Leie bilstol, pluss annet «brukt»

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Hei jenter :) Nå som OUL viste at alt er bra, tør jeg endelig tenke på innkjøp og slikt! Men fy så mye man trenger!! :nailbiting:

Økonomien er ikke helt topp, hehe. Tenkte å kjøpe mest mulig brukt, egentlig. Har ingen å arve fra hverken familie eller venner...

Så at If skadeforsikring har tilbud om å leie bilsete. Syns det virket ganske rimelig, og praktisk at man får tilsendt nytt når barnet vokser ut av den (tør ikke kjøpe brukt på Finn.no da man aldri vet om den kan ha vært i en liten trafikkulykke eller ikke...). Noen som har erfaring med det? Er det billigere i det lange løp? :shy:

Noen flere brukt-tips? Svigermor er veldig anti-brukt... hun «brakk seg» da jeg sa jeg tenkte å kjøpe brukt barnevogn :hungover: Så hun har sagt hun skal dekke ny barnevogn, så det får være greit... Men har noen av dere tips til andre ting det er greit å kjøpe brukt?

Og tenker også å kjøpe en klespakke på Finn, men vet ikke hva jeg egentlig trenger til en liten februarbaby, da :hilarious: Tips?

Tenker du kan kjøpe alt som er "hardt" eller som går greit å vaske på Finn. Du kan selvfølgelig kjøpe andre ting og, men det er i hvert fall ingen som kan si at det er "ekkelt".

Vi kjøpte akkurat seng der i går. Syns den var for dyr ny, så hadde egentlig slått fra meg at det ble den.
Men så plutselig dukket den opp på lagret søk, billig og uten skader eller synlige bruksmerker :gen014

Ville vært forsiktig med å kjøpe bilstol brukt, men har ikke erfaring med å leie.
Man skal visst heller ikke kjøpe madrass brukt.

Det selges og gis vekk masse flotte klespakker, så der er det mange kupp man kan gjøre!

Vil anbefale deg å tenke igjennom hva du trenger, og lagre søk på det på Finn. Så får du mail/varsel hver gang det kommer noe nytt. Da er sjansen stor for at det er akkurat du som kupper alle gullfunnene før andre :happy:

Det eneste man frarådes å kjøpe brukt, er bilstol og madrass. Alt annet er helt ok å kjøpe brukt, om du ønsker.

Jeg ser ikke helt problemet med å kjøpe brukt vogn, jeg da.. Man kan jo vaske og rense.

Vi valgte å kjøpe masse nytt til førstemann, men det var litt med tanke på at da kom det til å vare til nestemann også. Noe det nå gjør. Denne gangen kjøper nesten ingenting, og det vi har kjøpt foreløpig, har vi kjøpt brukt.

Jeg har kjøpt en bbhugme, og en ny ammepute, på finn så langt. Vi tenker også å se etter ny babygym og litt sånt også på finn.

Å leie bilstol kan jeg ikke helt se for meg blir billigere i det lange løp, spesielt ikke om dere skal ha et barn til som da kunne arvet bilstolen.

Jeg ville ventet med å kjøpe masse klær til du vet hva du har behov for. Får du en stor baby, trenger du gjerne ikke str 50 i det hele tatt, mens om du får en liten (noe vi fikk), trenger du gjerne plutselig klær i str 44, og de fine ullbodyene du kjøpte i str 56 passer ikke før det er midtsommers og aaalt for varmt å bruke dem.

Ville jeg absolutt kjøpt nytt:
  • Kjøp ny bilstol, særlig babybilstol da den håndteres mer enn en som står fast i bilen hele tiden.
  • Kjøp ny madrass til seng og vugge, da det er anbefalingene for å redusere faren for krybbedød.

Alt annet kan du fint kjøpe brukt ❤️ sjekk ut nypriser til enhver tid og eventuelle tilbud slik at du ikke betaler for mye. Mange er ille på å overprise barneutstyr, særlig vogner.

Også vil du spare masse på å vente til etter fødsel med å kjøpe inn ting for det er ikke alt på ulike innkjøpslister som vil være nyttig for akkurat dere :) samtidig kan det ta tid å få tak i noe brukt, avhengig av hva det er og hvor du bor i landet så det er noe å ta med i vurderingen.

