Lekser 1 klasse

Jeg synes de får altfor mye.
Det viktigste er lesing og matte.
Det andre er ikke så viktig.
Si fra til lærer om det blir for mye. Skolen skal være givende, ikke ta drepen på barna
 
Vi har hatt litt lekser hver skoledag utenom i helgene. Noen dager har det vært fort gjort, andre dager tar det mye tid. Vi har lekser både i norsk, engelsk og matte. Og bruker mellom 15-45 min på lekser daglig.

Jeg er nok kanskje en av få som synes det er veldig flott med lekser. Jeg synes det er en fin måte å få sett hva barna holder på med og også kunne følge opp om det er noe som barna behøver ekstra hjelp til, og som man kan ha fokus på hjemme.
Jeg opplever det sånn at datteren vår også setter pris på å få vise hva hun kan til oss.
Ulempe er når man har mye å gjøre på fritiden, så må man av å til gjøre lekser med utslitt unge som helst skulle vært i seng...
 
Spent selv siden nr 1 begynner til høsten. Har kun 9 dager igjen i bhg nå. Som er skummelt. Men etter å ha lest her er jeg enda mer fornøyd med lærerne. Den ene er gammel og hadde mannen min på skolen, vi er visst veldig flink. Den andre læreren har jeg jobbet sammen med i bhg og visste at hu var utdannet og kunne være lærer. Men visste ikke at hu skulle starte på skolen her
 
Ekstremt mye lekser, en som går i 1.klasse nå og en som gikk for 2 år siden.

Bedret seg litt til 2.klasse, så håper det gjelder nå også.
 
Vi har hatt litt lekser hver skoledag utenom i helgene. Noen dager har det vært fort gjort, andre dager tar det mye tid. Vi har lekser både i norsk, engelsk og matte. Og bruker mellom 15-45 min på lekser daglig.

Jeg er nok kanskje en av få som synes det er veldig flott med lekser. Jeg synes det er en fin måte å få sett hva barna holder på med og også kunne følge opp om det er noe som barna behøver ekstra hjelp til, og som man kan ha fokus på hjemme.
Jeg opplever det sånn at datteren vår også setter pris på å få vise hva hun kan til oss.
Ulempe er når man har mye å gjøre på fritiden, så må man av å til gjøre lekser med utslitt unge som helst skulle vært i seng...

Lekser hadde vært veldig bra det om enkelte lærere holder seg innenfor normalen og heller ikke gir lekser i pensumet barna ikke har hatt. Dessverre er det ikke slik det fungerer i Norge og lekser tar gleden ved skolen bort hos alt for mange elever. Da får jeg finne andre måter på å følge med, enn at jeg ønsker at så mange elever sliter seg gjennom skolen og blir skoletapere.
Mitt behov må komme langt bak barna sine behov, og så lenge skolen ikke tar sitt ansvar og at hver enkelt lærer kan bestemme dette selv. Så mener jeg nei til lekser, gi barna fri :)
 
Dere som synes det er for mye lekser i 1. klasse, får de lekser hver dag eller får de lekser for en uke av gangen?
Her er det for en uke av gangen. I starten fikk de 2 ark med 1 bokstav per ark, og 1 eller 2 sider med matte. Så ble det diktat istedenfor bokstaver, og nå er det små hefter de skal lese. I tillegg til matte da.
 
Hvordan har det vært hos dere i forhold til lekser ? Får 1 klassing her nå :)
Det er mye og de skal lære veldig mye veldig fort. Min førsteklassing lærer fort og synes bare det er gøy. Men er han veldig sliten blir det grin med leksene. Mitt neste barn er jeg mer bekymret for. Han er mye lenger bak i utviklingen og kommer til å slite i første klasse er jeg redd. Han er født sent på året i tillegg.
 
Lekser hadde vært veldig bra det om enkelte lærere holder seg innenfor normalen og heller ikke gir lekser i pensumet barna ikke har hatt. Dessverre er det ikke slik det fungerer i Norge og lekser tar gleden ved skolen bort hos alt for mange elever. Da får jeg finne andre måter på å følge med, enn at jeg ønsker at så mange elever sliter seg gjennom skolen og blir skoletapere.
Mitt behov må komme langt bak barna sine behov, og så lenge skolen ikke tar sitt ansvar og at hver enkelt lærer kan bestemme dette selv. Så mener jeg nei til lekser, gi barna fri :)

Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.

Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.
 
Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.

Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.
Men hva med de som da har foreldre som ikke kan hjelpe til?
 
Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.

Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.

Høres helt merkelig ut, unnskyld meg men om du har fulgt med i leksedebatten så er det rimelig normalt over hele linja. Og så lenge lærere ikke klarer å holde seg til normale mengder uten å stjele all fritid og all lyst til å lære så sier jeg nei til lekser. Foreldre er ikke lærere og har heller ikke høgskole utdanning så nei, foreldre burde overhode ikke sitte å ha undervisning for sine barn og det er mange, mange som ikke har den kompetansen.
Synes det er trist at du legger ansvaret på barnet og mene at de ikke har fått med seg undervisningen. Det er ikke tilfelle her!
 
Høres helt merkelig ut, unnskyld meg men om du har fulgt med i leksedebatten så er det rimelig normalt over hele linja. Og så lenge lærere ikke klarer å holde seg til normale mengder uten å stjele all fritid og all lyst til å lære så sier jeg nei til lekser. Foreldre er ikke lærere og har heller ikke høgskole utdanning så nei, foreldre burde overhode ikke sitte å ha undervisning for sine barn og det er mange, mange som ikke har den kompetansen.
Synes det er trist at du legger ansvaret på barnet og mene at de ikke har fått med seg undervisningen. Det er ikke tilfelle her!

Vel du svarer ut fra som om jeg har skrevet noe jeg ikke har.
Jeg mener ikke at elever skal bruke hele fritiden sin på lekser, jeg tenker heller ikke at foreldre skal være pedagoger og ha undervisning hjemme for sine barn. Der er vi helt enige.
Men jeg synes likevel lekser i begrensede mengder er bra, og jeg synes det er en fin måte å kunne bistå på og følge opp at barna holder nivå.

Fint hvis du leser alt jeg skriver uten å bare legge vekt på det du følte var negativt. Jeg skrev aldri isolert sett at det var barnas feil, jeg nevnte kun at fravær og ukonsentrasjon kunne være en årsak til at de ikke kunne det er har lekser i.
 
Her får du nok veldig mye forskjellige svar. :)

Synes jentungen her hadde veldig lite lekser i 1. klasse og at de fortsatt har veldig lite. Har/hadde 1-2 sider i mattebok, 1 side i norsk arbeidsbok og en leselekse. Nå har de også en side engelsk leselekse.

Brukte kanskje 30 minutter i uka på lekser i 1. Klasse. Nå ca 60 minutter.

Synes egentlig de bare kunne spart seg for de leksene. Ser ikke poenget. De kunne hatt leselekse, droppa oppgavene. Det blir så dårlig flyt.

Må jo si at vi har et utrolig anstrengt forhold til lekser her i huset. Dette fordi at jeg totalt mangler pedagogiske egenskaper. Kan stoffet, men kan overhodet ikke lære det bort på en enkel måte. Og veldig ofte har de ikke engang gått igjennom det de har i lekse på skolen først. Blir litt bakvendt. Synes de burde lære det av de som faktisk har gått fem år på skole for å lære å lære bort, også kan foreldrene øve/gjenta sammen med barna hjemme.
 
Last edited:
Jeg tenkter nå litt omvendt, og heller det at færre kan være skoletapere om foreldre er flinke også å følge de opp. Om lærerne gir elever lekser i pensum de ikke har hatt høres veldig merkelig ut. Og da må man nesten ta det opp med den læreren eller rektor som er ansvarlig..
Evt. Så har ikke eleven fått det med seg når den har blitt undervist eller vært borte den timen. Ekstra viktig at man da kan hjelpe til hjemme med å holde de på samme nivå som resten av klassen.

Jeg ser ikke på det som "mitt" behov for å følge opp, men heller barna våres behov for å bli fulgt opp og vist interesse for i utdanningen sin.

Ja, det høres merkelig ut. Det er merkelig. Men sånn er det med leksene til datteren min også. Som regel har de ikke gått igjennom det på skolen før de får det i lekse. Dette gjelder særlig matteleksene. Vi er flere foreldre som har reagert på det, på tvers av parallellklasser, så det er nok ikke bare at barna ikke har fått det med seg.

De skummer jo også noe voldsomt igjennom stoffet. Gangetabellen hadde de om i to uker, så skulle hele den lille gangetabellen være innøvd, for da var det videre på deling. Og det var "bare" hele den lille gangetabellen på en gang. I fjerdeklasse dette da.

