Lenge fram i tid men...

Mymlen

Glad i forumet
Dere som har familie langt unna, hvordan tenker dere å gjøre det med dåp? Hele familien min bor i langt unna og det er kun hans nærmeste familie som bor i nærheten av oss. Lurer litt på hvordan vi skal gjøre dette da vi har lite plass til overnatting og stor familie. Selv om det er lenge fram i tid så var jeg bare nysgjerrig på om noen her har noen smarte løsninger ;) Hvis vi ender med å ha dåpen her vi bor må nok mange bo på hotell, er jo ikke umulig men vil vurdere andre muligheter :)

Planlegg tidlig? Så folk kan leie camping hytter eller vogner i nærheten feks den helga? Billigere enn hotell ofte? Særlig om de er flere.

Her døpte vi storebror der jeg kommer fra. Pga våre familier bor i området der. Så det var enklere for oss å dra dit enn å få alle hit. Blir nok samme denne gangen. Men blir dåp litt senere denne gangen tror jeg. Tanten min kommer hjem på besøk fra new zealand til sommeren. Så vært gøy om hun fikk være med på feiringen ;)

Vi har ingen familie i nærheten. Min familie bor 5 timer unna, og hans bor på andre siden av landet. Tenker å ha dåp her vi bor, så får de som ønsker å være med bare bo på hotell:)

Vi slipper å tenke på det siden vi ikke skal døpe.

Hvor mange tenker dere at dere blir? En dåp er jo oftest ikke noe som prioriteres å reise til like mye som et bryllup blir, for eksempel.

Hvor bor hans familie i forhold til din? En løsning kan jo være at dere har dåpen der flertallet av de som er viktig for dere at er til stede i dåpen, bor. Hvis det blir lettere for dere å flytte på dere? Kanskje familien din har rom for noen av hans familie?

Vi skal ikke ha dåp, men tenkte å ha navnefest. Vi bor 3 timer fra vår familie og har ingen i nærheten. Vi har planer med å løse det ved å ha navnefesten der familien vår bor på Karmøy istedet for på Askøy. Litt enklere med tanke på plass, og overnattinger :)

Dere som har familie langt unna, hvordan tenker dere å gjøre det med dåp? Hele familien min bor i langt unna og det er kun hans nærmeste familie som bor i nærheten av oss. Lurer litt på hvordan vi skal gjøre dette da vi har lite plass til overnatting og stor familie. Selv om det er lenge fram i tid så var jeg bare nysgjerrig på om noen her har noen smarte løsninger ;) Hvis vi ender med å ha dåpen her vi bor må nok mange bo på hotell, er jo ikke umulig men vil vurdere andre muligheter :)

Hei
Vi bor mellom 4 og 14 timer unna familiene våre. Endte med å feire dåp der vi bodde. Så kom di som kunne. Noen bodde hos oss (førstemann til mølla) og resten på hotell/ camping. Vi leide lokale og hadde tilreisende kokker ( onkler) som stelte i stand varmmaten til koldtbordet. Fungerte veldig bra :) alle inviterte var invitert i både kaffe og middag pga lang reisevei osv.

Blir nok noe av det samme denne gangen

Vi feirer konsekvent der vi bor. Etter all sannsynlighet er det også her de skal konfirmeres også. Vi sendte invitasjoner i god tid slik at de som trengte overnatting kunne booke seg inn der det var mulig. Blir så mye pes å ha huset overfylt i tillegg til å organisere et slikt selskap

Vi slipper å tenke på det siden vi ikke skal døpe.

Hvor mange tenker dere at dere blir? En dåp er jo oftest ikke noe som prioriteres å reise til like mye som et bryllup blir, for eksempel.

Hvor bor hans familie i forhold til din? En løsning kan jo være at dere har dåpen der flertallet av de som er viktig for dere at er til stede i dåpen, bor. Hvis det blir lettere for dere å flytte på dere? Kanskje familien din har rom for noen av hans familie?

