Legging..

Earthling

Glad i forumet
Septembermødre <3
Septembergull'17
Andre som har problemer med legging? Jeg føler at hver kveld er en kamp for å få babyen til å sove :( Vi holder på i flere timer hver kveld, vi bysser og bærer og ammer, og ungen er dødstrøtt men nekter å sove... Vi prøvde en stund å starte leggeprosessen i syv-tida, men det har vi gitt helt opp. Nå tar vi kveldsstell og på med pysj i åtte-tida og legger rundt halv ni-ni. Da har han gjerne ikke sovet på to-tre timer og burde absolutt være klar for i det minste en liten nap, men han kjemper så godt han klarer for å holde seg våken, skriker og kaver... Sovner som regel til slutt i ti-elleve-tiden og da er det ingenting igjen av kvelden for mor og far :( tror ikke det hjelper å starte enda senere for han blir jo bare overtrøtt og enda mer grinete..
Hadde han enda sovet godt på dagen, men han er en 35-minutters-powernap'er og har gjerne kun 3-4 slike i løpet av en dag..
Noen som har noen gode tips?? Ikke klar for skrikekur, men begynner å bli ganske frustrert her...

Har muligens tips til hvilene på dagtid, men sliter selv på kvelden innimellom.
Hørte at babyer har et søvnmønster som gjør at etter ca 40 min så sover de lettere og dermed våkner de fortere. Om man jobber med dette noen uker og bysser før babyen våkner skikkelig (og dermed får det til å sove igjen etter disse 40 minuttene) så vil man mest sannsynlig få babyen til å sove lenger enn 40 min.
Vi har prøvd dette en god stund nå og nå har hun flere ganger sover i 2-3 timer i strekk uten å våkne. Andre ganger må vi fortsatt bysse, men før sov hun maks 30-40 min.

Andre som har problemer med legging? Jeg føler at hver kveld er en kamp for å få babyen til å sove :( Vi holder på i flere timer hver kveld, vi bysser og bærer og ammer, og ungen er dødstrøtt men nekter å sove... Vi prøvde en stund å starte leggeprosessen i syv-tida, men det har vi gitt helt opp. Nå tar vi kveldsstell og på med pysj i åtte-tida og legger rundt halv ni-ni. Da har han gjerne ikke sovet på to-tre timer og burde absolutt være klar for i det minste en liten nap, men han kjemper så godt han klarer for å holde seg våken, skriker og kaver... Sovner som regel til slutt i ti-elleve-tiden og da er det ingenting igjen av kvelden for mor og far :( tror ikke det hjelper å starte enda senere for han blir jo bare overtrøtt og enda mer grinete..
Hadde han enda sovet godt på dagen, men han er en 35-minutters-powernap'er og har gjerne kun 3-4 slike i løpet av en dag..
Noen som har noen gode tips?? Ikke klar for skrikekur, men begynner å bl

Vår jente sover også lite på dagtid men heldigvis hele natta. Legging på kveld er det som faktisk fungerer fint hos oss. Antar dere har forsøkt det meste men slik gjør vi det hos oss: Vi legger henne rundt klokka åtte. Starter rundt kvart over sju — halv åtte med kveldsbad og pysj. Gir henne deretter mat (ammer) på soverommet hvor lyset er slått av. Legges i egen seng (samme rom som oss). Synger nattasanger, stryker på kinnet og holder i hånda. Sovner på magisk vis. Det rare med legginga på kveld kontra dagtid er at hun på kvelden når lyset er slukket selv lukker øynene, vrir hodet fra side til side og virkelig forsøker å finne søvnen....