Det er mye jeg synes er rart med hvordan de går igjennom pensum, men.. Tenker at det er den læremetoden som er in i tiden. Det er jo voldsomt med fokus på disse prøvene de skal ta et par ganger i året.
 
Vel du svarer ut fra som om jeg har skrevet noe jeg ikke har.
Jeg mener ikke at elever skal bruke hele fritiden sin på lekser, jeg tenker heller ikke at foreldre skal være pedagoger og ha undervisning hjemme for sine barn. Der er vi helt enige.
Men jeg synes likevel lekser i begrensede mengder er bra, og jeg synes det er en fin måte å kunne bistå på og følge opp at barna holder nivå.

Fint hvis du leser alt jeg skriver uten å bare legge vekt på det du følte var negativt. Jeg skrev aldri isolert sett at det var barnas feil, jeg nevnte kun at fravær og ukonsentrasjon kunne være en årsak til at de ikke kunne det er har lekser i.

Og om du leser det jeg har skrevet så har jeg skrevet at så lenge ikke klarer å holde seg innenfor normalen av lekser og gi lekser som ikke har vært gjennomgått enda så sier jeg nei til lekser. For dette ødelegger for mange barn i norskeskolen og spesielt gutter som kanskje ikke har den konsentrasjonsevnen som jenter. Vi skaper tapere og norske skolen er mislykket så hvorfor ikke gå bort i fra noe vi har prøvd i 100 år uten at det har fungert?
Jeg leser det du skriver og du skrev at det det hørtes merkelig ut, da går jeg utifra at du faktisk ikke tror det jeg skriver og heller legger det over på barnet som kanskje var ukonsentrert.
Lærere i dag har for store klasser for mye uro, og for mye papirarbeid og det går ut over våre barn.
Skal foreldre sitte hjemme å hjelpe til med undervisningen som man faktisk må når barnet ikke forstår dette selv så blir det helt feil. Hva skal vi med skolen og lærere om det blir foreldrene som skal lære barna alt skolen ikke rekker å gjøre pga et inngrodd system uten evne til å tenke nytt.
Hvorfor skal barn sitter 1-2-3 timer av den lille fritiden sin hjemme med skolearbeid pga lærere ikke makter å gi nok undervisning på skolen.
Får barna en leselekse og ganske pugge gangetabellen så er jeg med på lekser. Der er vi ikke i dag. Min eldste er skoleflink, rask, effektiv bruker i snitt 2 timer ett skoletid 5 dager i uken på lekser. Barnet har gjort det siden 1 klasse.
Det har blitt selvfølgelig tatt opp på foreldremøter, samtaler med lærer, foreldrene har sammen skrevet ett brev til lærer og rektor. Leksene endres ikke likevel ;)
Vet om flere barn som er hjemme klokken 15 sitter med lekser til 18, kanskje ut med venner eller trening så seng klokken 20. 5 dager i uken og barna er 10 år!!! Har vi voksene slik etter arbeidstid hver dag? Nei! Men barn har det slik og derfor mener jeg at lekser er en onde for det brukes ikke slik det skal og det er flere lærere som gir mengder med lekser enn få.
 
De aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.
I kullet til min mellomste er det 14 flerspråklige. For å regnes som flerspråklig i denne sammenhengen må begge forelde være fra et land utenfor norden. Så mange foreldre som ikke kan norsk på et nivå der de kan følge opp lekser.
Poenget er at det er mange elever i Norge som ikke får oppfølging av lekser. Av mange ulike grunner.
 
De aller fleste foreldre kan nok hjelpe til med lekser på barneskolen. Men mange skoler tilbyr leksehjelp som man kan søke på.

Det har seg sånn at det er en god andel foreldre som ikke kan hjelpe med lekser. Enten kan de ikke tema, de kan ikke hjelpe, de er foreldre som ikke virker av ulike årsaker, psyke eller rus eller andre ting

Og deres barn blir uforskyldt tapere i et system som legger opp til at "foreldrene kan hjelpe" og forsterker skillet mellom de som har og ikke har den bakgrunnen.

Leksehjelp skal alle skoler ha, men slett ikke sikkert det er tilgjengelig for alle trinn og hos oss sier de rett ut at ja, vi har rett til å søke nå som han begynte i 5 (de har bare for storskolen) men dersom det skal være noe som helst hjelp for dem som trenger det mest må vi andre holde oss unna. Det er ikke leksehjelp, det er en assistent som hjelper de den klarer i løpet av tiden.
. Noen steder fungerer nok leksehjelp men det er høyst teoretisk mange steder
 
Back
Topp