Lekser - ja eller nei

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Inspirert av tråden om lekser, er dere for eller mot? Argumenter?
En av de tingene jeg liker godt med BV forum er at det er så mange ulike meninger og spennende å høre hva andre tenker! Selv om jeg ikke er enige i alle :p

Selv er jeg mot :) Fordi barna ofte er slitne om kvelden (synes selv overtid er litt kjipt og tungt). Og at det er nok varierende hvordan foreldre følger opp lekser.
Ønsker meg heller heldagsskole. Gjerne med mer fysisk aktivitet og måltid! Men det er nok utopi

Jeg heller litt imot. En hel dag på skole og så hjem for å gjøre enda mer skolearbeid? Greit nok, mengdetrening er bra, men skolesystemet passer ikke alle. Eventuelt burde mengden bli MYE mindre.
Når jeg kommer hjem fra jobb hadde jeg også begynt å grine om jeg måtte jobbe enda mer :P I tillegg til aktiviteter, middag osv...

Totalt i mot. Som et barn av rett å slett dårlige foreldre, så var lekser et mareritt, endte opp med å ikke gjøre lekser, som igjen førte til at jeg hang bak og mistet motivasjon til all skole. Lekser er for unger med engasjerte foreldre. Heller ja til ein time ekstra på skole. Tenker også på de som bruker litt ekstra lang tid på lekser, de har omtrent ikke fritid. Om det er en time lengre skoledag, får alle like mye fritid og hjelp

Jeg er imot lekser.
Barn har rett på fritid og for mange barn er det minimalt med fritid etter skolen grunnet lekser.
I tillegg mener jeg lekser er med på å lage større sosiale forskjeller, da det ikke er alle familier som har ressurser til å bistå med leksene.

Jeg syns det er positivt at barn leser og blir lest for, men mer innvikla ting enn det syns jeg faktisk er skolens ansvar. Og for all del, jeg legger ikke ansvaret på den enkelte lærer, dette går på skole som institusjon.

I mot lekser, hvorfor skal vi ha mer arbeid til barn helt ned i 6 årsalderen. Når skal de få tid til å være barn? Og mange barn får ikke den hjelpen de trenger hjemme.

Er i mot lekser. Jeg er for at de heller går en time lenger på skolen hver dag. Da får alle like mye hjelp og alle bruker like mye tid skolearbeid.

Jeg er mest for, men forstår argumentene mot. Jeg mener at repetisjon er bra, at man lærer mer av å gjøre oppgaver og innleveringer og å bruke tid på det. Samtidig er man da avhengig av foreldre som følger opp, og som ser når nok er nok. Når barnet holder på med samme mattestykke i en halvtime og fortsatt ikke forstår det, ja da mener jeg det skal være lov å gi seg og la skolen bruke mer tid på å lære bort dette før man prøver igjen. Så er det jo selvfølgelig nok av barn med vansker rundt omkring som leksesystemet ikke passer for i det hele tatt, jeg forstår at deres foreldre blir luta lei av å kjempe seg gjennom det hver dag.

Jeg er for noe lekser (og er mor til skolebarn og lærer).

Å få gjort alt arbeidet som elevene gjør i løpet av en vanlig skoledag tar omtrent 30-60 minutter for en vanlig elev i 1.-4.klasse. Mye av læringen på skolen er på det sosiale plan; å fungere sammen, følge beskjeder, tilpasse seg de andre og være venner. Leksene tar gjerne 15-20 minutter. Lekser er altså en betydelig del av opplæringen til elevene. En time ekstra skole på slutten av dagen med slitne elever, gir ikke samme utbyttet. Da er det bedre med noen timers avbrekk, frisk luft og fritid før leksene gjøres.

Hjemme er det, hos noen, mer ro og tid til å jobbe og de får mer hjelp. Spesielt lesing og matte kan lønne seg for noen å få jobbe med hjemme i fred.
Som mor liker jeg å følge litt med på hvordan ungen ligger an.

