Legging

Blåbærjenta

Flørter med forumet
Dere som fullammer, når var første gang partner la babyen? :dummy:
Jeg skal i utdrikningslag om 3 uker, og partner har fremdeles ikke lagt babyen på straks 2 måneder :nailbiting: på tide at partner får prøve seg kanskje?
Hvordan har dere gjort det? Har dere ammet først, eller har partner gitt morsmelk på flaske?
Tar gjerne imot tips og råd hvis noen har erfaring :)

Tror det er veldig individuelt dette, lille her er 8 mnd og pappa har aldri lagt henne:-) men det kommer en tid for det også etterhvert her også og vi holder på å forberede litt gradvise endringer i leggerutiner på lille så det skal bli lettere for pappa å legge:-)

Men om jeg var dere ville jeg ha prøvd flere ganger før du skal på utdrikningslag, ellers tenker jeg din kveld fort kan gå skeis om babyen kun godtar deg og det blir krise for pappa å ta legging, kan være lurt å amme før du reiser og ta med pumpe så du kan pumpe når du er borte (for å unngå melkespreng, brystbettennelse og opprettholde produksjon), + jeg ville ha hatt klart pumpet mm eller mme som pappaen kan gi også mens du er borte:-)

18 mnd så har lite tips til en så liten, men vil tro bæresele er gull.

Var nesten 1 år før pappa la helt alene :) Men jeg ønsket ikke innføre flaske eller mme siden ammingen var veldig vanskelig i starten og det ikke var verdt risikoen å ødelegge det for en kveld, så det ble ikke aktuelt før flaske etc var helt unødvendig om jeg skulle være borte en kveld :) Men var noen måneder før det hvor jeg kunne legge også kunne pappa få ham til å sove igjen om han våknet på kvelden da :) Fra han var ca året la vi ca annenhver kveld :)

Jeg skal i utdrikningslag om 3 uker, og partner har fremdeles ikke lagt babyen på straks 2 måneder :nailbiting: på tide at partner får prøve seg kanskje?
Hvordan har dere gjort det? Har dere ammet først, eller har partner gitt morsmelk på flaske?
Vær hjemme til leggetid er min anbefaling

Ja, det er planen :rolleyes:
Måtte bare høre om noen hadde noen supertips, da jeg muligens vil ha litt for mye kontroll selv :sorry:
Du må slutte å amme i søvn selv førsr, anbefaler skånsom sugeslutt. Dette tar lang tid, gjerne flere uker. Men er skånsomt for baby og mammahjertet. Og når å legge uten pupp er greit så kan pappa være med på legging så dere legger sammen i en periode. Men vil tro at for de aller fleste så er baby nærmere året før det går bra

Fint å la pappa prøve. Vi gjorde det helt fra han var nyfødt, jeg måtte ofte ta over men da hadde hvertfall pappaen prøvd og fått alenetid med barnet. Det ble lettere etterhvert som han ble eldre. La pappaen prøve seg mens du er hjemme først og ikke bland deg før han ber om hjelp :)
Du må først sjekke at babyen godtar flaske såklart, det er best å sjekke på forhånd og det må opprettholdes hver uke hvis barnet ikke skl glemme flaska. Har dere bæretøy, det er gull for babyer som trenger nærhet/pupp for å roe seg når puppen ikke er tilgjengelig.
Og når det nærmer seg har du såklart lov til å være hjemme om det kjennes riktig ut for deg, babyen, eller så kan du dra også bare dra hjem om det ikke funker at mamma er borte :)

Du må slutte å amme i søvn selv førsr, anbefaler skånsom sugeslutt. Dette tar lang tid, gjerne flere uker. Men er skånsomt for baby og mammahjertet. Og når å legge uten pupp er greit så kan pappa være med på legging så dere legger sammen i en periode. Men vil tro at for de aller fleste så er baby nærmere året før det går bra
Jeg ammer ikke i søvn faktisk, min lille pode er stort sett våken etter å ha spist :wideyed:
Men jeg ammer jo alltid rett før jeg legger han, så det går vel litt for det samme :hilarious:
Ja, jeg forventer ikke å kunne være ute hele kvelden, var mest at jeg lurte på om det var vanlig at andre enn mammaen la babis fra babyen er veldig liten :shy:

Fint å la pappa prøve. Vi gjorde det helt fra han var nyfødt, jeg måtte ofte ta over men da hadde hvertfall pappaen prøvd og fått alenetid med barnet. Det ble lettere etterhvert som han ble eldre. La pappaen prøve seg mens du er hjemme først og ikke bland deg før han ber om hjelp :)
Du må først sjekke at babyen godtar flaske såklart, det er best å sjekke på forhånd og det må opprettholdes hver uke hvis barnet ikke skl glemme flaska. Har dere bæretøy, det er gull for babyer som trenger nærhet/pupp for å roe seg når puppen ikke er tilgjengelig.
Og når det nærmer seg har du såklart lov til å være hjemme om det kjennes riktig ut for deg, babyen, eller så kan du dra også bare dra hjem om det ikke funker at mamma er borte :)
Ja, det var jo en idé å la partner prøve og så heller ta over :) men først burde vi vel prøve flaske :sorry: poden har kunn fått pupp, og litt mme på kopp før amminga kom ordentlig igang :joyful:

