lei situasjon. Haster!

*RoM*

Elsker forumet
Min venninne befinner seg i en vanskelig situasjon.

Hennes bestemor, som min venninne har tatt vare på de siste årene - (som den eneste av barna og barnabarna) - har gått bort. Hun er utrolig lei seg, og sliter med dyp depresjon fra tidligere. Derfor blir det ikke enklere å vite at sønnen til bestemoren (hennes onkel), ikke gidder å ha begravelse. De skal ha urnenedsettelse, men noe annet er uaktuelt.

Min venninner er ufattelig lei seg, og er allerede i en svært sårbar situasjon. Hun ønsker veldig at onkelen hennes skal ombestemme seg, men hun er redd slaget er tapt.

Er det noen som har noen gode råd til henne?

Man kan ikke kreve at noen skal fikse begravelse og stå for kosten av det, merkelig å ikke gjøre det, men hvis dette er viktig for henne, kan hun kanskje gjøre det selv? Men det er kanskje en grunn ril at denne bestemoren ikke hadde kontakt med noen i familien? Kanskje ingen har interesse av å komme?

Bestemoren var senil de siste 10 årene, så de sluttet etter hvert å bry seg.

Søsteren til min venninne og hennes familie reiser til syden i morra. Det var snakk om å utsette begravelsen til de kom hjem, men det gikk ikke. Derfor ingen begravelse.

Min venninne, som forresten også er avhengig av NAV for å klare seg, kan ikke ta seg råd til begravelsen.

Hun er sønderknust, og jeg får så vondt av henne

Fæl situasjon, men da det er sønnen som blir hennes nærmeste pårørende så er det nok han som får bestemme. Det eneste hun kan gjøre er vel å prate ut med han og prøve å få han til å forstå hvor viktig dette er for henne. Håper virkelig at situasjonen snur seg og at hun får begravd bestemoren sin.

Dytter opp

Men er det så ille med urnenedsettelse da? Kan jo bli dn verdig og fin avslutning det :)

En begravelse er utrolig dyrt og å bli skuffet over at noen ikke betaler det synes jeg er litt drøyt.
Jeg skjønner at venninna di har det fælt, men om hun ikke har råd til det kan hun jo heller ikke kreve at andre har det (uten at jeg skal blande meg opp i noens økonomi her).

En urnenedsettelse kan være kjempefint og man kan lage en liten seremoni av det selv, og man kan treffes etterpå osv. Kan bli omtrent som en begravelse, men det blir jo en stund å vente.

Om så er, kunne ikke hun foreslått at alle tar med en liten ting og treffes hjemme hos noen, slik at man får snakket sammen og får en slags avslutning?

Back
Topp