Lenger permisjon !

Stjerneskudd89

Andre møte med forumet
Hei! Er det flere som vurderer å være hjemme lenger enn permisjonen ? Sist var jeg hjemme i 2 år med kontantstøtte ! Nå ser jeg de har kommet med forslag til å gå ned antall måneder , noe jeg syntes er kjempe trist . Håper ikke staten bestemmer seg for dette da jeg syntes dette er ett fint tilbud for de som ønsker å være hjemme lenger med barnet sitt:Heartred . Dere som tenker å være hjemme lenger , sparer dere ekstra penger ? Eller holder det med kontantstøtte og partnerens lønn :)

Hei! Er det flere som vurderer å være hjemme lenger enn permisjonen ? Sist var jeg hjemme i 2 år med kontantstøtte ! Nå ser jeg de har kommet med forslag til å gå ned antall måneder , noe jeg syntes er kjempe trist . Håper ikke staten bestemmer seg for dette da jeg syntes dette er ett fint tilbud for de som ønsker å være hjemme lenger med barnet sitt:Heartred . Dere som tenker å være hjemme lenger , sparer dere ekstra penger ? Eller holder det med kontantstøtte og partnerens lønn :)
Jeg tenker å være hjemme lengst mulig denne gang. Med de to første har jeg begynt å jobbe ved 8- og 6 måneders alder, noe jeg angrer på i ettertid. Om jeg blir hjemme et år eller halvannet vil tiden vise, men det blir nok noe ulønnet.

Hva mener du med forslag om å redusere antall måneder? Jeg ser heller at de foreslår å forlenge antall måneder med full utbetaling? :joyful:

Vi klarer oss nok greit om jeg er flink til å sette av litt penger i tillegg til å motta kontantstøtten.

Tør nok ikke satse på ulønnet. Fint med tid med barnet, men risikoen ved ulønnet og miste retten til sykepenger tror jeg ikke jeg våger.

Tør nok ikke satse på ulønnet. Fint med tid med barnet, men risikoen ved ulønnet og miste retten til sykepenger tror jeg ikke jeg vågvåger
Kan man ikke dele opp ulønnet og permisjonen?:scratch At man feks tar ulønnet tidligere når man egentlig skulle hatt perm, for så å ta permen mot slutten i stede? Da vil man jo avslutte permisjonen med permisjon og ha alle rettighetene sine alikavel? :)

Har lyst å være lengre hjemme denne gangen. Kanskje opptil et år. Får se om vi får spart opp litt penger. Kanskje begynne å sette av litt og litt fremover å se hvor mye en får spart :)

Jeg har lyst til å være hjemme lenger enn hva en 100% permisjon gir. Vi har snakket litt om at jeg kanskje skal ta litt ulønnet rett etter min permisjon, også jobber han overtid ca det som ville tilsvart min månedslønn (hans eget valg og idé), men så ønsker jeg også bytte jobb under permisjonen, og da føler jeg ikke helt at jeg kan si nei, hvis de vil at jeg skal starte tidligere eller miste tilbudet hvis jeg får.

Far ville gjerne gi fra seg sin del av permisjonen, så jeg synes liksom at det også skulle vært greit å gjøre om far ikke vil bruke sin. Er det mulig å overføre permisjon?

Kan man ikke dele opp ulønnet og permisjonen?:scratch At man feks tar ulønnet tidligere når man egentlig skulle hatt perm, for så å ta permen mot slutten i stede? Da vil man jo avslutte permisjonen med permisjon og ha alle rettighetene sine alikavel? :)
Problemet er uansett hvis du blir langtidssyk mens du da er i ulønnet. Du mister mye av sykepengerettighetene. Og kraftig redusert inntekt vil da følge deg gjennom hele sykdomsperioden. Men det er jo forståelig at mange likevel ønsker ulønnet, sannsynligheten er jo ikke enorm.

Jeg har lyst til å være hjemme lenger enn hva en 100% permisjon gir. Vi har snakket litt om at jeg kanskje skal ta litt ulønnet rett etter min permisjon, også jobber han overtid ca det som ville tilsvart min månedslønn (hans eget valg og idé), men så ønsker jeg også bytte jobb under permisjonen, og da føler jeg ikke helt at jeg kan si nei, hvis de vil at jeg skal starte tidligere eller miste tilbudet hvis jeg får.

