Leksefri skole?

Jeg jobber ved en leksefri skole. En såkalt heldagsskole. Elevene på småtrinnet er på skolen 08.30-14.30. Selv om det er en leksefri skole, må elevene lese leselekse hver dag! Har veldig fornøyde foreldre og elever :) 

Kan bare fortelle ut fra ungene til noen vi kjenner
Foreldrene likte denne løsningen veldig godt i begynnelsen,men nå så er foreldrene redde for at det kan blir problemmer når de begynner på ungsomskolen siden da må ungene over på en annen skole å der er det lekser
De sier at det er veldig fint med at når ungene er ferdig på skolen så er de ferdig de behøver ikke tenke noe mer på det at de har noe hengende over seg

Jeg kunne godt tenkt meg at unga hadde sluppet lekser siden jeg synnes alt skoledagen blir lange. Her så må guttungen dra med buss kl 08.15 på morgenen og er ikke hjemme før 15.30. Dermed så blir det lang dag slik sett så ska han sitte med lekser i tilleg når han kommer hjem.Så da har fort helle dagen gått til skole og lekser, så er det senga

Erfaringene i min kommune sier at det ikke har så mye betydning når de kommer på ungdomsskolen. Vi er to barneskoler i min kommune, en er leksefri og den andre ikke. Uttalelsene fra ungdomsskolelærere sier at det ikke er forskjell på elevene som kommer fra de ulike skolene. De skoleflinke elevene er flinke til å gjøre lekser og resten er stort sett like "dårlige" til å gjøre lekser, om man kommer fra en leksefri skole eller ikke. 

Det kan jo være noe FAU kan kjempe for?

Back
Topp