Lekegrind

Meme83

Flørter med forumet
Hei. Noen som vil dele sin erfaring med lekegrind ,er det noe jeg må ha? Blir det brukt? Har god plass så det er event ikke noe problem.. Noen som har kjøpt det, men følt at de ikke har hatt brukt for det? Tenker da på dere som har barn fra før selvfølgelig.

Vi brukte vår endel. Mest når han begynte å bevege seg mye rundt og reise seg opp. Men bare i korte perioder hvis jeg skulle på do for eksempel. Han var ikke så glad for å bli plassert oppi der:)

Synes lekegrind var gull verdt når de ble så store at de rulla/krøp/gikk. Da var det greit at de kunne sitte trygt og leke der når jeg var på do/laga mat osv.

Vi kjøpte lekegrind til nr 2. Da var nr 1 så liten at det ble en trygghet for oss å kunne legge baby oppi der (vi heva bunden i starten) slik at nr 1 ikke skulle få tak i henne :)
Lekegrinda bruker vi som "sovebase" på dagtid :)
Når de blir større er det også godt å ha en plass å sette barne fra meg når jeg må en rask tur på do o.l
Så hos oss har vi brukt lekegrinda mye :)

Har hatt til begge 2. Men lite brukt. Men kjøpte i gjenn nå til Nr 3 for babyen sin del. Har jo 2 barn som herjer og stor hund. Så er for babyen skal få fred. Eg starta for sein og bruke med dei første så dei ville ikkje oppi . Men tror det blir lettere om dei venner seg til det fra starten :)

Hadde ikke til første, da var det ikke noe bruk for det.
Har kjøpt nå, for at hun skal kunne ligge i fred for storesøster når hun trenger det. Så får i se hvor mye vi får bruk for den. Har en vugge også som jeg tenkte skulle bli brukt til soving på dagtid.

Jeg har samme erfaring som en del her - lekegrinda blir brukt mye når babyen begynner å reise seg opp. Skal bruke det til nr.2 som beskyttelse, og den jeg har kan brukes også som peisgrind - så den er stadig i bruk.

Vi synes den har vært gull verdt! Det er så deilig å ha et sted man vet at barnet er trygt.
I starten beveger de seg ikke, men da var det deilig at hun var trygg fra den store (men snille) hunden vår. Nå har vi både hund og storesøster som helst ikke skal ha fri tilgang på lillebror.

Etterhvert er det som mange sier veldig deilig å kunne plassere barnet oppi der om man må på do osv, og er redd for at han kryper rundt og river ned ting :)

Lekegrind føles veldig trygt og godt, og uansett mye eller lite bruk er det gull verdt de gangene man virkelig trenger den. Dessuten er det også veldig deilig å ha et sted å samle lekene som ligger strødd :P

Har hatt til begge 2. Men lite brukt. Men kjøpte i gjenn nå til Nr 3 for babyen sin del. Har jo 2 barn som herjer og stor hund. Så er for babyen skal få fred. Eg starta for sein og bruke med dei første så dei ville ikkje oppi . Men tror det blir lettere om dei venner seg til det fra starten :)

Vi kommer til å kjøpe inn en grind når den lille er blitt såpass stor at det er bruk for den. Utfordringen er at vi har en Shetland Sheepdog med en smal og spiss snute den elsker å stikke mellom ting. Ser over du nevner dere har hund, har du noen erfaring med grind som holder hundesnuter unna? Finner jo helt sikkert noe tillegg man kan kjøpe som skjermer, men vil jo helst unngå å fjerne så mye av innsynet som mulig :)

Vi ser det an litt vi, vi har hund, men håper jo selvsagt at han lar ho være:) men det står iallefall ei leikegrind oppe hos svigers som vi evt kan hente hvis leker ikke får være i fred (aldri vært noe problem til nå i grunn, men) og at han feks skulle deise borti ho eller bli ramm på å sleike på ho.... krysser fingrene for at han blir "lite" interessert i babyen egentlig og at det går helt supert..

Vi brukte lekegrind til første for å skille hund og katt fra babyen. Men syntes det ble så tåpelig å gjerde INN babyen for å holde dyrene ute, spesielt når hun begynte å bevege seg rundt, så endte opp med å dele stua i to så hadde de en halvdel hver.

Hadde mygate multigitter, veldig kjekk siden den både kan være romdeler, peisbeskytter og lekegrind. :)

Nå har vi ikke dyr, og storesøster er såpass stor, så blir ikke å bruke den til annet enn trappetrinn denne gangen.

