Leiden mutasjon

Shadow

Juni12s aktive
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Noen som har det i familien her?
Her så fikk vi vite ganske sent at det var i familien, selvom min tante fikk blodpropp som 18 åring, pga dette så ble heldigvis min lillesøster sjekket for det når hun ville ha prevansjon, og ble da oppdaget at hun har det og da sjekket vi nesten hele slekta etterpå og jeg er da en av de få "heldige" som ikke har det :)

Men Amina må jo sjekkes etterhvert hun også

Nei, har ikke det. Har såvidt hørt om det, men vet ikke helt hva det innebærer.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det har jeg aldri hørt om. Hvilke type sykdom er dette?

Det er en blodsykdom som gjerne ikke gjør så altfor mye ut av seg som regel, men den gjør da blodet tykkere, mange som har den vet ikke at de har den før de er i risiko soner for blodpropp, da altså røyker eller prevansjon.

Så lenge man holder seg unna slike risiko faktorer så går det som regel greit så lenge man ikke er spesielt hardt rammet da.

Er også et lite tips å sjekke ut dette før prevansjon og div på jenter for er ca 2 jenter i året som dør av dette i norge fordi de ikke viste de hadde sykdommen og begynner på vanlige p-piller

Ikke blitt sjekket for det. Legen mente det var unødvendig. Jeg svarte med å rive i stykker p-pille-resepten han prøvde å dytte på meg. Dro heller til en gynekolog og fikk kobberspiral.
En god venninne av meg fikk blodpropp pga Leidenmutasjon. Hun hadde heller ikke blitt sjekket for det. En bitteliten blodprøve kunne hindret henne i å få ødelagt mye av livet sitt. 25 år gammel, to små barn.. og blodpropp som førte til at hun mistet mye av førligheten i kroppen :( Hun har det bra etter forholdene nå, men det har jo hindret henne en del, og hun har vært gjennom veldig mye. Og legene er fortsatt like sta. Og skriver ut resepter uten å sjekke noe som helst. Til jenter bare 13-14 år gamle.

Ikke alle kjenner helsehistoria til forfedrene, eller om de er i faresonen.

Ikke blitt sjekket for det. Legen mente det var unødvendig. Jeg svarte med å rive i stykker p-pille-resepten han prøvde å dytte på meg. Dro heller til en gynekolog og fikk kobberspiral.
En god venninne av meg fikk blodpropp pga Leidenmutasjon. Hun hadde heller ikke blitt sjekket for det. En bitteliten blodprøve kunne hindret henne i å få ødelagt mye av livet sitt. 25 år gammel, to små barn.. og blodpropp som førte til at hun mistet mye av førligheten i kroppen :( Hun har det bra etter forholdene nå, men det har jo hindret henne en del, og hun har vært gjennom veldig mye. Og legene er fortsatt like sta. Og skriver ut resepter uten å sjekke noe som helst. Til jenter bare 13-14 år gamle.

Ikke alle kjenner helsehistoria til forfedrene, eller om de er i faresonen.
Nei også er det noen ting legene ikke sjekker så bra heller hvis man først har fått blodpropp, her er vi nok reddet av en kjempe flink familielege!

Bra du ikke tok p-pillene sånn helt uten videre da og synd å høre om vennina di!!!

Hadde neppe gått for p-piller uansett altså, men dette var rett etter at venninna mi fant ut av årsaken til blodproppen.

Hadde neppe gått for p-piller uansett altså, men dette var rett etter at venninna mi fant ut av årsaken til blodproppen.
Tok det lang tid før hun hadde blodproppen til hun fant ut hvorfor?

Det der styret jeg med før jul i fjor. Pappa fikk plutselig blodpropp (han er en relativ sprek og veltrent 47 åring), og da fant vi ut at det var Leiden i familien. Jeg fikk fullstendig hetta fordi jeg skulle ut i fly et stykke i jula (Gran Canaria), og jeg var gravid! Tenkte at hvis jeg setter meg i et fly nå så dør jeg! En smule overdramatisk riktignok.. Heldigvis så viste det seg at jeg ikke hadde genet, men det var første gang jeg kjente på dødeligheten min. Ekle greier!! :confused: :confused:

Det der styret jeg med før jul i fjor. Pappa fikk plutselig blodpropp (han er en relativ sprek og veltrent 47 åring), og da fant vi ut at det var Leiden i familien. Jeg fikk fullstendig hetta fordi jeg skulle ut i fly et stykke i jula (Gran Canaria), og jeg var gravid! Tenkte at hvis jeg setter meg i et fly nå så dør jeg! En smule overdramatisk riktignok.. Heldigvis så viste det seg at jeg ikke hadde genet, men det var første gang jeg kjente på dødeligheten min. Ekle greier!! :confused: :confused:
Det er VELDIG ekle greier! Jeg håper Amina har hvert heldig å ikke fått det heller! Men man vet jo aldri! Syns derfor det er så viktig at jenter tester seg for Leiden fordi man vet jo aldri om det er i familien eller ikke!
Men selvsagt hadde du hatt Leiden, hadde du nok blitt frarådet den flyturen antar jeg dessverre.

undig at de ikke sjekker slik syns je...... syns forresten at de gir ut prevensjon alt for enkelt....... je ble ikke sjekket for noe når je begynte, bare fikk resepten i hånda.....

undig at de ikke sjekker slik syns je...... syns forresten at de gir ut prevensjon alt for enkelt....... je ble ikke sjekket for noe når je begynte, bare fikk resepten i hånda.....
Det fikk jeg også med beskjed om at siden det bare var min tante i familien som hadde hatt blodpropp så var det ikke noe vits i å sjekke det ut!

Man kan jo lure på hvorfor de ikke sjekker det ut når dette er noe de gjerne vet!

Har ikke noe i familien såvidt jeg vet, men lillesøsteren min fikk blodpropp i lungen for et år siden, mest sannsynlig pga p-pillebruk. Da fant de i tillegg en uoppdaget hjertefeil, så de mener vel at det var noe av grunnen. Jeg tør hvertfall ikke begynne på p-piller nå..

Ikke såvidt jeg vet. Hadde knapt hørt om denne sykdommen heller jeg. Tror nok jeg skal holde meg en stykke unna p-piller ja :)

Ikke såvidt jeg vet. Hadde knapt hørt om denne sykdommen heller jeg. Tror nok jeg skal holde meg en stykke unna p-piller ja :)
Er ikke bare p piller men alt som østrogen så da sitter man igjen med mini pille og kobber spiral

sendt via tapatalk

Amina 18.05.2012 <3

Har ikke noe i familien såvidt jeg vet, men lillesøsteren min fikk blodpropp i lungen for et år siden, mest sannsynlig pga p-pillebruk. Da fant de i tillegg en uoppdaget hjertefeil, så de mener vel at det var noe av grunnen. Jeg tør hvertfall ikke begynne på p-piller nå..
Vet du om hun ble sjekket for leiden etterpå?

sendt via tapatalk

Amina 18.05.2012 <3

Har ikke noe i familien såvidt jeg vet, men lillesøsteren min fikk blodpropp i lungen for et år siden, mest sannsynlig pga p-pillebruk.

Det samme fikk søstra mi for mange å siden. Var skikkelig dårlig. Derfor tar ikke jeg noe p-piller. Tar ikke noe annet heller jeg da. Men det er noe de bør teste alle som skal ha p.piller for, mener jeg.

Ja dette er virkelig noe de burde testet alle for! Men når de ikke gjør det er det viktig å informere om det å tvinge legen til å ta den blodprøven :-)

sendt via tapatalk

Amina 18.05.2012 <3

Back
Topp