Har muligens tips til hvilene på dagtid, men sliter selv på kvelden innimellom.
Hørte at babyer har et søvnmønster som gjør at etter ca 40 min så sover de lettere og dermed våkner de fortere. Om man jobber med dette noen uker og bysser før babyen våkner skikkelig (og dermed får det til å sove igjen etter disse 40 minuttene) så vil man mest sannsynlig få babyen til å sove lenger enn 40 min.
Vi har prøvd dette en god stund nå og nå har hun flere ganger sover i 2-3 timer i strekk uten å våkne. Andre ganger må vi fortsatt bysse, men før sov hun maks 30-40 min.
Akkurat sånn er det ja! Jeg har prøvd å ligge klar med smokk eller pupp når han sover inne, og trille lengre turer ute, men det har ikke funket til nå.. Men skal prøve som du sier å gi det et par uker og se om det funker :)

Vi kjører mye det samme opplegget som dere, bare at han ikke klarer å sovne selv. På dagtid kan jeg hjelpe ham med smokk og koseklut og da sovner han gjerne etter å ha kastet slik på hodet en liten stund. Må holde smokken for ham da hehe. Men på kvelden er ikke den teknikken noe tess, da kan vi holde på leenge og det virker som han skal sovne, men så kvikner han til igjen og begynner å fekte eller grine og så må vi ta ham opp til slutt. Akkurat nå traver jeg soverommet med lillegutt i bæresele, etter at han våknet etter nesten en time.. Men han roer seg iallefall raskt når han kommer opp i den da, det hjelper jo litt! Satser på at det blir bedre med tida :)

Vet ikke om jeg kan hjelpe, men ville bare si at det høres veldig likt ut som vi har det med jenta vår. Hun sovner ofte ikke før bortimot midnatt :-/ Må bæres og puppes og merker det med EN gang når hun legges ned evt når man setter seg og vugger henne i fanget :-P De siste dagene har vi merket at hun faktisk kan roe seg når hun har sovnet i armene våre og legges PÅ SIDEN i senga/bagen. Kanskje det kan fungere for dere også? Slitsomt å aldri få kveldene for seg selv :-/

Vi har ikke noe legging før vi skal legge oss.
Hun får mat og sover på stua med oss. Nå vi skal legge oss, rundt elleve, så får hun mat, bysses litt så legges hun i senga si. Så tar vi på nattlampe med stjerner og musikk og går ut. Da ligger hun og er helt fascinert av stjernene og vi hører hun ligger der inne og prater og ler for seg selv, så finner hun roen og etter 15 min er hun som oftest sovnet.
Jeg tror den nattlampa har hjulpet oss mye, for hun skjønner at når den kommer på så skal hun sove. Og da sover hun i 10 timer i strekk.

Men det skal nevnes at hun er veldig aktiv og våken på dagtid, er våken i flere timer og sover en time eller to innimellom.
Har dere prøvd å trille tur på grovt underlag og så bare la babyen sove i vogna om natta? Uten å løfte over i senga?

Hun får mat og sover på stua med oss. Nå vi skal legge oss, rundt elleve, så får hun mat, bysses litt så legges hun i senga si. Så tar vi på nattlampe med stjerner og musikk og går ut. Da ligger hun og er helt fascinert av stjernene og vi hører hun ligger der inne og prater og ler for seg selv, så finner hun roen og etter 15 min er hun som oftest sovnet.
Jeg tror den nattlampa har hjulpet oss mye, for hun skjønner at når den kommer på så skal hun sove. Og da sover hun i 10 timer i strekk.

Men det skal nevnes at hun er veldig aktiv og våken på dagtid, er våken i flere timer og sover en time eller to innimellom.
Har dere prøvd å trille tur på grovt underlag og så bare la babyen sove i vogna om natta? Uten å løfte over i senga?
Hvilken nattlampe har dere? Har tenkt på å finne en til vår pode, men hittil har jeg ikke funnet noen som svarer til mine ønsker :)

Vet ikke om jeg kan hjelpe, men ville bare si at det høres veldig likt ut som vi har det med jenta vår. Hun sovner ofte ikke før bortimot midnatt :-/ Må bæres og puppes og merker det med EN gang når hun legges ned evt når man setter seg og vugger henne i fanget :p De siste dagene har vi merket at hun faktisk kan roe seg når hun har sovnet i armene våre og legges PÅ SIDEN i senga/bagen. Kanskje det kan fungere for dere også? Slitsomt å aldri få kveldene for seg selv :-/
De siste dagene er det ingenting som har funket annet enn å bysse/bære ham i søvn, men han våkner en ofte når han blir lagt ned. Skal forsøke å legge ham på siden i stedet for ryggen, takk for tips :)

