leke..

*SommerMamma*

Forumet er livet
Har barna deres begynt å holde lekene selv??
vi har slike små rangler, men hun vil ikke/klarer ikke holde de og riste de selv...
klarer deres små dette?
hvis ikke,,når er de vandlig at de klarer det tro[8|]?

Kian klarer ikke det han heller, i allefall ikke bevisst tror jeg. Han griper jo etter ting noen ganger og da ligger han der med leka i hånda, men ikke besvisst assa. Han slår etter lekene på gynge/vippestolen.[:D]
Eller hvis jeg legger en leke i hånda kan han holde den en stund, men det er også bare griperefleksen..

Vet ikke når de begynner å gjøre det..

Litt før 3 mnd var sønnen vår da han klarte å holde i en rangle og riste den... vet ikke om dette er normalt eller sent?? Han fikk ihvertfall en favoritt leke/rangle som måtte være med overalt... rangla hadde en myk kanin med store ører på - og ørene ble nesten spist opp (nam-nam..[:D])

ORIGINAL: toBARN

Litt før 3 mnd var sønnen vår da han klarte å holde i en rangle og riste den... vet ikke om dette er normalt eller sent?? Han fikk ihvertfall en favoritt leke/rangle som måtte være med overalt... rangla hadde en myk kanin med store ører på - og ørene ble nesten spist opp (nam-nam..[:D])

hehehe... ser for meg den kaninen med korte ører [:D][:D][:D]

Alder
Utvikling av bevegelser
Psykisk utvikling

Nyfødt
Holder hodet oppe i mageleie i noen sekunder.

1mnd.
I mageleie og sittende stilling holdes hodet oppe en meget kort stund.
Ser på foreldrene når de prater med barnet.
Betrakter en dinglende leke.
Smiler for første gang i 3-6-ukersalderen

2mnd.
I mageleie løftes hodet godt opp, delvis også brystkassen. Holdt i sittende stilling holdes hodet oppe, men faller gjentatte ganger forover.
Følger med øynene en person eller gjenstand som beveger seg nær sengen

3mnd.
Når barnet ligger på magen og støtter seg på armene, løfter det både hodet og brystet.
Trekker i klærne.
Holder og beveger en rangle.
Smiler og pludrer av fryd når man prater med det. I ryggleie betrakter barnet hendene sine eller dasker til en rangle

4mnd.
Holder hodet uten støtte. Leker lenge med ranglen.
Griper en ring som holdes over brystet.
Holder hodet uten støtte når det bæres
Blir begeistret ved synet av leker. Viser interesse når det ser flasken eller brystet. Ler høyt.
Pludrer fornøyd når det blir trukket opp i sittende stilling. Snur seg etter lyder.

5 mnd.
Leker med leker.Holdt i sittende stilling griper barnet godt.
Smiler mot sitt eget speilbilde. Når det mister ranglen, ser det etter den.

6 mnd.
Støtter seg på strake armer i mageleie. Løfter hodet og får tak i tærne i ryggleie.
Smiler og pludrer mot sitt eget speilbilde. Når det mister ranglen, prøver det å nå den igjen. Viser redsel for fremmede.

7 mnd.
Når barnet ligger på ryggen, løfter det hodet godt opp. Kan også rulle fra rygg til mage. Løfter opp en kule som ligger på bordet. Griper etter føttene sine. Holder flasken.
Klapper sitt eget speilbilde. Prøver å få kontakt med andre personer ved å hoste eller lage andre lyder. Reagerer på navnet sitt.

8 mnd.
Skifter gjenstanderfra den ene hånden til den andre. Skyver seg bakover i mageleie. Sitter alene uten støtte (fra ca. 8 mnd.).
Strekker seg lenge etter leker utenfor rekkevidde. Reagerer på "nei".

9 mnd.
Tar en skje og fører den opp i en kopp. Lener seg forover og finner igjen balansen. Bærer sin egen vekt når det støttes. Noen begynner å krype.
Imiterer forskjellige lyder. Leker "klappe kake søte". Vinker farvel. Begynner å reagere på spørsmål som "Hvor er pappa?"

10 mnd.
Setter seg selv opp i sittende stilling. Står med støtte og går gjerne litt med støtte.
Forstår gradvis flere ord. Fører ikke lenger alle gjenstander til munnen. Slipper med hensikt gjenstander slik at de kan bli tatt opp igjen.

11 mnd.
Reiser seg opp i stående stilling. Går støttet til møbler. Kan i sittende stilling snu seg rundt og plukke opp gjenstander.
Legger ting oppi en eske og tar dem ut igjen.Sier gjerne et "ord".

12-15 mnd.
Reiser seg til stående utpå gulvet. Går støttet til mennesker og møbler og tar etter hvert sine første skritt.
Kan si 2-3 ord med mening. Forstår betydningen av "Hvor er boken din?", "Hvor er skoen din?"

Rikke har nettopp funnet seg selv i speilet det er kjempemoro

Det var en fin liste... Gleder meg til tiden fremover! Det er så morsomt når de utviker seg og blir "mere mennesker"!! Mye latter for oss fremover, de gjør jo så mye rart!![:D][:D] Jeg synes tiden går så fort jeg, vil jo at Ida skal være baby lengst mulig, for hun er jo sistemann - men kan jo ikke stoppe utviklingen....[:(]

Så vittig at du tok opp dette temaet..
For i går så jeg nemlig at Kian bevisst slo til lekene på gyngestolen mange ganger.. hehe han gjør det nå og. Han dulter borti, så tar han hånda i munn. Ser ut som om han ønsker å smake på den. Og i natt tok han godt tak i enden på puta mi og dro mot munnen sin. Spyttet ut smokken gang på gang[:D][:D][:D] Så gøy at det begynner å skje ting!!

hehe,,,så morro da minicus!!
vi har en sånn fisherPrice babygym som spiller musikk og blinker,,,ser hun av og til slår borti de lekene som henger ned,,,men tror ikke det er helt bevisst...men ser at hun reagerer, eller skvetter litt når hun gjør det..kjemesøtt![:)]
sover kian i sengen din eller??
her sover snuppa kun hos meg når sambo er reist til skolen, og hun ikke vil roe seg i sengen sin...er så trett jeg da, i 8-tiden, så jeg er ikke så tung å be da nei..[&o]
men hadde på forhånd bestemt meg for å være streng på dette området..men er jo kos å ligge i samme seng å kose også da[:)]

Kian sover med oss når han ikke har rapet. Da bråker han så fælt så jeg får ikke sove.Opp å løfte han opp 100 ganger det orker jeg ikke.
Legger han stortsett alltid i sengen sin rundt 21-23 så sover han der til 02-04. Etter det får han sove med meg[8D]

Back
Topp