Svært lite lekser her... max 10 minutter..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi har hatt litt lekser hver skoledag utenom i helgene. Noen dager har det vært fort gjort, andre dager tar det mye tid. Vi har lekser både i norsk, engelsk og matte. Og bruker mellom 15-45 min på lekser daglig.
Jeg er nok kanskje en av få som synes det er veldig flott med lekser. Jeg synes det er en fin måte å få sett hva barna holder på med og også kunne følge opp om det er noe som barna behøver ekstra hjelp til, og som man kan ha fokus på hjemme.
Jeg opplever det sånn at datteren vår også setter pris på å få vise hva hun kan til oss.
Ulempe er når man har mye å gjøre på fritiden, så må man av å til gjøre lekser med utslitt unge som helst skulle vært i seng...
Det er mye og de skal lære veldig mye veldig fort. Min førsteklassing lærer fort og synes bare det er gøy. Men er han veldig sliten blir det grin med leksene. Mitt neste barn er jeg mer bekymret for. Han er mye lenger bak i utviklingen og kommer til å slite i første klasse er jeg redd. Han er født sent på året i tillegg.Hvordan har det vært hos dere i forhold til lekser ? Får 1 klassing her nå
Lekser hadde vært veldig bra det om enkelte lærere holder seg innenfor normalen og heller ikke gir lekser i pensumet barna ikke har hatt. Dessverre er det ikke slik det fungerer i Norge og lekser tar gleden ved skolen bort hos alt for mange elever. Da får jeg finne andre måter på å følge med, enn at jeg ønsker at så mange elever sliter seg gjennom skolen og blir skoletapere.
Mitt behov må komme langt bak barna sine behov, og så lenge skolen ikke tar sitt ansvar og at hver enkelt lærer kan bestemme dette selv. Så mener jeg nei til lekser, gi barna fri
Men hva med de som da har foreldre som ikke kan hjelpe til?Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.
Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.
De aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.Men hva med de som da har foreldre som ikke kan hjelpe til?
Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.
Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.
Finnes en hel del som ikke kan det dessverreDe aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.
Høres helt merkelig ut, unnskyld meg men om du har fulgt med i leksedebatten så er det rimelig normalt over hele linja. Og så lenge lærere ikke klarer å holde seg til normale mengder uten å stjele all fritid og all lyst til å lære så sier jeg nei til lekser. Foreldre er ikke lærere og har heller ikke høgskole utdanning så nei, foreldre burde overhode ikke sitte å ha undervisning for sine barn og det er mange, mange som ikke har den kompetansen.
Synes det er trist at du legger ansvaret på barnet og mene at de ikke har fått med seg undervisningen. Det er ikke tilfelle her!
Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.
Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.
Vel du svarer ut fra som om jeg har skrevet noe jeg ikke har.
Jeg mener ikke at elever skal bruke hele fritiden sin på lekser, jeg tenker heller ikke at foreldre skal være pedagoger og ha undervisning hjemme for sine barn. Der er vi helt enige.
Men jeg synes likevel lekser i begrensede mengder er bra, og jeg synes det er en fin måte å kunne bistå på og følge opp at barna holder nivå.
Fint hvis du leser alt jeg skriver uten å bare legge vekt på det du følte var negativt. Jeg skrev aldri isolert sett at det var barnas feil, jeg nevnte kun at fravær og ukonsentrasjon kunne være en årsak til at de ikke kunne det er har lekser i.
I kullet til min mellomste er det 14 flerspråklige. For å regnes som flerspråklig i denne sammenhengen må begge forelde være fra et land utenfor norden. Så mange foreldre som ikke kan norsk på et nivå der de kan følge opp lekser.De aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.
De aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.