Leiekontrakt utleie leilighet

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Argh... Nå er jeg møkk lei. På 1år og 9 mnd har nå leietager nr 4 sagt opp. Vi bruker så mye tid og energi på å finne nye. Og hver gang tror vi at de perfekte er valgt. Men neida...

Finnes det en type leiekontrakt som kan sikre oss litt mer? Feks der de binder seg til ett år av gangen? Kjenner jeg er helt matt...

Ja, det er fint mulig det. Sjekk huseiernes landsforbund sin kontrakt. Den går på tidsfestelse. Det som dessverre kan bli problemet med en slik kontrakt er at få vil signere på den, spesielt om utleieleilighet er i samme bolig som eier.

Det kan du,men er en del krav til hvordan en slik avtale må være. Du an få problemer med at ikke noen vil signere en slik kontrakt, og husk også at slike kontrakter skal være balanserte: skal ikke leietager kunne si opp før tiden er ute,kan heller ikke dere si opp. Dere kan dermed få problemer å bli kvitt leietakere som dere ikke vil ha der av ulike grunner.

Jeg trodde de fleste standardavtaler hadde minimum ett år jeg :woot: Det har det vært i de tre leilighetene vi har leid hvertfall. I den vi leier nå står det "løper til ..2019, etter det er det 3 mnd oppsigelsestid".

Men du kan jo lage din egen kontrakt eller tilføye det til den kontrakten dere bruker nå?

Det der er vanskelig. Min mor og stefar har leid ut boliger og leiligheter i over 12 år. Men enda så får de sånne som blir hentet av politiet som sparker ned døra osv. Det er vanvittig vanskelig å finne ut hvem man kan stole på sånn sett. Men er nok best å høre ang råd fra de som faktisk jobber med dette.

Vi har leid ut i 15 år og hatt 5 forskjellige leieboere. Aldri hatt noe trøbbel, har 3 års kontrakt med 3 mnd oppsigelse. De kan si opp og vi kan si opp leieforholdet ved spesielle situasjoner. Har kontrakt fra huseiernes landsforbund (tror jeg, orker ikke finne den frem nå) satt sammen med leietaker å fylte den ut så vi var enig begge før signering. Har også 3 mnd depositum. Har de gangene jeg har leid ut fulgt magefølelsen min, har det skurret har jeg valgt noen andre. Har vært heldig så langt. Lykke til med utleie

Mange vil jo ikke binde seg i et år, men hadde jo tenkt litt etter dersom så mange flytter, er det noe med leiligheten, leien ol?

Kontrakten kan være tidsbundet uten mulighet til oppsigelse underveis, men da kan ikke dere si opp leieforholdet heller. Og det kan være vanskelig å finne leietakere som vil signere den avtalen.

Jeg trodde de fleste standardavtaler hadde minimum ett år jeg :woot: Det har det vært i de tre leilighetene vi har leid hvertfall. I den vi leier nå står det "løper til ..2019, etter det er det 3 mnd oppsigelsestid".

Men du kan jo lage din egen kontrakt eller tilføye det til den kontrakten dere bruker nå?
Vi har brukt standardkontrakt og den har vært slik, 12 mnd først, så 3 mnd oppsigelse. De som har ønsket å flytte før 12 mnd (en gang) har gjort det, men har måttet vente til vi har ny leietager slik at vi ikke har tapt på det.

Vi har brukt standardkontrakt og den har vært slik, 12 mnd først, så 3 mnd oppsigelse. De som har ønsket å flytte før 12 mnd (en gang) har gjort det, men har måttet vente til vi har ny leietager slik at vi ikke har tapt på det.
Hvor finner jeg en sånn kontrakt?

Vi leier av noen. Og når vi var på jakt etter ny plass og bo, så styrte jeg konsekvent unna alt som binder meg i 12 mnd.

Hva o jeg MÅ flytte pga ettellerannet. Da er jeg lite keen på å betale dobbelt.

Så tror du kan miste en del greie folk og leietakere bare på det.

Jeg tok det før gitt at alle gjorde det sånt jeg, med mindre det er avtalt kort leie fra begynnelsen av. De fleste utleiere er jo forståelsesfulle om en MÅ flytte ut før, men er jo en trygghet for dem også å binde seg minst 12 mnd. Måtte spørre noen venner nå, og de har også helt lik kontrakt. Kan ikke tro det er vanskelig å finne leieboere med mindre du bør veldig usentralt.

Hvor finner jeg en sånn kontrakt?
Mener det er via Forbrukerrådet. Tror heller ikke det egentlig er lov med kontrakter som starter med mindre enn 12 mnd gjensidig binding, med mindre man har «god grunn». Husk å spesifiser i annonsen.

Vi har kontakt fra huseiernes landsforbund og da blir det at den går over to år, men kan sies opp med tre mnd varsel av begge parter. Vi ville ikke ha kontrakt som var bindende i 1-2 år uten mulighet for oppsigelse, syns det er litt skummelt at vi ikke kan si opp om det ikke fungerer.. Vi kjøpte huset for snart fire år siden og har hatt fire leieboere. En bodde i et år mens han sparte penger (slektning), en bodde i 6 mnd (sa opp fordi ville bo nærmere sentrum), en bodde i litt under to år (sa opp fordi hadde ikke lappen og syntes det ble langt å gå til bussen på sikt), og den siste har bodd her i noen mnd.. og vi håper han blir boende, blir svært lei av å finne nye leieboere ofte.. Alle har vært greie syns vi, og vi har prøvd å spørre hva som er årsaken om det er noe vi kan endre, og det er de svarene vi har fått. Vi har aldri hatt problemer med å finne leieboere, men blir lei av prosessen.. Skjønner frustrasjonen din!

oppgir de noen grunn? Er dere bråkete (Med små barn) :p ?

oppgir de noen grunn? Er dere bråkete (Med små barn) :p ?
Vi opplyser alltid på visning at vi har små barn og det kan bli en del støy, spesielt rundt leggetid (bare soverom i etg. over). Men når vi spør folk, så sier de at de har trivdes veldig godt. De første som bodde der flyttet lenger på "landet" for å få billigere leilighet. Nr 2 som bodde der var alene og erfarte at det ble for dyrt. Han sto med tårer i øynene når han leverte nøkkelen fordi han trivdes så godt. Nr 3 ville nærmere jobben, men flytter ikke nærmere. Men vet han fikk seg kjæreste når han bodde her og mistenker at de flyttet sammen. De siste som nå bare har bodd der kort tid flytter fordi ene parten fikk jobb i en annen by...

Vi opplyser alltid på visning at vi har små barn og det kan bli en del støy, spesielt rundt leggetid (bare soverom i etg. over). Men når vi spør folk, så sier de at de har trivdes veldig godt. De første som bodde der flyttet lenger på "landet" for å få billigere leilighet. Nr 2 som bodde der var alene og erfarte at det ble for dyrt. Han sto med tårer i øynene når han leverte nøkkelen fordi han trivdes så godt. Nr 3 ville nærmere jobben, men flytter ikke nærmere. Men vet han fikk seg kjæreste når han bodde her og mistenker at de flyttet sammen. De siste som nå bare har bodd der kort tid flytter fordi ene parten fikk jobb i en annen by...
ja, da får en vel tro på det :) ikke alle som tør å si det vel, men jeg vet jeg ikke hadde orka å bo sammen med andre med små barn. Mine hlrer jeg jo, men er vant til det. andres derimot, får hetta :p

Back
Topp