Lenge

Maks 14 dager mener jeg :-)

Selv får jeg ikke lov til å gå over, men ei venninne av ei venninne fødte i går naturlig og hadde termin for 3 uker siden :-( så lenge babyen er frisk får man visst gå så lenge det er "behov" for :o babyen var visstnok under gjennomsnittet i størrelse også da - de fleste babyer er vel mer enn stor nok etter 2 uker, så de fleste får vel ikke gå så mye lengre pga størrelsen..

Varierer fra sykehus til sykehus, men det vanligste er fra 10-14dager..

Jeg ble satt igang 11 dager over sist. Skulle egentlig bli satt igang på dag 10, men måtte utsette pga sykdom. Aldri hørt om noen som går over 14 dager.

Dette sier Haukeland KK og tro meg, dette skal jeg ha med meg på kontrollen

Andre terminkontroll
Skjer i hovudsak ved 12 dagar etter ultralydtermindato, det betyr i svangerskapsveke 42. Då er du i eit overtidig svangerskap og for dei som ønsker det, blir fødselen sett i gang.

Før vi avgjer kva metode vi skal bruke for igangsetting av fødselen (også kalla induksjon/indusering av fødselen), vil du bli undersøkt vaginalt.

I enkelte tilfelle blir fødselen sett i gang etter første terminkontroll. Dersom legen finn at det er mindre fostervatn enn normalt, eller at barnet er lite, blir det vurdert å sette i gang fødselen.

Eit stort foster er som hovudregel ikkje grunn nok for igangsetting av fødselen. Om det er helg kan kontroller og igangsettingar bli utsett ein til to dagar.

Helsedirektoratet sier at alle skal inn til vurdering når der er 7-9 dager over termin, eller nærmeste ukedag. Der skal kvinner rådets til induksjon etter spesielle kriterier som at barnet er 10% over snitt eller 15% under snitt. Mors alder over 35. BMI. Dersom man er 14 dager over anntatt sikker termin m.m.

Ei venninne blei kalt inn 10 dager over hvor hun og ungen ble vurdert også satt de opp dato for igangsetting 4 dager seinere, altså 14 dager over termin.

Har hørt 11 dager....men håpe eg slepp å gå over termin for begynner å bli lei no... Og eg er berre 32+5:o

Fikk høre nå at der var 11 dager over her på Søf. Og st man skal inn på kontroll på da 7.
Forbereder meg på å gå over, har en kjempe følelse på det :P

Jeg har hørt at igangsettelse startes den 10.dagen etter tul. Jeg ville (dersom det var forsvarlig) heller ventet noen ekstra dager på at det skulle starte av seg selv enn å bli igangsatt. Etter to fødsler med riestimulerende drypp, er det mitt eneste ønske for denne fødselen; at jeg slipper å bli satt i gang (det startet av seg selv begge de to andre gangene).

Back
Topp