Lei "feit" snakk...

Lillestjerne2016

❤️
Aprillykke 2016
Etter 4 dager på rad med familieselskap er jeg til slutt blitt veldig lei av å bli kalt tykk og feit. Synes det var bare morsomt de første gangene. Vet jo at de poengterer at jeg er gravid, men etter i går fikk jeg virkelig nok. Var flere som lo og lurte på om jeg skulle få babyen snart, pluss en kraftig overvektig svigermor som hele tiden sa jeg var blitt større enn henne.
Jeg var normalvektig før graviditeten og er godt innenfor normalen på vektoppgang og mål (er 25+6), men etter kjempe mange bemerkninger begynner man jo å lure på om man ser ut som et vandrende freakshow.. Dro hjem etter fest i går og følte meg forferdelig (kan også være en del hormoner som trer inn men). Nå er jeg glad det ikke blir noe mere familieselskap før nyttårsaften!

Noen fler som kjenner på dette?

Jeg er heldigvis nokså skånet, men det var ei dame som var litt slitsom her i jula, fascinerende at folk må gulpe så innmari om gravide. Sier kanskje mer om deres egen usikkerhet og dårlige selvbilde. Men flate, de kan vel bare holde kjeften liksom.

Synes slik snakk er direkte uhøflig! Uansett er det ikke ok å diskutere vekt og form på folk (med untak av i en fortrolig samtale med de som står deg nær).

Du er sikkert kjempe flott!

Kjønner ikke hvorfor folk holder på sånn :( her syns svigerfamilien bare at jeg har fått veldig stor mage allerede og det er jo sant. men har ikke lagt på meg noe særlig ellers og ligger på +1kg. Hadde nok vært mer sårt om jeg ikke visste det fra sist at jeg bærer veldig utapå og i seriøst tutemage stil.
Tror nok jeg hadde kommet til å kommet med noen kommentarer tilbake hadde det vært frekke kommentarer ang vekt og strl. som å svart din svigermor at "Jeg vet ikke helt om det er fysisk mulig jeg". Men jeg er nok ikke så flink til å bare holde kjeft og godta slikt :p

Det kommer iallfall noe godt ut at vektøkningen til oss gravide, i forhold til de som ofte kommer med dissa kommentarene. Men fy søren de burde holde kjeft uansett, rett og slett frekt!

Vet hvordan det er og føler med deg! Jeg har sluppet unna hittil i jula når det kommer til tjukkekommentarer. Derimot virket det som svigerfamilien min var redd jeg skulle glemme at jeg ikke kan drikke alkohol som gravid. Jeg tok en juleclausthaler til julemiddagen, for jeg orket ikke søt julebrus og ville ha noe annet enn vann. Svigermors kommentar var merkelig nok "det er jo ikke det samme som rødvin da!" Utpå kvelden da mannen pakket opp en hjemmelaget likør fra mamma, fikk jeg beskjed om at den kunne ikke jeg drikke.. Nei, det vet jeg og har ingen planer om det. Så fikk vi en Amarone, med nok en kommentar at jeg ikke kunne drikke den nå, så den måtte vi spare!

Dette er det tredje barnet vårt, og jeg har aldri rørt alkohol når jeg har vært gravid.

Uff slike kommentarer er ikke noe hyggelig å få.. Man føler seg jo gjerne ikke alltid på sitt beste nå som vi vokser og kroppen forandrer seg veldig... Selv om jeg synes vi alle skal bære våre nydelige gravidmager med stor stolthet vet jeg at det ikke alltid er like lett... Heldigvis blitt skånet for slike kommentarer fra både venner og familie :)

Skjønner ikkjw varfør folk ska si noen om gravide og vekt, smal eller tjokk så syns ef de e dårligt gjort av folk å kommentera andra sin vekt. Fysjjj klarar ej Sånna folk

Vet hvordan det er og føler med deg! Jeg har sluppet unna hittil i jula når det kommer til tjukkekommentarer. Derimot virket det som svigerfamilien min var redd jeg skulle glemme at jeg ikke kan drikke alkohol som gravid. Jeg tok en juleclausthaler til julemiddagen, for jeg orket ikke søt julebrus og ville ha noe annet enn vann. Svigermors kommentar var merkelig nok "det er jo ikke det samme som rødvin da!" Utpå kvelden da mannen pakket opp en hjemmelaget likør fra mamma, fikk jeg beskjed om at den kunne ikke jeg drikke.. Nei, det vet jeg og har ingen planer om det. Så fikk vi en Amarone, med nok en kommentar at jeg ikke kunne drikke den nå, så den måtte vi spare!

Dette er det tredje barnet vårt, og jeg har aldri rørt alkohol når jeg har vært gravid.
Ha-ha ja som om vi skulle helle nedpå en flaske sprit liksom..

Noen (og kanskje spesielt ens egen mor, iallfall min) har liksom behov for å "bidra" med tåpelige råd (og gjerne litt "feil" råd også). Jeg er veldig opplest om hva som er riktig og feil råd, så det ble veldig komisk, da jeg hele tiden ga tilbakemelding om hva som er de riktige råd og hvorfor. "Å dere jenter vet jo alt fra internett". Så hun har gitt seg en god del med "råd" nå heldigvis.

