Leggkramper og nattesøvn!

S-mamma

Gift med forumet
Her har leggkrampene om natta kommet, fler som er plaget med dey?

Sover så dårlig om natta, våkner gjerne kl. 05 og får ikke sove etter det.

Flere som har et slik?

Et lite klageinnlegg fra meg :) Enda godt det er helg nå :)

Fikk skikkelig leggkrampe her en natt, "gangsperre" etter det enda! :( var helt gruusomt. Men visste ikke det hadde sammenheng med svangerskapet?

Det har det, fikk det sist også, men da noen uker senere. Har det ikke hver natt, men ja, får gangsperre av det.
Det er så vondt! Ligger bare å vrir seg i senga. jeg pleier strekke ut hælen, det funker litt.

Jaa, er plaget med det jeg også :( Men krampene kommer som regel i det jeg prøver å strekke meg.. så det å ikke få strekt seg ordentlig på ei stund nå, er litt kjipt kjenner jeg :P

Jeg har ikke fått det, håper drt holder seg unna! Har du prøvd magnesium mot det?
Venninnen min fikk tips om det når hun var gravid og var plaget. Jeg tar magnesium til hverdags og lever i den tro at det hjelper meg :)

Jeg har enda bare hatt det et par ganger. Men regner med det blir litt oftere etter hvert. Før pleide jeg å reise meg opp og tvinge meg til å stå på foten med krampe slik at det gir seg. Men nå får jeg det ofte til å gå over med bare å strekke ned hælen og strekke tærne og fotbladet opp mot leggen.

Tror både nok vann og magnesium hjelper mot krampene.

Ja, kan ikke ligge rett med beina om natta uten krampe. Må ha bøy på de. For ofte nå også om
dagen også nå. Fikk magnesium mot det. Men måtte slutte siden jeg ble helt engeriløs og dårlig av de.
Men skal vist hjelpe :)

Mitt tips (hadde MYE kramper med første)
Først av alt, magnesium!

Når krampa kommer, pek tærne opp mot knærne så langt du klarer.
finn tykkeste punkt på baksiden av leggen og klem alt du kan med fingrene til den slipper. Mindre vondt i etterkant pluss at krampa slipper fortere

Åh det er sååå fælt, husker jeg hadde det forrige gang- men ikke fått denne gangen heldigvis :)

Fikk et tips om å surre en ulltråd rundt hver ankel og beholde den på i forrige svangerskap. Var ofte oppe en eller to ganger hver eneste natt og bannet/hinket rundt på gulvet for å få løsnet opp krampen i den ene eller andre leggen. Det hjalp faktisk. (Gammelt kjerringråd?) Så denne gangen, etter å ha hatt kramper i leggen en eller to ganger, så fant jeg frem ullgarnet - og kan ikke si at jeg våkner av kramper lenger (bare andre ting, opp på do, generelt får ikke sove, tenker for mye, hører en lyd, er for varmt/for kaldt, og så videre).

Fikk et tips om å surre en ulltråd rundt hver ankel og beholde den på i forrige svangerskap. Var ofte oppe en eller to ganger hver eneste natt og bannet/hinket rundt på gulvet for å få løsnet opp krampen i den ene eller andre leggen. Det hjalp faktisk. (Gammelt kjerringråd?) Så denne gangen, etter å ha hatt kramper i leggen en eller to ganger, så fant jeg frem ullgarnet - og kan ikke si at jeg våkner av kramper lenger (bare andre ting, opp på do, generelt får ikke sove, tenker for mye, hører en lyd, er for varmt/for kaldt, og så videre).

Så festlig! Frem med ulltråd ;)

Joda har kramper denne gangen også. Heldigvis ikke hver natt. Kan virke som det hjelper å tøye litt ut før jeg legger meg og å rotere anklene litt rundt begge veier.

Største problemet er at jeg er så himla varm på føttene hele tiden og da spesielt på kvelds og natterstid. Nesten så man har lyst å gå barfot ut på isen.

Så nattesøvn er det så som så med.

Back
Topp