Så deilig at dere har funnet noe som fungerer :) har forsøkt uro på sengen, men virker som han bare blir mer våken av den!? Han liker tydeligvis ikke å ha det helt mørkt i rommet, for begynner å grine ganske fort når vi går inn på soverommet, hjelper litt straks vi tar på mer lys.
Har forsøkt et par kvelder å gå tur ute og da sovner han lett, men det begynner det å bli veldig kaldt nå og da må vi ta på mye klær som må av igjen når vi kommer inn, og da våkner han som regel igjen.. Men bæreselen er gull, den har virkelig vært redningen nå i jula!
Lurer på om det kanskje kan være utviklingssprang som gjør at han er mer grinete om dagen? Her igår fant han iallefall ut hvordan han kunne rulle seg over på magen :)

Hvilken nattlampe har dere? Har tenkt på å finne en til vår pode, men hittil har jeg ikke funnet noen som svarer til mine ønsker :)

Har en stjerne som har mange små stjerner i som lyser og spiller musikk. Tror de har en lignende en formet som skilpadde på en apotekkjede :)

Så deilig at dere har funnet noe som fungerer :) har forsøkt uro på sengen, men virker som han bare blir mer våken av den!? Han liker tydeligvis ikke å ha det helt mørkt i rommet, for begynner å grine ganske fort når vi går inn på soverommet, hjelper litt straks vi tar på mer lys.
Har forsøkt et par kvelder å gå tur ute og da sovner han lett, men det begynner det å bli veldig kaldt nå og da må vi ta på mye klær som må av igjen når vi kommer inn, og da våkner han som regel igjen.. Men bæreselen er gull, den har virkelig vært redningen nå i jula!
Lurer på om det kanskje kan være utviklingssprang som gjør at han er mer grinete om dagen? Her igår fant han iallefall ut hvordan han kunne rulle seg over på magen :)

Har dere dunpose eller lignende? Da trenger ma gjerne ikke så mye klær. Her sover hun i ull body om natta.

Leggingen her har gått ganske greitt hele tiden.
Jenta vår er veldig våken og aktiv på dag, og med to eldre søsken blir det liten ro på dagtid. Så når kvelden kommer er hun sliten og trøtt. Når brødrene er i seng, blir det stille og rolig. Vi demper lyset og lar hun være oppe med oss til vi skal legge oss.
Ammer henne som regel i stua eller i senga og legger henne over i senga si når hun sover. Da sover hun hele natta i strekk. 10-11 timer som regel. Så vi er heldige. ❤
Men har hatt noen våkennetter vi også. Da har det hjelpt å legge henne oppi senga vår, og lite lys på. Da har hun roa seg igjen fort.
Sleit veldig med 1.mann.. og han er vond å legge ennå. Mens nr.2 og 3. har vært snille i fra dag 1. Så alle barn er forskjellige.
Men viktig med rutiner! :)

Min gutt sovner best i fart, så vi har tatt vogna inn på rommet og vugger til han sovner :) Tar mellom 5 og 15 minutter før han sover søtt :)

Vi har nattlampe fra IKEA som funker greit. En liten blå "mann"

Har lest at det er vanlig at de blir mer klengete og vil bæres mye når de er i et utviklingssprang. Vi hadde noen dager med det i jula, men nå er det tilbake til det vanlige heldigvis.
Håper det går bedre hos dere snart!

Har dere dunpose eller lignende? Da trenger ma gjerne ikke så mye klær. Her sover hun i ull body om natta.
Ja vi har voksi urban og den er deilig og varm, men jeg synes den er litt åpen i toppen, selv om man snører den sammen må man ha noe ekstra på overkroppen. Får prøve med ulltepper :)

Vi har nattlampe fra IKEA som funker greit. En liten blå "mann"

Har lest at det er vanlig at de blir mer klengete og vil bæres mye når de er i et utviklingssprang. Vi hadde noen dager med det i jula, men nå er det tilbake til det vanlige heldigvis.
Håper det går bedre hos dere snart!
Ja jeg tror det kan være en kombinasjon av utviklingssprang (han lærte seg å snu seg rundt på magen i jula :)) og magevondt. Nå prøver vi minifom og opp og ned-metoden, så ser vi hvordan det går ;)

Back
Topp