Ja, det var jo en idé å la partner prøve og så heller ta over :) men først burde vi vel prøve flaske :sorry: poden har kunn fått pupp, og litt mme på kopp før amminga kom ordentlig igang :joyful:

Da burde flaske prøves, ja. Min fikk litt flaske de3første ukene grunnet ammetrøbbel, men så var vi over på bare pupp. Han fikk videre en flaske da han var 2 mnd, så da han var 4 mnd tenkte jeg at han fortsatt tok flaske, meeen da hadde han glemt det :hilarious:
Jeg synes det var greit at han fikk prøve litt ha, og selv om det ikke skulle gå, blir fortsatt babyen vant til å bli roet av far, det er fremgang på området selc om han ikke skulle sovne første gang om du skjønner.

Da burde flaske prøves, ja. Min fikk litt flaske de3første ukene grunnet ammetrøbbel, men så var vi over på bare pupp. Han fikk videre en flaske da han var 2 mnd, så da han var 4 mnd tenkte jeg at han fortsatt tok flaske, meeen da hadde han glemt det :hilarious:
Jeg synes det var greit at han fikk prøve litt ha, og selv om det ikke skulle gå, blir fortsatt babyen vant til å bli roet av far, det er fremgang på området selc om han ikke skulle sovne første gang om du skjønner.
Haha, ja, de glemmer fort de små :dummy:
Ja, vi får begynne å øve oss litt.
Skjønner akkurat hva du mener :rolleyes:

Å huff, ikke snakk, jeg gruer alt til jeg skal tilbake på jobb når junior er knapt 8 mnd :sorry:

Det går seg vel til, vi forsøkte ikke så ofte siden vi fant ut at det ikke var så hast. Så med øvelse går det sikkert, og kanskje han tar den med en gang :)

Jeg ammer ikke i søvn faktisk, min lille pode er stort sett våken etter å ha spist :wideyed:
Men jeg ammer jo alltid rett før jeg legger han, så det går vel litt for det samme :hilarious:
Ja, jeg forventer ikke å kunne være ute hele kvelden, var mest at jeg lurte på om det var vanlig at andre enn mammaen la babis fra babyen er veldig liten :shy:

Det er nok forskjellig i alle familier! Her har jeg tatt all legging og mating den første tida, det å innføre flaske kjentes unødvendig når alt fungerte så godt. Pappaen har gjort det meste annet like godt som meg, så vi er definitivt likeverdige omsorgsgivere for sønnen selv om jeg hadde pupp og la ham det første året. Andre deler mer 50/50 fra dag 1. Man prioriterer ulikt og det finnes jo ingen fasit, bare det fungerer for den enkelte familie er jo det det viktigste :) Og som mamma er det ikke feil verken å ønske seg en frikveld om pappa roer like godt, og det er heller ikke feil å ikke ha det behovet

Jeg la henne fram til hun ble 5 måneder. Jeg ammer først, og så går de opp og legger seg sammen i senga vår (vi samsover). De første 2 dagene var det ville protester. Jeg gikk opp etter 10 minutter første dagen, og litt senere andre dagen. Bare la meg inntil, mens pappa fortsatte å trøste. Siden da (de siste to ukene) , gråter hun litt med en gang og sovner innen en halvtime. Vi legger annenhver kveld, og om hun våkner, så er det den som har lagt henne som går opp. Om jeg skjønner at hun er sulten (ut fra tidspunkt og type gråt), pumper jeg en skvett og går opp med til dem. Da sovner hun med en gang igjen.

Hos oss legger begge to, men nå har ikke vi noe fast leggetid enda, lillemor er 6uker. Så hun ligger i nestet i sofaen eller i fanget fram til vi skal legge oss, også over i senga. Og det varierer når siste amming har vært, noen ganger ammer jeg rett før hun sovner, men de fleste ganger ikke. Og da spiller det ingen rolle hvem som legger.
Men hvis planen er at baby skal ta flaske, må den prøve der først. Lillemor tar flaske enda, selv om jeg fullammer. Og jeg var med på deler av et utdrikningslag for to uker siden. Da var mannen med lillemor i 4 timer alene, da fikk hun pumpet morsmelk på flaske, og hun sov når jeg kom hjem. Dette var på kveldstid.
Så det er forskjell på hva man gjør, ikke noe er rett eller galt. Alle familier og babyer er forskjellige, vi er "heldige" med at lillemor tar flaske, og de rutinene vi har mtp soving passer for oss nå.

Back
Topp