Lekke pupper

Babylykke18

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Noen flere som har opplevd at puppene plutselig har begynt å lekke igjen, og fort får spreng?
Alt sånt roet seg voldsomt hos meg fra mini ble ca 4 mnd gammel. Men nå, de siste par ukene har puppene begynt å lekke noe voldsomt, og jeg får ofte spreng. Ender ofte med at jeg må pumpe fordi det blir for mye- og da kan jeg pumpe 120ml på én pupp på 10 minutter.

Jeg ammer fortsatt mye. Mini får frokostpupp ca kl 06:00, så igjen rundt kl 8,11,14,17 og 18:30/19. Hun ammes også kl 22:30 og 02:30 på natten. Hun spiser ikke alltid like mye da, fordi hun nå begynner å bli så nysgjerrig at hun ikke har tålmodighet til sånt :p

Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli enda mere? Jeg må jo pumpe for å få bort sprenget, men da stimulerer jeg vel samtidig bare til enda mer produksjon?
 
Det kan jo være at hun spiser mer effektivt nå som hun er større? Når jeg fullammet min nr 2 (til han var ca 6mnd da han plutselig en dag ikke ville mer) så hadde jeg helt grusom melkespreng hvis jeg ikke fikk pumpet ut eller ammet ofte nok (hvis vi feks hadde barnevakt et par timer). Jeg fikk spreng med en gang. Så når han ikke ville amme mer så pumpet jeg ut mengder med melk over flere uker før det avtok...
 
Det kan jo være at hun spiser mer effektivt nå som hun er større? Når jeg fullammet min nr 2 (til han var ca 6mnd da han plutselig en dag ikke ville mer) så hadde jeg helt grusom melkespreng hvis jeg ikke fikk pumpet ut eller ammet ofte nok (hvis vi feks hadde barnevakt et par timer). Jeg fikk spreng med en gang. Så når han ikke ville amme mer så pumpet jeg ut mengder med melk over flere uker før det avtok...

Ja, kan hende, men hun ammer jo fortsatt ganske hyppig da..
men men, foreløpig benytter jeg sjansen til å fylle fryseren til den dagen jeg begynner å jobbe. Eller evt om jeg må slutte å amme før det, av en eller annen grunn :)
 
Her har det aldri gått over ift lekkingen, men merker jo mer spreng etter vi har begynt med fast føde.
Har lest at det er lurere med håndmelking for å få bort den verste sprengen, fordi pumping stimulerer til økt melkeproduksjon.

Ja, jeg vet- men siden produksjonen min gikk kraftig ned en periode, er planen å få fryst ned en del så vi har fremover, dersom det skulle skje igjen :) men føler sprengen har gitt seg litt likevel, så vet ikke hva det var som gjorde det så ille et par uker :)
 
Back
Topp