Skjønner ikke at størrelsen til gravide er helt greit å kommentere høyt!? Man sier jo ikke til folk generelt at "nå har du blitt stor"?
Jeg får ofte kommentarer på at jeg har stor mage, men ja, det har jeg og svarer noe som: "Ja, jeg er jo faktisk gravid, og vet av erfaring at jeg blir kjempestor så har nok en del igjen fremover - bare vent noen uker til!!" ;)
Prøv å ignorer dem, eller rett og slett si at vekta er ditt ansvar og viktigst for deg er at babyen har det bra. Gjør det dem noe at du har flott mage, MED EN BABY INNI? ;)
Hold hodet hevet og nyt magen så lenge det varer! :)

Her kommenterer ingen på mannens side noenting, aldri. Helt merkelig. De spør ikke engang åssen det går eller noe. Istedenfor sitter de ba å kikker på magen min og på meg, akkurat som om de tror jeg ikke får d me meg??
Irriterende... har så problemer med bekkenet i tillegg så går veldig rart, og er mye sliten og har vondt i kroppen,men er aldri en kommentar eller spørsmål fra de om noenting.. vet ikke helt hva jeg syns haha :P

Her kommenterer ingen på mannens side noenting, aldri. Helt merkelig. De spør ikke engang åssen det går eller noe. Istedenfor sitter de ba å kikker på magen min og på meg, akkurat som om de tror jeg ikke får d me meg??
Irriterende... har så problemer med bekkenet i tillegg så går veldig rart, og er mye sliten og har vondt i kroppen,men er aldri en kommentar eller spørsmål fra de om noenting.. vet ikke helt hva jeg syns haha :P
Kanskje de ikke tørr å spørre/si noe fordi de er redde for reaksjonen din, samtidig som de er fascinerte over den voksende magen. ;) Prøv å ta initiativ til å snakke om det "å, nå sparker babyen veldig" eller noe sånt. :)

Eg sjønner deg godt.. Eg var og normal vekt men litt ekstra rundt magen.og har godt opp ganske normalt til nå. Og er ikkje så komfortabel med vekta mi verken før eller nå.. Eller er vell heller formen etter 2 fødsler som går inn på meg. Så like ikkje og få komentarer nå bare for eg er gravid. Sliter nokk med det uten komentarene. Men merker at magen er så stor nå at nesten alle tror det er greit og komme med vitser.. Eg tar det veldig til meg. Men tåler mer fra noen. Men synst at det er noe dei kan holde for seg selv. Og det er rett og slett frekt. Eg har selv begynt og grine pga masse stygge komentarer. Da er det og gå for langt. Kan ikkje kun skulde på hormoner. Eg kommer nokk til og ver barnslig nokk og ta i gjen neste gang. Om eg ikkje komenterer vekta dems så kommer eg til og sett dei på plass så dei holder fint kjeft. Og håper det hindrer dei i og ver så stygg med andre senere. Er nokk sårbar om ikkje folk skal gå rundt og små mobbe.. Blir for teit av voksne folk..

Æsj! Ja, det er kjipt med slik snakk. Jeg har fått flere spm om vekta, og kommentarer om at jeg sikkert har gått opp mye nå. Men heldighvis er jeg så heldig at jeg bare har gått opp èn kg av de tre jeg gikk ned i begynnelsen. Og da holder gjerne folk kjeft om vekt etterpå :)

Heldigvis ingen som har kommentert vekta mi, men får stadig høre at jeg er så stor/svær/diger og magen kan vel umulig bli noe større nå? -det håper jeg virkelig den blir! Pleier jeg å svare da. Hadde vært veldig skummelt om magen ikke vokser mer de neste 15 ukene! :p

Jeg vil bare si det at det ikke finnes noe bedre enn gravide mager. Det er flott og jeg syns det skal få lov til å være det!
Jeg har alltids noen kommentarer til fruen også, men slengbemerkninger er ikke greit hele tiden.

Jeg syns dere skal si ifra når dere har fått nok, og aksepteres ikke det så er det ikke dere, men noen andre som bør komme seg vekk fra det selskapet.

Til dere gravide:
Ha en strålende jul og kos dere videre med magene deres, "bær" den med stolthet. Det er det beste som finnes!

Har, som sagt, vært ganske skånet for slike kommentarer fra venner og familie fram til nå... Har kun opplevd en episode i uke 12 på legekontoret, men var i juleselskap her om dagen, og fikk spørsmål om termin var like over jul. Svarte når det var og fikk en slengbemerkning om hvordan i allverden jeg kom til å se ut når jeg var ferdig siden jeg er så stor nå og det er hele fire måneder igjen... Ingen nær familie som sa det, men kjenner det stikker litt likevel....

Har, som sagt, vært ganske skånet for slike kommentarer fra venner og familie fram til nå... Har kun opplevd en episode i uke 12 på legekontoret, men var i juleselskap her om dagen, og fikk spørsmål om termin var like over jul. Svarte når det var og fikk en slengbemerkning om hvordan i allverden jeg kom til å se ut når jeg var ferdig siden jeg er så stor nå og det er hele fire måneder igjen... Ingen nær familie som sa det, men kjenner det stikker litt likevel....

Litt som svigerfamilien her, men med medlidenhet i det når de sier det, de er så bekymra for meg :p svigermor får helt hetta om det blir nevnt at jeg er i dårlig form eller lignende at jeg må være forsiktig med å dele alt. hun er så søt den dama :Heartpink

Irriterende... har så problemer med bekkenet i tillegg så går veldig rart, og er mye sliten og har vondt i kroppen,men er aldri en kommentar eller spørsmål fra de om noenting.. vet ikke helt hva jeg syns haha :p

samme her, syns det er verre at det aldri blir nevnt eller snakket om! forrige gang tok de et bilde av meg i hemmelighet og la ut på facebook når magen begynte å vise, og at jeg tilfeldigvis var med på bildet der man tilfeldigvis kunne se at jeg hadde begynt å få mage....... gidd å bare si noe! føler meg som den store, rosa elefanten i rommet :P f.eks "så kjekt at det begynner å vises" eller "hvordan er formen?" eller hva som helst :P

Back
Topp