Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja lurer på hva som skjedde der...Alt for mye.
Den gang det ble bestemt at barn skulle begynne på skolen et år tidligere kom det gjennom ene og alene fordi flere som egentlig var i mot ble overbevist med argumenter om at det blir som en barnehage bare i skolens lokaler slik at barna blir vandt med skolehverdagen før den starter på ordentlig, det skulle også være barnehagepedagoger på første trinn.
Lurer på hva som skjedde med dette.
Her var det rett på med lekser og lære 2 bokstaver i uken fra dag 1.
Frøkna hadde til tider mer lekser enn han 4 trinn over, og hun var bare 5,5 år...
At de lærer to bokstaver i uken skal vi være litt glade for, da rekker de å fanget opp de som blir hengende etter og de som er lang foran.Alt for mye.
Den gang det ble bestemt at barn skulle begynne på skolen et år tidligere kom det gjennom ene og alene fordi flere som egentlig var i mot ble overbevist med argumenter om at det blir som en barnehage bare i skolens lokaler slik at barna blir vandt med skolehverdagen før den starter på ordentlig, det skulle også være barnehagepedagoger på første trinn.
Lurer på hva som skjedde med dette.
Her var det rett på med lekser og lære 2 bokstaver i uken fra dag 1.
Frøkna hadde til tider mer lekser enn han 4 trinn over, og hun var bare 5,5 år...
Problemet kan også bli som med datteren vår som ikke klarte å knekke lesekoden nå skolen ville at hun bare ble hengende mer og mer etter.At de lærer to bokstaver i uken skal vi være litt glade for, da rekker de å fanget opp de som blir hengende etter og de som er lang foran.
Min eldste lærte en og en bokstav, mens mellomste 2 ser stor forskjell. Men at det skal gjøre at de får mer lekser er veldig feil. Dette med lekser går på lærer, min 1 klassing har bare leselekse gjennom hele året, helt fantastisk og min har da fått en mild start. Mye bedre start enn eldste som hadde enome mengder med lekser.
Så jeg er for leksefri skole så lenge lærere ikke gjør likt.
Men nå er det en del år siden KB begynte i 1. klasse, det her blitt mer og mer de siste årene dessverre, og det forventes mer av barna som begynnerLite lekser
Jeg vet fortsart hvordan det er i 1 klasseMen nå er det en del år siden KB begynte i 1. klasse, det her blitt mer og mer de siste årene dessverre, og det forventes mer av barna som begynner
Hos var det veldig stor forskjell på når eldsten og frøkna gikk i første klasse med tanke både på hva som forventes at barna skal klare og mengde lekserJeg vet fortsart hvordan det er i 1 klasse![]()
Ja men jeg hat sltså venner med barn i 1 klasse på den skolen så jeg vet det og så er det sltså forskjell på skolene.Hos var det veldig stor forskjell på når eldsten og frøkna gikk i første klasse med tanke både på hva som forventes at barna skal klare og mengde lekser
Problemet kan også bli som med datteren vår som ikke klarte å knekke lesekoden nå skolen ville at hun bare ble hengende mer og mer etter.
For enkelte barn, spesielt de som er født sent på året er det å starte skolen det året de blir 6 alt for tidlig....
Etter jul ble det mer om mer leselekser.Det er altfor tidlig og jeg er helt enig med deg. Men her har jo skolen sviktet. Derfor vår skole endret fra en til to bokstaver er for at de svakeste elevene skal rekke å få repitisjon og ikke bare komme gjennom en gang. Og jeg merket veldig forskjell. Men klart om skolen ikke følger det opp og forventer at barn knekker lesekoden da og da så er de allerede på sviktende grunnlag mener jeg. Vår lærer i førsteklasse sier at de som trenger tid skal få det og ingen stress før i 2 klasse med å knekke denne lesekoden. Synd ikke alle gjør det som dette![]()
Dette er nok (dessverre) forskjellig fra skole til skole og ofte lærer til lærer. Min erfaring er at de litt eldre lærerne og gjerne med egne barn, innser galskapen i å gi masse lekser. Så de gir mer konkret og matnyttige lekser. I hovedsak synes jeg elevene trenger leselekse i 1.klasse. Og kanskje en ukeslekse(et ark i feks matematikk). Jeg ville både som mor og lærer(har selv undervist 2 år i 1.) selv klage om leksene blir mer omfattende enn det og at lekser tar unødig tid og krefter. Veldig lurt å gå i dialog med skolen om leksene blir et mas, førsteklasse danner grunnlag for videre skolegang så jeg synes det er viktig at det ikke blir en negativ erfaring elevene går videre med.
Etter jul ble det mer om mer leselekser.
Hun er snart ferdig med andre nå.
Hatt lesekurs, det har gjort at hun har fått lekser fra lesekurset i tillegg til de vanlige leksene.
Resultat: Jentungen som var så flink i matte i førskolen regner dårligere nå enn hun gjorde i barnehagen, og hun har begynt å slite med korttidshukommelsen, det har hun aldri gjort før.