Leggkramper om natta.

Rattatai

Glad i forumet
Jeg våkner om nettene med krampe i den ene leggen. Det er på sida så foten blir dradd oppover-utover om det går an å si det...skikkelig vondt!
Det er på den sida bekkenløsningen er verst. Jeg driver opp-på-tå øvelser gjennom fysioterapien noe som skal kunne hjelpe mot at krampene kommer så ofte, men når krampene først er der...hvordan får jeg den vekk på kjappest mulig måte?
Jeg går og går til den gir seg, men det kan ta litt tid og ødelegger nattesøvnen min helt. Noen bedre tips?
Mannen min har pørvd å strekke for meg o massere, men det hjelper ikke siden foten blir dradd opp ut til siden..

Flere som plages med dette? Hva gjør dere?

du må tøye ut flere ganger daglig pluss før du går å legger deg [:D] det har min fysio sagt [:)]
knipp tærne opp og igjen flere ganger.. roter anklene begge veier... ta  foten opp og ned og til sidene så skal det hjelpe altså[:)]

Lykke til.. vet akkurat hva du går igjennom[:'(]

kjøp deg støttestrømper og bruk de på dagtid, da kan leggkrampene forsvinne. Det har i alle fall hjulpet for meg:)

Husker jeg hadde det sist ja, prøve å tøye og bøye og så må det bare stå til..[8D]

Jeg har en kjempetips, som virker på mange! Spis en banan før leggetid! Bananer innholder mye magnesium, og det er nettopp mangel på magnesium som gir leggkramper!

knyt en ulltråd rundt ankelen ;) hehe gammelt kjerringråd.
går jo an å prøve

Jeg har hatt masse kramper i leggen om natten siden ca midt i svangerskapet.
Det eneste som hjelper er å rette ut og stå på den foten som det er krampe i. Det hjelper så og si umiddelbart. Så jeg spretter opp så fort bekkenet tillater, og mannen min skvetter til nesten hver gang og lurer på hva som skjer. :D
Du må bare tvinge foten under deg, og lene deg på den.

Noen netter har jeg det i begge beina, men de fleste gangene er det i den venstre.

Jeg har lært på kurs om førstehjelp ved idrettsskader at kramper som regel kommer av for lite vann. Så det er bare å drikke mer! Her står vannflaska på nattbordet og jeg super innpå når jeg våkner om natta også.

Uff...Er skikkelig dritt...

Pleier å ta meg en paracet jeg...Eller så pleier jeg å gå en runde rundt i leiligheten...

Er jo mangel på magnesium, banantipset hørtes jo smart ut [:)] kanskje det med å drikke vann også...!

Men selv pleier jeg å strekke ut foten om natten når jeg får kramper...så saaabla vondt!![:'(]

Magnesuim og kalsium, ta på kvelden, banan og melk, kanskje?

For meg er det at mannen strekker ut og masserer det som hjelper når det er skjedd, men om det ikke hjelper deg vet jeg ikke hva som hjelper akutt.

Tusen takk for tips [:)]
Prøver å være flinl til å drikke vann, men banan klarer jeg ikke spise på kvelden. Magnesium skal jeg tenke på. Har ikke hatt kramper på noen netter nå da. Prøver å trene på øvelsene fysioterapeuten viste meg og kan hende de virker[:)]

Hadde masse av dette i forrige svangerskap, og fikk tips om å legge en kniv i sengen. Prøvde det, og har siden ikke hatt leggkramper :)

Back
Topp