Liker denne bloggen veldig godt, hun har også Instagram, med mye sparetips. Her ser du en liste som er strippa for veldig mye, og det er såklart basert på hennes erfaringer, men jeg er likevel enig i veldig mye av det :) største forskjellen var egentlig at jeg måtte ha cosifix ammepute for å amme, ellers mistet baby taket og jeg fikk masse sår. Det har med fasongen på puppene mine å gjøre. Noen har enkle, ammevennlige både pupper og brystknopp, andre må støtte brystet mer og er dermed mer avhengig av en stabil pute slik at man ikke trenger å holde babyen i tillegg. Hadde jeg ikke hatt denne puta, ville det blitt å slutte med amming og gå over på mme for min del, såpass viktig var det. Men jeg fant først ut av det etter å ha prøvd å amme noen uker, kjøpte den etter fødsel altså :)

https://www.pengesnakk.no/baby
https://www.pengesnakk.no/blog/7-sparetips-til-smabarnsforeldre

Kan raskt dele med deg hva vi hadde før fødsel:
  • En brukt bilstol. Så etter 1 tur at denne var i dårlig stand. Så kjøpte en ny under 1 uke etter fødsel
  • Vogn - ny
  • Elastisk bæresjal - gave, ny
  • Lammeskinn til vogn - ny
  • Bilstolpose - ny
  • Voksi vinterpose til vogn - kjøpt brukt
  • Babygymstativ i tre - brukt (betalte forøvrig 45 kr for den på loppis)
  • Stellematte til å ha oppå vaskemaskin - ny
  • Gasskluter, vaskbare til bleieskift og stell - nye
  • En arvet ammepute, som ikke funket for meg
  • Diverse babytøy, både nytt og arvet
  • Ammeinnlegg i ull og papir - nye
  • Vippestol - gave, ny
  • Tripp trapp - min gamle
  • Sete til tripp trapp - brukt
  • Gulpeklut er - nye og brukt
Og dette kjøpte vi innen den første måneden etter fødsel da behovet meldte seg:
  • Cosifix ammepute - ny (da jeg ikke fant en tilgjengelig brukt)
  • Brystpumpe - ny
  • Babycall - ny
  • Lekegrind - brukt
  • Flasker og ferdigblandet mme
  • Div ammeutstyr: bher, salve, brystskjold, multimam kompress
  • Små smekker pga gulp
Mer av det vi kjøpte nytt kunne såklart vært kjøpt brukt også :)
Det jeg skulle ønske vi hadde fra før fødsel utenom det som står på listen over er:
Fardigkokte flaske og ferdigblandet mme, litt oppstartsproblemer med melkeproduksjon. Vi hadde ingen av delene og det var stress da vi kom hjem midtvinters uten melk hverken i mine brystet eller i skapet.
Og en ny og god bilstol.

Det av utstyr vi ikke fikk særlig bruk for fra listen over:
Bare babysetet til tripp trappen, da forrige baby var førstemann og vi kunne planlegge å spise mens han sov. Blir sikkert mer aktuelt når søsken kommer og måltider må skje i forhold til rutinen til eldstemann.

Hei jenter :) Nå som OUL viste at alt er bra, tør jeg endelig tenke på innkjøp og slikt! Men fy så mye man trenger!! :nailbiting:

Økonomien er ikke helt topp, hehe. Tenkte å kjøpe mest mulig brukt, egentlig. Har ingen å arve fra hverken familie eller venner...

Så at If skadeforsikring har tilbud om å leie bilsete. Syns det virket ganske rimelig, og praktisk at man får tilsendt nytt når barnet vokser ut av den (tør ikke kjøpe brukt på Finn.no da man aldri vet om den kan ha vært i en liten trafikkulykke eller ikke...). Noen som har erfaring med det? Er det billigere i det lange løp? :shy:

Noen flere brukt-tips? Svigermor er veldig anti-brukt... hun «brakk seg» da jeg sa jeg tenkte å kjøpe brukt barnevogn :hungover: Så hun har sagt hun skal dekke ny barnevogn, så det får være greit... Men har noen av dere tips til andre ting det er greit å kjøpe brukt?