Men, mange lekser er «uten mål og mening» og kunne vært droppet. Jeg synes 10 minutter lesing hver dag (gjerne i fag, f eks naturfag innimellom) og et ark med matte et par dager i uka er passelig mengde lekser for 1.-4.klasse. Og så bør det være en økning i lekser fram mot vgs. Noen av elevene skal bli studenter og må kunne ta ansvar og jobbe selvstendig hjemme. Den vanen må de lære før de er voksne.

Jeg er også lærer og er mest imot, i hvert fall i grunnskolen. Videregående blir noe annet. Det er så mange variabler at utbyttet kun kan bli stort for noen. Og da må læreren uansett bruke tid på det etterpå. Dessuten viser forskning at hvis det skal ha en hensikt må det klart knyttes opp til skolearbeidet, så elevene forstår poenget. Og da igjen forutsetter det at elevene enten har ressurser selv, eller rundt seg, til å få fullført. Når det er sagt, hender det at jeg gir lekser (jobber i ungdomsskolen). Men svært sjelden. En mor sa her om dagen at de jo blir litt dårlig rustet til mengden med lekser de får på vgs, og det kan hende, men der velger de i hvert fall en retning selv. Fikk også beskjed om at de hadde mye mer lekser på barneskolen, men det har nok både med lærer og skolekultur og gjøre.

I det siste har jeg faktisk gitt elevene såkalte «Aktivitetslekser» der de selv har kommet på med aktiviteter til hyggelige sosiale ting de kan gjøre etter skolen med elever i klassen (jeg bestemmer med hvem). Det har vært fint :)

Jeg er for - men at de skal være «frivilllge»-lekser, og ikke tvang.
De skal få en plan med lekser som barna og foreldre gjør så godt de kan. Er barnet sliten en uke, skal den slippe å gjøre det den ikke orker, uten å sende meldinger på visma på hvorfor den ikke er gjort osv. Lekser kan være veldig bra for noen, og da synes jeg ikke vi skal være helt i mot. Heller gjøre at de får en lekseplan hver uke, men de gjør selv det de ønsker og har overskudd til.

Imot, det eneste jeg er for er at det skal leses hver dag, men det må ikke være i læreboka, men det barnet ønsker

Imot på barneskolen pga så stor variasjon hvor mye og god hjelp de får hjemme. Og så er jeg for noe lekser på ungdomsskolen, da står det ikke lengre så mye på foreldrene, og de bør lære noe mer og øve seg noe opp til nivået på videregående.

Jeg er for. Men mitt barn er ikke på Sfo. Så argumenter om at man ikke vil jobbe når man kommer hjem passer ikke her da Hu er på skolen 5 timer 4 dager i uke og 4 timer 1 dag. Jeg husker jeg hatet lekser mest når jeg gikk på videregående for dagen ble borte i reisevei. Lekser blir gjort med en gang Hu kommer hjem og tar ca 30 min. Selvfølgelig vært lettere uten lekser, men da blir skoledagen lengre for de som ikke trenger Sfo. Så ingen løsning passer alle. Men lekser er jo bra på den måten at man fulgt med på hva barna lærer på skolen. I fjor kom det ny reform så er jo ikke som når vi gikk på skolen.

Imot , Alt annet enn leselrkser er jeg i mot. Ønsker heldagsskole fra 8-15 isteden å at alt blir gjort på skolen

Jeg er for lekser ikke mye men litt hverdag, strevsomt for foreldre ja men de lærer gode vaner til å mestre å studere videre

Jeg er for lekser ikke mye men litt hverdag, strevsomt for foreldre ja men de lærer gode vaner til å mestre å studere videre
Jeg tenker ikke på at det er strevsomt for foreldre det får så være, men det er strevsomt for veldig mange barn. De vil til slutt assosiere skolearbeid med slit og ikke noe fint. Da får vi skoleleie barn tidlig og det synes jeg kan bli veldig vanskelig når man krever utdannelse hos alle i dag. Så foreldre får så være, men det er viktig at barn ser på skole som noe positivt.

Imot på barneskolen. Har ikke erfaring med unger på ungdomsskolen enda. Min går på sfo og har lange dager. Så er det fotball 2 ganger i uka. Synes det bare blir stress og dårlig stemning. Han har leksehjelp en dag i uka og da dropper vi å gjøre noe hjemme, selv om han trenger lesetreningen.

Back
Topp