Min familie bor i midtnorge og hans er spredd både i øst, nord og vest og selv bor vi i vest :p Har tenkt litt på om vi skal dra hjem til der jeg kommer fra siden hans familie er så spredd mens hele min er samla i samme by ca. For som du sier så er jo ikke dåp det som kanskje blir prioritert mest å reise langveis for. I tillegg bor vi på en liten plass der det er langt unna både camping og hotell så da må vi få ordnet med skyss til alle som evt flyr også. Men vet du hvordan det er med dåp i ei kirke ingen av oss er døpt i? Kan ungen vår døpes i kirka jeg er konfirmert i for eks? Ble mye å tenke på nå merker jeg, hehe :p

Planlegg tidlig? Så folk kan leie camping hytter eller vogner i nærheten feks den helga? Billigere enn hotell ofte? Særlig om de er flere.

Her døpte vi storebror der jeg kommer fra. Pga våre familier bor i området der. Så det var enklere for oss å dra dit enn å få alle hit. Blir nok samme denne gangen. Men blir dåp litt senere denne gangen tror jeg. Tanten min kommer hjem på besøk fra new zealand til sommeren. Så vært gøy om hun fikk være med på feiringen ;)

Problemet med camping/hotell overnatting er at gjestene da blir liggende så langt unna der vi bor for det finnes ikke noe sånt i nærheten, da trengs det skyss med bil mellom hotell og der dåpen skal være. Jeg har tenkt litt på det samme for oss også, at der er lettere å flytte oss til familien enn å flytte hele familien til oss. Men kan vi døpe ungen i kirka jeg er konfirmert i? For der jeg er døpt er ikke samme plass som jeg er oppvokst :p

Hei
Vi bor mellom 4 og 14 timer unna familiene våre. Endte med å feire dåp der vi bodde. Så kom di som kunne. Noen bodde hos oss (førstemann til mølla) og resten på hotell/ camping. Vi leide lokale og hadde tilreisende kokker ( onkler) som stelte i stand varmmaten til koldtbordet. Fungerte veldig bra :) alle inviterte var invitert i både kaffe og middag pga lang reisevei osv.

Blir nok noe av det samme denne gangen

Vi har jo liten leilighet og begge har stor familie. I tillegg har vi ikke hotell/camping i nærheten der vi bor så da må gjestene også leie seg bil for å komme seg til/fra hotell og ser ikke for meg at så mange ville prioritert det "bare" for dåpen :/ Men jeg tror jeg må prate med mannen om at vi får dra til familien min og ordne boplass for hans familie der jeg kommer fra da min familie er ganske stor og de er stort sett samla i samme by. :)

Problemet med camping/hotell overnatting er at gjestene da blir liggende så langt unna der vi bor for det finnes ikke noe sånt i nærheten, da trengs det skyss med bil mellom hotell og der dåpen skal være. Jeg har tenkt litt på det samme for oss også, at der er lettere å flytte oss til familien enn å flytte hele familien til oss. Men kan vi døpe ungen i kirka jeg er konfirmert i? For der jeg er døpt er ikke samme plass som jeg er oppvokst :p

Man kan vel døpe hvor man vil :) vi døpte i kirka der jeg ble konfirmert. Men måtte ha dåpssamtale å sånn med prest her. Å bare ringe kirke kontoret i kommunen han skulle døpes i, for å avtale dag å slikt :) så møtte vi opp å fikk han døpt :p

Du kan i utgangspunktet døpe der du vil, men de som sogner til kirken har fortrinnsrett. Vi har lyst på dåp i kirken der vi er gift. Fikk gifte oss der siden min svigerforeldre sogner dit. Så håper det går i boks :)

Ang å reise til dåp synes jeg ikke det er noe rart eller uvanlig. Da et vennepar hadde dåp fløy venner inn for å delta :)

Back
Topp