Far ville gjerne gi fra seg sin del av permisjonen, så jeg synes liksom at det også skulle vært greit å gjøre om far ikke vil bruke sin. Er det mulig å overføre permisjon?
Nei, far kan ikke overføre permisjonen til deg fordi han ikke «ønsker den». Han må selv ta sin del på ca. 15 uker.

Last edited:
Vi har hatt 80% permisjon med begge barna, 59 uker har det vært da. Storesøster ble 1 år i oktober og begynte i bhg i desember samme år. Lillestorebror ble 1 år i mars og jeg måtte ha et par mnd med ulønnet permisjon mellom min permisjon og da mannen tok ut sin permisjonen. Han begynte i bhg august det året han fylte 1 år. Jeg har lyst til å ha 80% denne gangen også, men vi må se om vi har råd. Jeg jobber 80% nå og vil få 80% av den lønna. Kommer ikke til å ta noe ulønnet, da vi ikke trenger. Det blir barnehage i august.

Nei, nå var jo poenget mer det at det burde være en ordning/mulighet for at far kan gi fra seg sin del hvis han vil.
Der er jeg helt uenig. Det er så mange arbeidsgivere som kunne utnyttet det om far kunne velge og det er dessuten vel så viktig for far å få bli godt kjent med barnet :) Jeg får antakelig hele fellesperioden her, men jeg er glad fedrekvoten er øremerket far.

Der er jeg helt uenig. Det er så mange arbeidsgivere som kunne utnyttet det om far kunne velge og det er dessuten vel så viktig for far å få bli godt kjent med barnet :) Jeg får antakelig hele fellesperioden her, men jeg er glad fedrekvoten er øremerket far.
Enig med deg:) Dette er viktig både mtp. viktigheten av at far er hjemme med barnet og danner en relasjon og mtp. likestilling (ikke forventning fra arbeidsgiver på at far ikke tar permisjon og at mor kan returnere til arbeid tidligere). At enkelte har uinteresserte fedre er synd, men jevnt over en bra ting at far må ta permisjon.

Nei, nå var jo poenget mer det at det burde være en ordning/mulighet for at far kan gi fra seg sin del hvis han vil.
Jeg er enig med deg jeg, og det er ene og alene fordi jeg syns det er brutalt at mange mødre tvinges ut i arbeid før de er ferdige med amming blant annet. Hadde man hatt større valgfrihet ang permisjon, så kunne det ført til at mange mødre kunne vært hjemme lenger! Jeg er selvfølgelig for at far skal kunne danne en relasjon til barnet, men det første året tror jeg mor/ barn- relasjonen er ganske mye viktigere. Enkelte ting føler jeg bare ikke kan likestilles :joyful: Større valgfrihet rundt permisjon fører jo bare til at familier kan gjøre det som passer dem best. Arbeidsgivere har jo ingen rett til å nekte noen permisjon uansett. Jeg opplever også at slik ordningen er i dag, så fører det gjerne til at far deler opp sin permisjon og at mor uansett ender opp med ulønnet, og det gagner jo ingen.

Last edited:
Jeg er enig med deg jeg, og det er ene og alene fordi jeg syns det er brutalt at mange mødre tvinges ut i arbeid før de er ferdige med amming blant annet. Hadde man hatt større valgfrihet ang permisjon, så kunne det ført til at mange mødre kunne vært hjemme lenger! Jeg er selvfølgelig for at far skal kunne danne en relasjon til barnet, men det første året tror jeg mor/ barn- relasjonen er ganske mye viktigere. Enkelte ting føler jeg bare ikke kan likestilles :joyful: Større valgfrihet rundt permisjon fører jo bare til at familier kan gjøre det som passer dem best. Arbeidsgivere har jo ingen rett til å nekte noen permisjon uansett. Jeg opplever også at slik ordningen er i dag, så fører det gjerne til at far deler opp sin permisjon og at mor uansett ender opp med ulønnet, og det gagner jo ingen.
Hvis du velger 80% lønn (med 59 uker permisjon), og får både mor og fellesdelen, og legger på 4-5 uker ferie (noe du trodd alt skal ha Ila året), så er du nesten oppe i et helt kalenderår. Holder for de fleste.

