Lekematte

Bkno1980760

Første møte med forumet
Hei!

Har noen tips til lekematte (skumgummiaktig) som det ikke er giftstoffer i og som har figurer/ulike farger/vei eller lignende på seg? Det er så mange som er ensfarget, men skulle gjerne hatt en med litt mer liv i

Hei!

Har noen tips til lekematte (skumgummiaktig) som det ikke er giftstoffer i og som har figurer/ulike farger/vei eller lignende på seg? Det er så mange som er ensfarget, men skulle gjerne hatt en med litt mer liv i

Jeg elsker hyggi-mattene! De er dyre, men for meg er det verdt det. Store i størrelsen, fine mønstre som passer både en stue og et barnerom i interiør, lett for meg som mamma å leke med baby og småbarn på den osv.
Vi har en liten leilighet, så vi har den runde formen. Om vi kjøper hus mens vi enda har små barn, ville jeg nok kjøpt en til. Mest sannsynlig en stor en. Jeg bruker de til å strekke ut på også, spesielt i graviditeten.

Hei!

Skumgummi-matter (eller hvilken som helst type plastmatte for den saks skyld) kan ikke sies å være trygg for babyer som ligger å sikler (og ofte tygger/biter) på de. Hyggi er f.eks. lagt av polyuretan som har mange uheldige biprodukter i seg, og de skriver BPA-fri, men den inneholder sannsynligvis andre bisfenoler (BPF, BPB etc.). Selv om produsenten skriver den er trygg, så hadde den aldri blitt godkjent som matkontakt-materiale (langt strengere krav, men som burde vært kravet for leker og utstyr til de minste som sikler/tygger på alt de kommer over). Generelt så er myke plastprodukter værre enn harde plastprodukter (f.eks. PE og PP). Silikon er derimot bedre enn plast, og er et godt alternativ til f.eks. biteleker. Men en silikonmatte hadde vært altfor tung.

Vi bruker alltid lekematte i bomull (eller andre naturmaterialer) på toppen, sånn at babyen ikke kommer i kontakt med utrygge materialer. Og ikke plastleker før etter ca. 3 år (når de slutter å sutte/bite/tygge på alt).

Vi bruker bare et fargerikt bomull teppe over en vanlig treningsmatte. Da er underlaget hverken mykt eller hardt, samtidig som det lett å vaske i vaskemaskinen.

Back
Topp