Og tenker også å kjøpe en klespakke på Finn, men vet ikke hva jeg egentlig trenger til en liten februarbaby, da :hilarious: Tips?
Herregud da... svigermoren din høres ikke helt god ut. Unnskyld meg, men barnevogn er den ene tingen som virkelig lønner seg å kjøpe brukt. Godt du ikke fortalte henne at du ville kjøpe brukt tøy, da hadde hun kanskje spydd utover hele deg... :depressed:

Synes du skal kjøpe brukt barnevogn om du vil. Om du kjøper f.eks Emmaljunga, så kan alle tekstiler og trekk tas av og vaskes, og understellet vasker du lett med klut/gå lett over med stålull for å fjerne rustflekker. Om det bare er små rustflekker på overflaten (ikke sånne dype og store), så får man det helt vekk med stålull. Blir som nytt.

Anbefaler deg å se fysisk over klespakker før kjøp, med mindre du får det ekstremt billig. Mange som selger godt brukt tøy, ofte med hull eller flekker osv. Så bare se over før du byr på pakker med brukt tøy. Alternativt spør om ting er rent og helt (skulle tro det var unødvendig å spørre om, men det må man faktisk med barnetøy)....

Du kan kjøpe alt brukt! Stort sett. Seng, stellebord, klær, vogn, leker, lekegrind, interiør, potte, tøybleier, gulpekluter osv osv. Det eneste som anbefales nytt er madrass og bilstol. Kjøper du brukt må du ta en real vask av ting da. Vanlig vask på klær, gjerne klorvask av leker og potte/stellebord osv. Så tenk gjennom om ting er lett å vaske før du kjøper brukt. Ting som er lett å vaske er jo seng, barnevogn og de større tingene, ofte. Og det er ofte der de store besparelsene ligger. Ting som derimot kan være lurt å unngå er leker med små sprekker og rom hvor man ikke kommer til med klut for vask/klær som kun kan vaskes på renseri osv. Og ikke kjøpt brukte ting med defekter. Altså om det står «kan sikkert fikses/repareres/går sikkert vekk i vask».

Forresten må jeg bare si at det å kjøpe brukt er helt «inn», nå. Det er jo sirkeløkonomi og grønn økonomi. Det er nesten bortkastede penger å kjøpe ting nytt, det kastes også alt for mye helt fine ting.

Tripp trapp stol f.eks er vel ca 1500kr ny. Men dette er kvalitetsstol i heltre. De holder i 50 år eller mer. Helt meningsløst å kjøpe ny. Så lenge den ikke er ødelagt/knekt plate, så kan man vaske den, pusse den lett med sandpapir, og male i akkurat hvilken som helst farge man ønsker seg.

For meg handler det ikke om å ikke ha råd til å kjøpe nytt. For svigermoren din er det kanskje slik, men hun er jo en annen generasjon. For meg handler det om å redusere søppelmengden og ikke minst føles det fullstendig bortkastet å bruke 2000kr på ny vognpose når du får så god som ny til 500kr brukt. Eller bruke 10000 på barnevogn når du kan bruke 2000.

Jeg kjøper kun nytt det jeg ikke finner brukt, på generell basis.

Et triks er jo å ikke kjøpe for mye eller unødvendige ting, men så er det ikke så lett å vite.. :dead: jeg kjøpte en brukt bedside crib og ny madrass, et kjempekupp dersom vi hadde brukt det :shifty: Det var lettere for meg å samsove. Så vurder nøye hva som er must haves, hva kan jeg evt kjøpe senere osv.

Vi trasker forresten rundt med en brukt Emmaljunga :) Ren og pen.

Ikke for å pushe brukt men om dere vil ha max for pengene så ville jeg funnet en topp brukt vogn på finn, vist den til svigers og spurt om hun vil kjøpe den, et nytt lammeskinn og en ny pose.. voila! Baby er ikke borti noe ekkelt og dere får mer av det dere trenger (?) :joyful:

Og sjekk ut ikea bedside crib hack, kan fint bygge om den billigste sprinkelsenga fra IKEA til en bedside - så sparer du de pengene :)

Takk for alle råd!!

