Lekser 1 klasse

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hvordan har det vært hos dere i forhold til lekser ? Får 1 klassing her nå :)

Alt for mye.
Den gang det ble bestemt at barn skulle begynne på skolen et år tidligere kom det gjennom ene og alene fordi flere som egentlig var i mot ble overbevist med argumenter om at det blir som en barnehage bare i skolens lokaler slik at barna blir vandt med skolehverdagen før den starter på ordentlig, det skulle også være barnehagepedagoger på første trinn.

Lurer på hva som skjedde med dette.
Her var det rett på med lekser og lære 2 bokstaver i uken fra dag 1.
Frøkna hadde til tider mer lekser enn han 4 trinn over, og hun var bare 5,5 år...

Her har det vært rett på fra første skoledag. Fra skolestart og frem til jul: lærte de 2 bokstaver i uken på oppgaveark og en leselekse med tre forskjellige nivåer i leseboka. Man kunne velge lett middels eller vanskelig tekst og lese på samme tekst hver dag den uken leksen gjaldt. Nytt oppgaveark fikk de i tillegg hver dag.

Syns i starten at det kunne virke litt mye for disse små, men etterhvert ble det helt naturlig og frøkna vår liker leksene og knakk lesekoden med en gang og lærte seg å skrive og lese alfabetet i små bokstaver lynraskt på denne måten. Fra jul til sommer har det vært en leselekse (samme tekst hver dag hele uken) og nytt oppgaveark enten i norsk eller matematikk i tillegg.

I snitt bruker hun 10-15 min på lekser hver dag.

Alt for mye.
Den gang det ble bestemt at barn skulle begynne på skolen et år tidligere kom det gjennom ene og alene fordi flere som egentlig var i mot ble overbevist med argumenter om at det blir som en barnehage bare i skolens lokaler slik at barna blir vandt med skolehverdagen før den starter på ordentlig, det skulle også være barnehagepedagoger på første trinn.

Frøkna hadde til tider mer lekser enn han 4 trinn over, og hun var bare 5,5 år...
Ja lurer på hva som skjedde der...

Det kokte nok bort i kålen...

Alt for mye.

At de lærer to bokstaver i uken skal vi være litt glade for, da rekker de å fanget opp de som blir hengende etter og de som er lang foran.
Min eldste lærte en og en bokstav, mens mellomste 2 ser stor forskjell. Men at det skal gjøre at de får mer lekser er veldig feil. Dette med lekser går på lærer, min 1 klassing har bare leselekse gjennom hele året, helt fantastisk og min har da fått en mild start. Mye bedre start enn eldste som hadde enome mengder med lekser.
Så jeg er for leksefri skole så lenge lærere ikke gjør likt.

Var lite lekser i begynnelsen, men plutselig ble det mye. Skolen har et press på seg at førsteklassingene er nødt til å kunne lese innen andreklasse, så mye fokus på det. Greit nok, men da burde de kanskje roe ned på andre lekser... Har tatt det opp med læreren da jeg har ei jente som ble skolelei etter to måneder, og vi har en avtale om at hun gjør det hun klarer. Vi foreldre bestemmer når det er nok. :) God kommunikasjon med skolen er viktig!

At de lærer to bokstaver i uken skal vi være litt glade for, da rekker de å fanget opp de som blir hengende etter og de som er lang foran.
Min eldste lærte en og en bokstav, mens mellomste 2 ser stor forskjell. Men at det skal gjøre at de får mer lekser er veldig feil. Dette med lekser går på lærer, min 1 klassing har bare leselekse gjennom hele året, helt fantastisk og min har da fått en mild start. Mye bedre start enn eldste som hadde enome mengder med lekser.
Så jeg er for leksefri skole så lenge lærere ikke gjør likt.
Problemet kan også bli som med datteren vår som ikke klarte å knekke lesekoden nå skolen ville at hun bare ble hengende mer og mer etter.
For enkelte barn, spesielt de som er født sent på året er det å starte skolen det året de blir 6 alt for tidlig....

Jeg synes det har vært helt grei mengde for mitt barn. Det har ikke bare vært lett å få gjennomført det, men det har nok med litt påvirkning fra enkelte klassevenner. Når jeg først får henne igang så går det kjapt.

