgt å få barn sammen.

- Det er faktisk ingen som har sagt noe direkte til oss. Klart at vi merker at folk hvisker og tisker innimellom, men det er jo tross alt ikke helt vanlig enda at homofile har barn sammen, så folk er nysgjerrige. Som oftest smiler de til oss når de har gjort seg ferdig med spekuleringen.

Kari Ann har vært ganske aktiv på Babyverdens forum, og der ventet hun en stund med å fortelle at det faktisk var hennes kjæreste som hadde født Kajsa.

- Jeg ville at andre skulle få en mulighet til å bli kjent med meg som person før de visste noe om min legning. I etterkant er det flere som har takket meg fordi de har mistet fordommer som de tidligere hadde mot homofile foreldre. Det har også vært et og annet angrep fra noen inne på forumet, men sammenlignet med den støtten de andre har kommet med, er det ingenting. Uansett så vet jeg at jeg og Kathrin er verdens beste foreldre for jenta vår.

Mange foreldres store skrekk er at barna deres skal bli mobbet i oppveksten. Er ikke Kari Ann bekymret for at Kajsa kommer til å bli spesielt mye utsatt for mobbing?

- Jeg er ikke noe mer bekymra enn andre foreldre, tror jeg. Barn kan bli mobbet for hva som helst – at de stammer, ikke har en far, har store ører eller kommer fra et annet land. Dessverre kan ingen foreldre garantere for at barna deres ikke vil bli utsatt for mobbing. Om Kajsa blir mobbet for å ha to mammaer føler jeg meg sikker på at vi vil takle det like godt som om hun skulle bli mobbet for noe annet. Det viktigste vi alle kan gjøre som foreldre er å lære barna våre at alle mennesker like mye verdt, og håpe at de vil leve etter det.

Kari Ann tror heller ikke at Kajsa sin generasjon vil ha på langt nær så mange fordommer som det finnes nå.
- De siste 35 årene har det jo forandret seg fra å være en sykdom til tålig normalt.

Ønsker å adoptere sin egen datter
I og med at Kari Ann ikke er biologisk mot til Kajsa skal hun nå søke om å få adoptere henne. Det er ikke gjort i en fei! Hun må gjennom fysiske tester, psykologiske tester, og politiattest. Økonomisk rapport må også leveres.

Da Kathrin ble gravid valgte de to å gifte seg blant annet fordi det da er lettere å få gjennomslag på adopsjonen. Mens det noen steder i landet kun tar 14 dager for hele prosessen fortviler Kari Ann over inntil 2 års behandlingstid i Kristiansand hvor familien bor.

Kari Ann ser positivt på fremtiden til homofile og tror at kunstig befrukting vil bli lovlig i Norge. Da vil også adopsjonsprosessen bli enklere håper hun. Men hun er ikke fornøyd med politikerens foreløpige innsats.

- Jeg skjønner ikke hva politikerne ikke forstår. Mulig de ikke ser at fordommer avler fordommer. Det er de som skaper både fordommer og vanskeligheter. Til andre som synes dette er vanskelig å forstå, vil jeg bare si at vi er mennesker med følelser på lik linje med heterofile. Den eneste forskjellen er at vi forelsker i oss i noen av det samme kjønn. Som foreldre er vi helt like eller ulike som andre mødre og fedre. Kajsa betyr alt for oss, på samme måte andre barn gjør for sine foreldre.

og her er ett av bildene av meg og Kajsa fra intervjuet:

ORIGINAL: toneany

Lov å spørre.
Her er resultatet:

(jeg som er kari ann)

Jeg har lest dette før, kjenner det igjen nå. [:)]
Hvordan går det med adopsjonsprosessen? Får du adoptere henne? Eller er det kanskje gjort alt?

Har ikke fått adoptere enda.
Kathrin er Tysk statsborger og Kajsa følger hennes statsborgerskap.
Kan søke om adopsjon når de blir norske statsborgere, men det kan de ikke bli før Kathrin har bodd i norge i 7 år (til neste år)

For en nydelig liten jente![:D] Veldig fin historie[:D] En kollega av meg gjorde akkuratt de samme. Jeg tror det kommer til å ble mer og mer vanlig. For håpe de åpner for det i Norge snart!

ORIGINAL: Årolilja

For en nydelig liten jente![:D] Veldig fin historie[:D] En kollega av meg gjorde akkuratt de samme. Jeg tror det kommer til å ble mer og mer vanlig. For håpe de åpner for det i Norge snart!

Tusen takk, er megastolt av jenta vår.

blir hvertfall ikke noe av noenting om KRF får gjennom forslaget sitt om å trekke tilbakeekteskapsloven.
Da blir det maaange steg tilbake gitt.

Jeg tror å jeg har sett dere før[;)]

har dere vært innlagt på sykehuset i oktober i fjor??

jeg blir så glad av sånne historier! gratulerer, og lykke til med adopsjonen[:D] 

[:D]Jeg kjenner et par som er i nøyaktig deres situasjon! De har fått to barn nå - ja minstemann er vel 2,5 år nå. (Der er det forresten ei tysk og ei norsk "mamma") De er biologisk mor til hvert sitt barn - barna har samme biologiske far,men forskjellig fødselsmor. To normale jenter ,som har en nydelig datter og en kjempesjarmerende gutt[:D]. Barna er kreert på Storken i Danmark.

[8|]Men,helt seriøst ,jeg kan ikke se forskjellen på de to og et par med han+hun! Det var en stor dag når de var ferdige med å adoptere barna!!!!

Seriøst rotete skrevet ,men håper du forstår hva jeg mener.

ORIGINAL: Vi2!

Ja, var det på barneavdelinga i Kristiansand.[:)]
Var til utredning fordi Kajsa har vannhode og er litt sein motorisk og mentalt.

ORIGINAL: engle_mamma

[:D]Verdens vakreste "mamma" og "søster"[8D]

love ya<3

goingen[;)]
love u 2 lille venn

ORIGINAL: Vi2!

Ja, var det på barneavdelinga i Kristiansand.[:)]
Var til utredning fordi Kajsa har vannhode og er litt sein motorisk og mentalt.

Da var det deg jeg prata med når snuppa deres skulle ta MR å mi skulle ta røntgen! Husker du det?
går alt bra med ho?

Back
Topp