Er så enig med dere, jeg er veldig for brukte ting! Føler liksom at når jeg kjøper brukt/arver så er det de forrige eierne som sitter med «klimaavtrykket» til gjenstanden og jeg går fri, haha :hilarious::hilarious: Jeg leker med tanken om å også prøve tøybleier faktisk (var nylig en avisartikkel om hvor mange tonn søppel et lite nurk produserer), kanskje delvis allerede fra nyfødttiden. Får se. Har sett at mange selger brukt (og det er ganske dyrt nytt...) Skal ikke si DET til svigermor heller :p Godt å høre flere som tenker slik! Skal tråle finn om kveldene fremover, se om det dukker opp noe fint, heldigvis god tid, men tenker det er greit å få det unnagjort siden man ofte må organisere henting eller sending i posten..

Gleder meg til å bli mamma :D

:angelic::angelic:
Ville jeg absolutt kjøpt nytt:
  • Kjøp ny bilstol, særlig babybilstol da den håndteres mer enn en som står fast i bilen hele tiden.
  • Kjøp ny madrass til seng og vugge, da det er anbefalingene for å redusere faren for krybbedød.

Alt annet kan du fint kjøpe brukt ❤️ sjekk ut nypriser til enhver tid og eventuelle tilbud slik at du ikke betaler for mye. Mange er ille på å overprise barneutstyr, særlig vogner.

Også vil du spare masse på å vente til etter fødsel med å kjøpe inn ting for det er ikke alt på ulike innkjøpslister som vil være nyttig for akkurat dere :) samtidig kan det ta tid å få tak i noe brukt, avhengig av hva det er og hvor du bor i landet så det er noe å ta med i vurderingen.

Liker denne bloggen veldig godt, hun har også Instagram, med mye sparetips. Her ser du en liste som er strippa for veldig mye, og det er såklart basert på hennes erfaringer, men jeg er likevel enig i veldig mye av det :) største forskjellen var egentlig at jeg måtte ha cosifix ammepute for å amme, ellers mistet baby taket og jeg fikk masse sår. Det har med fasongen på puppene mine å gjøre. Noen har enkle, ammevennlige både pupper og brystknopp, andre må støtte brystet mer og er dermed mer avhengig av en stabil pute slik at man ikke trenger å holde babyen i tillegg. Hadde jeg ikke hatt denne puta, ville det blitt å slutte med amming og gå over på mme for min del, såpass viktig var det. Men jeg fant først ut av det etter å ha prøvd å amme noen uker, kjøpte den etter fødsel altså :)

https://www.pengesnakk.no/baby
https://www.pengesnakk.no/blog/7-sparetips-til-smabarnsforeldre

Kan raskt dele med deg hva vi hadde før fødsel:
  • En brukt bilstol. Så etter 1 tur at denne var i dårlig stand. Så kjøpte en ny under 1 uke etter fødsel
  • Vogn - ny
  • Elastisk bæresjal - gave, ny
  • Lammeskinn til vogn - ny
  • Bilstolpose - ny
  • Voksi vinterpose til vogn - kjøpt brukt
  • Babygymstativ i tre - brukt (betalte forøvrig 45 kr for den på loppis)
  • Stellematte til å ha oppå vaskemaskin - ny
  • Gasskluter, vaskbare til bleieskift og stell - nye
  • En arvet ammepute, som ikke funket for meg
  • Diverse babytøy, både nytt og arvet
  • Ammeinnlegg i ull og papir - nye
  • Vippestol - gave, ny
  • Tripp trapp - min gamle
  • Sete til tripp trapp - brukt
  • Gulpeklut er - nye og brukt
Og dette kjøpte vi innen den første måneden etter fødsel da behovet meldte seg:
  • Cosifix ammepute - ny (da jeg ikke fant en tilgjengelig brukt)
  • Brystpumpe - ny
  • Babycall - ny
  • Lekegrind - brukt
  • Flasker og ferdigblandet mme
  • Div ammeutstyr: bher, salve, brystskjold, multimam kompress
  • Små smekker pga gulp
Mer av det vi kjøpte nytt kunne såklart vært kjøpt brukt også :)
Det jeg skulle ønske vi hadde fra før fødsel utenom det som står på listen over er:
Fardigkokte flaske og ferdigblandet mme, litt oppstartsproblemer med melkeproduksjon. Vi hadde ingen av delene og det var stress da vi kom hjem midtvinters uten melk hverken i mine brystet eller i skapet.
Og en ny og god bilstol.

