Fant dette på barn i magen sine sider, så nå er det bare å sette igang utprøving..[;)]
Råd for å sette i gang fødselen
Råd for å sette i gang fødselen
Har du et lurt middel som setter i gang fødselen? Send dem gjerne til jordmor Siri på e-postadressen[email=siri@barnimagen.com]siri(@)barnimagen.com[/email].
Komle
En gammel tante sa til meg da jeg ventet min andre datter, at om jeg ville slippe å lide meg gjennom 14 dager på overtid, var det beste rådet hun kunne gi meg å lage meg en god komle-middag(dette er en typisk vestlandsrett).Dette skulle gjøre meg tung i magen, men aller best ville det fungere med sex etterpå. Dette rådet hadde hun gitt til flere med positiv virkning. Jeg tenkte at det kunne ikke skade å prøve, så dagen før termin lagde jeg komlemiddag....om kvelden startet veene...Så hvorhen du bor i landet, lag deg en tungt fordøyelig middag - skader ikke å prøve!
Bringebærblader
Jeg har en venninne som fødte for fire dager siden og hadde en fantastisk opplevelse under selve fødselen. Hun påstår at hun nesten ikke hadde vondt i utrivningsfasen, i motsetning til forrige gang. Hun mener det skyldes at hun drakk så mye bringebærbladte før fødselen. Jeg selv har termin om elleve dager, og løp til helesekost og kjøpte. Der kunne de fortelle at
bringebærblad hjelper til med utvidelse, både av hud og av livmoren! Jeg kjøpte kapsler, som skal være enda mer effektivt. Det skader jo ikke å prøve?
Hilsen fødeklar
Bringebærte
Å drikka bringebærte hjelper på å setja i gong riene, to -tre koppar dagen i ei veka og to før termin. Ikkje er da skadeleg for hverken mor eller barn heller. Men vil sjølvsagt ikkje hjelpa for alle.
Kanel
Jeg har hørt fra gamle jordmødre, og lest i en gammel urtebok at kanel kan fremprovosere sammentrekninger i livmoren, og ble derfor brukt fra gammelt av som middel for å få rier og å forsterke rier. Kanskje verdt et forsøk i disse tider også? Hilsen Elin
Legg varme kluter på brystene i 20 minutter for å prøve å fremkalle rier. Kan virke om alt er klart (og modent) selvfølgelig. Prøver nå ale metoder selv. Hilsen Aina.
Ha samleie fordi sæd virker modnende på mormunnen og orgasme gir sammentrekninger i livmoren som kan gå over i rier.
Nippelstimulering eller på godt norsk; brystvortestimulering. Gni eller masser brystvortene til du får en ri, ta en pause mens den holder på og så gni igjen. Ikke hold på mer enn en time morgen og kveld ellers kan du få storm rier. Dette virker bare når mormunnen og forholdene ellers er modne.
Fødepizza
Pizzadeig:
9 dl hvetemel
1 pk gjær (tørr/fersk)
1 ts salt
3 ss olivenolje
3 dl vann
---
La deigen heve ca. 30 min.
Pizzafyll:
2 ss margarin
1 stor løk
500g kjøttdeig
1 boks tomater + 2-3 ss tomatpurè eller
1 boks tomatpurè
2-3 hvitløksfedd
1-2 ts malt muskat
1 ts salt
½ ts pepper
½ ts oregano
½ ts basilikum
ca. 2 dl vann
ost
---
Stekes på 225oC i ca.20 min til deigen er gulbrun og sprø, og osten begynner å smelte og få farge