Vi kommer til å kjøpe inn en grind når den lille er blitt såpass stor at det er bruk for den. Utfordringen er at vi har en Shetland Sheepdog med en smal og spiss snute den elsker å stikke mellom ting. Ser over du nevner dere har hund, har du noen erfaring med grind som holder hundesnuter unna? Finner jo helt sikkert noe tillegg man kan kjøpe som skjermer, men vil jo helst unngå å fjerne så mye av innsynet som mulig :)

Vi har sånn kant som dekker hele veien når grinda er på øverste hakket. Men det er ikke så farlig om han får snuta inn der for VÅR del. Det er mer at han er så kjelen og glad i kos, så på grunn av størrelsen hans blir han farlig. Han veier 43kg og føler selv at han er et lite nøste, så om baby ligger lett tilgjengelig på sofaen osv kan han fort bli litt for ivrig ser jeg for meg.

Storesøster er 2 år og 9 mnd når lillebror kommer, og hun er VELDIG glad i babyer. Det blir nok for fristende å løfte og bære og kose hardt når vi snur ryggen til.

Vi syns det er veldig deilig med den tryggheten :)

Ikke hatt lekegrind til de 2 første og føler ikke noe behov for det nå heller. Huset er trygt og babyen kan bevege seg rundt når det blir aktuelt. Ikke noe stress å ha babyen på gulvet når jeg skal på do, eller på kjøkkengulvet (eller stol) når jeg lager mat!
Men vi har ikke dyr så mulig jeg måtte tatt noen andre forhåndsregler da;)
De to større barna vil jeg gjerne at faktisk skal ha "tilgang" så de venner seg til han, og han til dem;) Barna alene med babyen vil nok ikke skje før alle er vant til hverandre og de store skjønner at den lille er liten;)
:)

Hadde lite hund sist gang så var ikkje ett problem da. Men nå har vi ein stor husky/shefer så og liker og stikke nesa si inn over alt :p tenker det går an og bruke sengekant el. Eller så rekker ikkje snuten inn til midte den første tiden og når barne begynner og bevege seg mer så tåler h*n og bli lukta på :) eller så kan du jo smøre sitron på lekegrinda.. Det liker dei ikkje så da holder dei seg vell borte :) vår hund er god på og ha begrensa område som ikkje er avsperra.Så kommer nokk bare til og lære han og holde snuten uten for :) blir værre med vugga :p spennende og se hvordan han reagerer. Vil ikkje ha pels i vugga :p

Vi har endt opp med 2 grinder, en er park a kid som også kan brukes foran peisen. Den har dør og vår første elsket å åpne lukke den i en evighet, spesielt før han gikk uten å holde seg. Holdt på ute på terrassen i en evighet med den døra. Er leketeppe inni så han satt ute på sommeren og kosa seg. Behøvde ikke låse igjen for døra var så kul :-)

Den andre vi har er mer slik klassisk med 3 nivåer. Det var denne vi brukte da han var beibi. Deilig å ha noe høyt å legge babyen i og plass til litt klær og stash og sånn ved siden av. God arbeidshøyde :-)

Vi la babyen i babynest i lekegrinda, på høyeste innstilling. Utrolig kjekt. Han lå der og krabbet, kikket. Kom opp fra gulvet - vi har hund. Nå er det også kjekt iforhold til storebror på 2 år :-P Trygt sted å legge fra seg babyen hvor du kan hente noe på kjøkkenet og være trygg :-)

Vår stakk snuten inn så babyen fikk en slafs :p Men vi trente han opp til at det ikke var lov, så etter å ha fått godbiter for å ikke stikke snuten inn i lekegrinda så satt han alltid pal utenfor og venta pent mens hun lå inni der. ;)

ImageUploadedByBV Forum1456303407.751854.jpg

Slik satt han sålenge hun lå i kurven. :p

...så kom hun ned på gulvet...

ImageUploadedByBV Forum1456304495.248332.jpg

...så da ble det slik ;)

ImageUploadedByBV Forum1456304514.508179.jpg

Snill som et lam, men stolte likevel ikke på at jeg kunne snu ryggen til...og delte mest opp så han skulle få fred fra babyen når hun begynte å krabbe etter han.

Hadde lite hund sist gang så var ikkje ett problem da. Men nå har vi ein stor husky/shefer så og liker og stikke nesa si inn over alt :p tenker det går an og bruke sengekant el. Eller så rekker ikkje snuten inn til midte den første tiden og når barne begynner og bevege seg mer så tåler h*n og bli lukta på :) eller så kan du jo smøre sitron på lekegrinda.. Det liker dei ikkje så da holder dei seg vell borte :) vår hund er god på og ha begrensa område som ikkje er avsperra.Så kommer nokk bare til og lære han og holde snuten uten for :) blir værre med vugga :p spennende og se hvordan han reagerer. Vil ikkje ha pels i vugga :p

Ja hva skulle jeg gjort uten dette forumet, sitron er jo et fantastisk tips jeg aldri hadde klart å tenke på selv! :p Tusen takk!
Nå er jo ikke hunden får akkurat farlig, bare så alt for kosete og eeeelsker å slikke på hud - så vi må spare minsta for noen dusjer der ;)

Back
Topp