Det av utstyr vi ikke fikk særlig bruk for fra listen over:
Bare babysetet til tripp trappen, da forrige baby var førstemann og vi kunne planlegge å spise mens han sov. Blir sikkert mer aktuelt når søsken kommer og måltider må skje i forhold til rutinen til eldstemann.

Fine artikler, takk! Og takk for liste, syns de på nettet er så lange (sikkert fordi de er sponset litt, hehe :angelic:)

Det eneste man frarådes å kjøpe brukt, er bilstol og madrass. Alt annet er helt ok å kjøpe brukt, om du ønsker.

Jeg ser ikke helt problemet med å kjøpe brukt vogn, jeg da.. Man kan jo vaske og rense.

Vi valgte å kjøpe masse nytt til førstemann, men det var litt med tanke på at da kom det til å vare til nestemann også. Noe det nå gjør. Denne gangen kjøper nesten ingenting, og det vi har kjøpt foreløpig, har vi kjøpt brukt.

Jeg har kjøpt en bbhugme, og en ny ammepute, på finn så langt. Vi tenker også å se etter ny babygym og litt sånt også på finn.

Å leie bilstol kan jeg ikke helt se for meg blir billigere i det lange løp, spesielt ikke om dere skal ha et barn til som da kunne arvet bilstolen.

Jeg ville ventet med å kjøpe masse klær til du vet hva du har behov for. Får du en stor baby, trenger du gjerne ikke str 50 i det hele tatt, mens om du får en liten (noe vi fikk), trenger du gjerne plutselig klær i str 44, og de fine ullbodyene du kjøpte i str 56 passer ikke før det er midtsommers og aaalt for varmt å bruke dem.

Jeg bare lurer på hva du mener med å vente med å kjøpe klær til man vet behovet. Får man mål senere i graviditeten eller tenker du at man skal handle klær etter fødsel? :)

Jeg bare lurer på hva du mener med å vente med å kjøpe klær til man vet behovet. Får man mål senere i graviditeten eller tenker du at man skal handle klær etter fødsel? :)

Kjøpe inn litt klær i 50 og litt i 56,også heller kjøpe inn mer etter fødsel :)
Vi måtte ut å kjøpe inn mer i 50, hadde nesten ingenting og babyen svømte i 56. Brukte 50 i 4 uker før det var for lite. Babyen var ca 3400gr og 51 cm forresten. Så får du en gjennomsnittlig baby vil du stort sett alltid få behov for str 50 i starten.
Også vet man ikke hvordan de vokser, så det er lurt ikke å kjøpe inn en hel garderobe for de første 6 mnd. Min baby brukte størrelse 9-12 mnd da han var 6mnnd. Hadde jeg kjøpt inn sommerklærne hans på forhånd ville de vært passe på feil tidspunkt om du skjønner :)
Det er det jeg tenker med å se an behov til etter fødsel hvertfall :D

Vente til etter fødsel, og bare kjøpe en str av gangen. Man får ikke mål av babyen før fødsel, nei (med mindre sf-mål antyder avvikende størrelse, og selv da er vekstestimatene man får ofte ganske feil).

Kjøp inn str 50/56 så du har til hjemreisen, er mitt råd, og vent med resten. Vi fikk et lite knøtt, og om vi hadde hatt masse klær i str 56/62 for vinterbruk hadde det vært helt bortkastet, for innen han passet inn i så store str var det sommer og hetebølge. En venninne fikk en baby som vokste i rekordfart, så de brant inne med masse i 50 og 56 de knapt/aldri fikk brukt.

Klær er ikke vanskelig å få tak i, så ingen grunn til å kjøpe inn masse av det før man faktisk trenger dem.

