Jeg er for noe lekser (og er mor til skolebarn og lærer).
Å få gjort alt arbeidet som elevene gjør i løpet av en vanlig skoledag tar omtrent 30-60 minutter for en vanlig elev i 1.-4.klasse. Mye av læringen på skolen er på det sosiale plan; å fungere sammen, følge beskjeder, tilpasse seg de andre og være venner. Leksene tar gjerne 15-20 minutter. Lekser er altså en betydelig del av opplæringen til elevene. En time ekstra skole på slutten av dagen med slitne elever, gir ikke samme utbyttet. Da er det bedre med noen timers avbrekk, frisk luft og fritid før leksene gjøres.
Hjemme er det, hos noen, mer ro og tid til å jobbe og de får mer hjelp. Spesielt lesing og matte kan lønne seg for noen å få jobbe med hjemme i fred.
Som mor liker jeg å følge litt med på hvordan ungen ligger an.
Men, mange lekser er «uten mål og mening» og kunne vært droppet. Jeg synes 10 minutter lesing hver dag (gjerne i fag, f eks naturfag innimellom) og et ark med matte et par dager i uka er passelig mengde lekser for 1.-4.klasse. Og så bør det være en økning i lekser fram mot vgs. Noen av elevene skal bli studenter og må kunne ta ansvar og jobbe selvstendig hjemme. Den vanen må de lære før de er voksne.