Tenker også det kan være viktig for disse fedrene som «ikke føler behov» for å være hjemme med barnet, at de får litt alenetid og danner en relasjon. Lange permisjoner er også en bidragsyter til at kvinner havner bakpå i arbeidslivet, men det er jo naturligvis en digresjon

Enig i denne, det hadde løst mye for oss sist runde om vi kunne fordele noen av fars uker til mor. Mener det skal være en kvote, men burde ligge en bedre mulighet for å overføre fra far til mor ved behov. Feks hos oss tok ikke barnet flaske og ca null fast føde når jeg liksom skulle ha startet på jobb igjen, så ble ulønnet på meg sist gang an rent og skjært behov.

Helt enig, jeg orker ikke samme løsning som vi gjorde sist, var til ake i jobb når hun var 10–11 mnd og hadde en baby som slet med søvn og var fullstendig avhenging av nattamming enda for å sovne il igjen, forstår ikke at jeg overlevde den perioden med å skulle dra på jobb å prestere på 2-3 timers søvn hver natt i ukesvis.

Samboer gjorde sin del, men manglet pupper og var derfor ikke god nok på natta + hun fikk en reaksjon på å bli ekstremt klistermerke på meg etter jeg startet på jobb igjen i den verste perioden mtp tilknytning og frykt for å være uten med.

Hvis du velger 80% lønn (med 59 uker permisjon), og får både mor og fellesdelen, og legger på 4-5 uker ferie (noe du trodd alt skal ha Ila året), så er du nesten oppe i et helt kalenderår. Holder for de fleste.

Tenker også det kan være viktig for disse fedrene som «ikke føler behov» for å være hjemme med barnet, at de får litt alenetid og danner en relasjon. Lange permisjoner er også en bidragsyter til at kvinner havner bakpå i arbeidslivet, men det er jo naturligvis en digresjon

Jeg hadde 80% lønn, hele felleperioden, brukte bare 2 uker istedenfor 5 uker ferie for å ta de resterende sammen når barnefar hadde permisjon og var i jobb noen dager føre frøkna var 9 mnd, så et helt kalenderår stemmer absolutt ikke :)

Synes der er supert at fedre har muligheten til å være hjemme, men synes de kunne forholdt seg til de 10 ukene som det var i mange år sånn at det fortsatt var en del mer valgfrihet!

Vi klarer oss fint altså, men jeg har venner som ikke får det til å gå opp med 80% permisjon. Om en far tenker at de ikke har behov for, eller ikke har fokus på relasjonsbygging, så har de kanskje noe å jobbe med i utgangspunktet? For meg virker det bare fjernt at staten må tvinge permisjon på mannen for at han skal danne en relasjon til sitt eget barn :joyful: Gøy diskusjon da! Som det er nå, så må vi jo alle uansett bare forholde oss til permisjonsfordelingen!

Litt usikker hvordan vi skal løse det denne gangen, men vi har lært noen ting fra sist og tar erfaring fra det:-)

Stressnivået av å ha planlagt tilbake i jobb med en unge som ikke tok annen mat enn pupp var ødeleggende for store deler av min permisjon. Gidder ikke det igjen, vil satse på å være hjemme til barnet er 12 mnd så kan vi forhåpentligvis begrense endel av det behovet.

Ønsker egentlig bli hjemme til bhg oppstart august ( spørs om det vil la seg løse økonomisk vi får se)

Samboer trivdes ikke med å gå hjemme 100% med barn og det gikk litt på helsa løs for han, fikk en kraftig depresjon av det så vi unngår det denne gangen. Så langt det går og satser heller på at han tar ut gradert permisjon etter bhg start så vi kan gi barnet en rolig oppstart i bhg. Vi gjorde det på slutten av hans perm sist og trivdes bra med det alle.

Nei, ordningen er langt fra perfekt. Vi har masse utfordringer i Norge, men tenker det primært er ifm. Manglende barnehageplass for de som ønsker å gå tilbake i jobb etter ett år. Det er også veldig mange ulemper ved å ta ulønnet permisjon, så jeg jobber med å få det til å gå opp uten ulønnet (tross februarbarn). Krise å miste sykepengerettigheter:sorry:

Back
Topp