Å kjøpe på finn er gull.
Det har vi gjort masse!
Kjøpte nettopp en klespakke til 3åringen der.

Mener jeg regnet på å leie bilstol med første og fant ut at det ikke lønner seg ved mindre du ikke skal ha mer enn et barn.
For i det du leier bilstor nr.1 til barn nr.2, så betaler du dobbelt for setet.
Vent til black friday med å kjøpe ting du må ha nytt. Kan være bra tilbud. Eller ønsk deg til jul? :)

Vente til etter fødsel, og bare kjøpe en str av gangen. Man får ikke mål av babyen før fødsel, nei (med mindre sf-mål antyder avvikende størrelse, og selv da er vekstestimatene man får ofte ganske feil).

Kjøp inn str 50/56 så du har til hjemreisen, er mitt råd, og vent med resten. Vi fikk et lite knøtt, og om vi hadde hatt masse klær i str 56/62 for vinterbruk hadde det vært helt bortkastet, for innen han passet inn i så store str var det sommer og hetebølge. En venninne fikk en baby som vokste i rekordfart, så de brant inne med masse i 50 og 56 de knapt/aldri fikk brukt.

Klær er ikke vanskelig å få tak i, så ingen grunn til å kjøpe inn masse av det før man faktisk trenger dem.
Ahh takk for oppklaring og tips :D

Jeg har kjøpt mye brukt på Facebook marketplace.
Vi har kjøpt seng, vogn, stellebord, babybjorn bæresele for nyfødt, babybjørn vippestol, babygym, tinkafu stellesekk, voksi move bilstolpose, voksi urban vognpose, en del dynetrekk og rimelige klespakker i alle str fra 50 til 68, også mye ull.
Har betalt ca 5000 til sammen for alt.

Har kjøpt noe nytt:
- stellematte til stellebord og stellesekk
- lammeskinn til vogn
- alt av vaskekluter, håndklær, gulpekluter etc.
- madrassbeskyttere/tisselaken og laken
- 2 sengesett
- madrasser
- dyner
- bilstol
- ammepute

Det meste nytt er kjøpt på salg.

Har fått hjemmesydd babynest, veldig mye hjemmestrikk og hjemmesydde ammeinnlegg i ull.

Har kjøpt noe klær nytt i hver str både til fullpris og på salg, fordi det er hyggelig å gå å kikke å kose seg litt med innkjøp.

Vi har god økonomi og kunne kjøpt alt nytt, men ser ikke helt poenget når det er så mye rimelig brukt som ser helt ubrukt ut. Men lurt å avtale å komme å se, eller legge inn forbehold om at det må være i god stand. En del legger ut mye rart og slitt selv om det ikke vises på bildene. En del overpriser også, så lurt å følge med hva de ulike tingene og merkene selges for.

Takk for alle råd!!

Er så enig med dere, jeg er veldig for brukte ting! Føler liksom at når jeg kjøper brukt/arver så er det de forrige eierne som sitter med «klimaavtrykket» til gjenstanden og jeg går fri, haha :hilarious::hilarious: Jeg leker med tanken om å også prøve tøybleier faktisk (var nylig en avisartikkel om hvor mange tonn søppel et lite nurk produserer), kanskje delvis allerede fra nyfødttiden. Får se. Har sett at mange selger brukt (og det er ganske dyrt nytt...) Skal ikke si DET til svigermor heller :p Godt å høre flere som tenker slik! Skal tråle finn om kveldene fremover, se om det dukker opp noe fint, heldigvis god tid, men tenker det er greit å få det unnagjort siden man ofte må organisere henting eller sending i posten..