Hos var det veldig stor forskjell på når eldsten og frøkna gikk i første klasse med tanke både på hva som forventes at barna skal klare og mengde lekser
Ja men jeg hat sltså venner med barn i 1 klasse på den skolen så jeg vet det og så er det sltså forskjell på skolene.
Det dom gjelder for din skole er ikke sikkert er likt som her

Dette er nok (dessverre) forskjellig fra skole til skole og ofte lærer til lærer. Min erfaring er at de litt eldre lærerne og gjerne med egne barn, innser galskapen i å gi masse lekser. Så de gir mer konkret og matnyttige lekser. I hovedsak synes jeg elevene trenger leselekse i 1.klasse. Og kanskje en ukeslekse(et ark i feks matematikk). Jeg ville både som mor og lærer(har selv undervist 2 år i 1.) selv klage om leksene blir mer omfattende enn det og at lekser tar unødig tid og krefter. Veldig lurt å gå i dialog med skolen om leksene blir et mas, førsteklasse danner grunnlag for videre skolegang så jeg synes det er viktig at det ikke blir en negativ erfaring elevene går videre med.

Problemet kan også bli som med datteren vår som ikke klarte å knekke lesekoden nå skolen ville at hun bare ble hengende mer og mer etter.
For enkelte barn, spesielt de som er født sent på året er det å starte skolen det året de blir 6 alt for tidlig....

Det er altfor tidlig og jeg er helt enig med deg. Men her har jo skolen sviktet. Derfor vår skole endret fra en til to bokstaver er for at de svakeste elevene skal rekke å få repitisjon og ikke bare komme gjennom en gang. Og jeg merket veldig forskjell. Men klart om skolen ikke følger det opp og forventer at barn knekker lesekoden da og da så er de allerede på sviktende grunnlag mener jeg. Vår lærer i førsteklasse sier at de som trenger tid skal få det og ingen stress før i 2 klasse med å knekke denne lesekoden. Synd ikke alle gjør det som dette :(

Det er altfor tidlig og jeg er helt enig med deg. Men her har jo skolen sviktet. Derfor vår skole endret fra en til to bokstaver er for at de svakeste elevene skal rekke å få repitisjon og ikke bare komme gjennom en gang. Og jeg merket veldig forskjell. Men klart om skolen ikke følger det opp og forventer at barn knekker lesekoden da og da så er de allerede på sviktende grunnlag mener jeg. Vår lærer i førsteklasse sier at de som trenger tid skal få det og ingen stress før i 2 klasse med å knekke denne lesekoden. Synd ikke alle gjør det som dette :(
Etter jul ble det mer om mer leselekser.
Hun er snart ferdig med andre nå.
Hatt lesekurs, det har gjort at hun har fått lekser fra lesekurset i tillegg til de vanlige leksene.
Resultat: Jentungen som var så flink i matte i førskolen regner dårligere nå enn hun gjorde i barnehagen, og hun har begynt å slite med korttidshukommelsen, det har hun aldri gjort før.

Dette er nok (dessverre) forskjellig fra skole til skole og ofte lærer til lærer. Min erfaring er at de litt eldre lærerne og gjerne med egne barn, innser galskapen i å gi masse lekser. Så de gir mer konkret og matnyttige lekser. I hovedsak synes jeg elevene trenger leselekse i 1.klasse. Og kanskje en ukeslekse(et ark i feks matematikk). Jeg ville både som mor og lærer(har selv undervist 2 år i 1.) selv klage om leksene blir mer omfattende enn det og at lekser tar unødig tid og krefter. Veldig lurt å gå i dialog med skolen om leksene blir et mas, førsteklasse danner grunnlag for videre skolegang så jeg synes det er viktig at det ikke blir en negativ erfaring elevene går videre med.

Enig med deg her også tror jeg mye ligger i klassestørrelser og hvor krevende elevene er.
Stor klasse, med barn med forskjellige utfordringer. Det betyr at lærer gjør mye mer enn undervisning og bruker mye tid på dette. Da blir det mer lekser.

Min eldste på 11 har gått på skolen i mange år allerede og det var mye mer lekser når han gikk enn når mellomste begynte nå. Har vært en fryd og akkurat slik jeg mener 1 klasse bør være. De bygger lego, spiller bingo, tegner osv. Lærer legger undervisning i lek. :)

Etter jul ble det mer om mer leselekser.
Hun er snart ferdig med andre nå.
Hatt lesekurs, det har gjort at hun har fått lekser fra lesekurset i tillegg til de vanlige leksene.
Resultat: Jentungen som var så flink i matte i førskolen regner dårligere nå enn hun gjorde i barnehagen, og hun har begynt å slite med korttidshukommelsen, det har hun aldri gjort før.

Sånn jeg opplevde det med eldste. Etterspurte mer hjelp, det ble lagt på hjemmet og barnet begynte virkelig å hate skolen. Jeg tok ett møte med lærer sa rett ut at nå tar du fra barnet mitt læregleden. Fiks det, vi gjør ikke mer lekser enn jeg mener er nødvendig. Slik som du forteller skal det ikke være. Og jeg om jeg hadde vært deg konsentrert med om leseleksen og droppet alt det andre er vi foreldre som bestemmer. Sett foten ned før alt er ødelagt

Back
Topp