Leiden mutasjon

MammaPe

Blir kjent med forumet
Fant ut at jeg var gravid for ett par dager siden, er i dag 4+2 ca, kanskje litt mer, og har time hos lege i morgen. Hadde blodpropp i påsken i fjor og fant ut etter det at jeg har leiden mutasjon. Har heldigvis den milde versjonen, altså bare fra ene siden.
Er veldig bekymret med tanke på spontanabort da jeg leser at mange med leiden mutasjon opplever dette. Har klexane liggende etter jeg hadde blodproppen og vil så gjerne begynne på de så jeg ikke mister. Er redd det skal skje noe før i morgen... Har en gutt på 3 år fra før av, han ble født før jeg fikk blodproppen og jeg hadde ingen komplikasjoner i svangerskapet med han. Andre med leiden mutasjon som har noen positive erfaringer :)?

Last edited:
Har det samme.
Har begynt på klexane så fort jeg har hatt legetimen. Har to jenter som jeg har fått etter blodproppen. Aldri hatt sa. :)

Jeg måtte teste meg fordi søsteren min har det. Fikk beskjed om at jeg er i risikogruppe 2 og må ta blodfortynnende etter svangerskapet. Synes det er rart siden søsteren min måtte ta sprøyter daglig hele svangerskapet. Men hun fikk blodpropp da. Det har aldri jeg hatt.

Jeg har apc resistens, det er nesten det samme. De fant ut av det pga jeg fikk hellp i mitt første svangerskap og mener at dette kan henge sammen, går på blodfortynnende i dette svangerskap :-)

Jeg måtte teste meg fordi søsteren min har det. Fikk beskjed om at jeg er i risikogruppe 2 og må ta blodfortynnende etter svangerskapet. Synes det er rart siden søsteren min måtte ta sprøyter daglig hele svangerskapet. Men hun fikk blodpropp da. Det har aldri jeg hatt.
Min søster er også i risiko. Men måtte ta sprøyter i svangerskapet og 1 mnd etter fødselen. Og hu har ikke hatt blodpropp.

Jeg har apc resistens, det er nesten det samme. De fant ut av det pga jeg fikk hellp i mitt første svangerskap og mener at dette kan henge sammen, går på blodfortynnende i dette svangerskap :)

Når begynte du med blodfortynnende i dette svangerskapet? :-)

Min søster er også i risiko. Men måtte ta sprøyter i svangerskapet og 1 mnd etter fødselen. Og hu har ikke hatt blodpropp.

Fastlegen hadde pratet med de på sykehuset, så jeg vet ikke jeg :/ Får prate med de på sykehuset når jeg skal dit.

Jeg har APC resistens og har gått på Fragmin blodfortynnende i begge mine svangerskap og 6 uker etter. Har aldri hatt blodpropp da jeg sjekket meg for dette når jeg var 16. Men stesøsteren min har hatt blodpropp og hun har hatt samme behandling som meg. Er bare å ringe fastlegen din å få en time:)

Jeg har APC resistens og har gått på Fragmin blodfortynnende i begge mine svangerskap og 6 uker etter. Har aldri hatt blodpropp da jeg sjekket meg for dette når jeg var 16. Men stesøsteren min har hatt blodpropp og hun har hatt samme behandling som meg. Er bare å ringe fastlegen din å få en time:)

Takk for svar :) har time halv ett i morgen så får satse på han har full kontroll og vet hva han driver med

Takk for svar :) har time halv ett i morgen så får satse på han har full kontroll og vet hva han driver med
Kan nok hende han henviser deg til føde poliklinikken på sykehuset for å få riktig doseringer osv. Det skjedde med meg i første svangerskap, i andre svangerskap ringte jeg bare ned til legen å bestilte resept på Fragmin;)

Kan nok hende han henviser deg til føde poliklinikken på sykehuset for å få riktig doseringer osv. Det skjedde med meg i første svangerskap, i andre svangerskap ringte jeg bare ned til legen å bestilte resept på Fragmin;)

Okii, vil bare ikke at det skal skje noe med meg eller lille i magen så får satse på at ting går bra i morgen og at jeg får det jeg trenger :-) :-)

Jeg har det samme, fikk beskjed om at det ikke var behov for medisiner hverken under eller etter svangerskap. Alt gikk fint☺️

Back
Topp