Gleder meg til å bli mamma :D
Haha, digger ideen om at klimaavtrykket sitter hos forrige eier :hilarious:
Nei, ikke si til svigermor at du vurderer å kjøpe brukte tøybleier, da besvimer hun vel :joyful: Men yaaaay til tøybleier! De er kjempemorsomme! Og slettes ikke så dyre om du regner ut hva du ville brukt på engangs i løpet av hele bleieperioden. Vi regnet på det merket som vi brukte før vi gikk over til tøy, og fant ut at det var ca 12-15000 på engangsbleier :dead: Da føles det fort rimelig å bruke f.eks 6000 på tøybleier (og da får du fine bleier altså!). Kan også bruke så lite som 2000 på alt du trenger til fulltidsbruk. Eller mindre om du er kreativ. Og så begynte vi med babypotting (setter baby på potta mellom skift rett og slett), så nå bruker vi mye færre bleier også. Mindre bruk=mindre slitasje=vi kan sannsynlig selge de igjen etter bleieperioden eller spare de til nestemann. ;)

Vi kjøpte nesten alt brukt til første (noe måtte vi kjøpe nytt da det som var skikkelig pop forsvant fort på bruktmarkedet. Men regner med det blir lett å selge videre). Men det som jeg syntes var viktig var at det som går på sikkerhet er nytt: bilstol og madrass. (Og det med å kjøpe bilstol brukt kan være vanskelig for man må finne en som får riktig helling i bilen. Vi sleit litt med det fordi vi har så bratte seter, men vi fant heldigvis etter noen forsøk, og der var til og med et sete som hadde bra score på sikkerhetstester.) Vi har nok spart maaange tusen på det.

Mye å spare på vogn, og mange finner ofte ut at man trenger mer enn én vogn. Vi kjøpte en del klær i 56 på nyttårssalg på hm, ellers kjøpte vi brukte klespakker. Og vi kjøpte to brukte tøybleiepakker for til sammen 1000,- og det duger som bare det (men vi begynte ikke å bruke før ved 8 mnd, vi hadde bare ikke tid å sette oss inn i det. Men var jo egentlig ganske lett). Vi har nok relativt god økonomi, men syns det er så unødvendig å kjøpe nytt når man kan få så mye bra brukt. Vi finner stadig skikkelige kvalitetsting på finn til en brøkdel av nypris. Heller det enn å kjøpe nytt i dårlig kvalitet.
Det du må huske hvis du skulle kjøpe brukt vogn er å sjekke den for mugg og jordslag (små sorte prikker i trekket, gjerne i kalesjen).

Sniker fra januargjengen:

Jeg kjøper "alt" brukt- svigermor er helt oppgitt for hun mener at jeg har kjøpt alt og at hun ikke kan kjøpe noenting, haha.... Men nå fikk hun lov til å kjøpe nye dyner og sengetøy på salg på Kid da, så det hjalp litt- hehe. Hadde et par arvede liggende og, men med oppkast/bæsj etc er det nok greit å ha de i bakhånd/som reisesett...

Kjøpte en flott ullpakke på finn til 1000kr for 30 plagg, der masse hadde lappen på, inkludert bodyer med nypris399kr stykket, og en ullpakke med 26 plagg til 900kr- der var det en ulldress som man ikke kunne se var brukt, som koster 799kr ny! Helt villt! Alle klærna var i SÅ god stand- de vokser jo så fort ut av de små størrelsene.

Svigermor ville kjøpe ny vogn til oss, men jeg fikk henne med på brukt. Da hun fikk se den jeg hadde funnet trodde hun den var ny, og at jeg hadde ombestemt meg, haha.

Grind, stellebord, bilsete (mulig vi bytter til nytt, men får se an/tror ikke det. Ikke med det minste hvertfall), bæremeis, reiseseng, seng, vognpose- alt er kjøpt brukt eller arvet. Jeg er verken miljøfreak eller fattig- men jeg liker gode kupp, haha! Kjøper masse brukt til meg selv også- ELSKER ull og særlig kasjmir, og handler det meste sånt på finn. Vognposen fikk jeg for 350 kr fordi 3 cm av en søm var gått opp og det mangla en glidelåshempe. Det var jo fiksa på 2 minutter med en kjapp søm og en hempe fra ei gammel jakke som skulle til UFF. Den avr omtrent ikke brukt den vognposen, og koster typ 2000kr ny!

Som noen over her skriver så tror jeg at for generasjonene før oss var det mest stas (og status) med nytt, og det som var brukt var veldig ofte VELDIG brukt, liksom. Nå skifter jo folk ut tre vogner på en unge, og ting er jo "nesten ikke nugga" som vi sier hjemme.

Madrass blir nok ny tror jeg.

Back
Topp