Legging

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Legging har virkelig blitt et mareritt her og jeg trenger alle råd. Var på helsestasjonen og de hadde lite å komme med.

Vi har hat null problemer med legging frem til nå. Har lagt henne i sengen kl. 18-18.30, gått ut og lukket døren og hun har sovnet uten en eneste lyd til neste morgen.

Nå bare skriker hun med engang vi prøver å bevege oss ut. Står og hyler i senga.
Vi har prøvd sang, flaske, styrking, byssing, starte legge prosessen omigjen osv..

Men nei hun bare skriker med mindre vi er fysisk på rommet og der kan vi sitte i flere timer..hun kan sovne rundt kl. 21.30..
Det ender gjerne med at en av oss bare legger oss sammen med henne for natta.

Hva gjør vi for å få tilbake de gammle rutinene? Vi har null kveld igjen slik det er nå og tapper oss fullstendig for energi.

Det skjer mye i utviklingen hennes. Hun har lært å reise seg og får tenner på samme tid.
 
Ingen annet råd enn at det går over og blir bedre etterhvert. Her har vi hatt slike perioder med storebror fra tid til annen. Enten ved legging eller ved oppvåkning på natt. Og med lillebror også har vi noen oppvåkninger på natt av og til. Selv har jeg prøvd å ikke bli for lenge i rommet, men heller gå til og fra.Litt fordi jeg er redd for å skape en vane der vi alltid må være i rommet når de sover, litt fordi jeg synes det er upraktisk å måtte være der og litt fordi det ofte har vært vanskeligere for de å finne roen når vi har vært der. Men man må finne det som passer best for deg og ditt barn, men det aller viktigste er å holde ut, det kan ta laaaang tid, men vil bedre seg etterhvert. Er nok helt sikkert i forbindelse med et utviklingssprang? Jeg regner med hun er trøtt nok når hun legges? Lillebror holdt et voldsomt styr en halvtimes tid etter han la seg 18.30 i dag, men regner med det var fordi han sov dupp til 16.30.
 
Jeg leste tidligere i uka at man bare skulle bli 15 min i rommet. Men hva gjør jeg når hun hyler frenetisk når jeg går ut?

Hun er trøtt, på torsdag sovnet hun på vei hjem i bilen (10 min å kjøre). Løfte hun ut av bilen og da våknet hun. Byttet til pysj og la henne i sengen, og ramaskriket begynte. Sovnet kl.21.30.

I går var det mamma som la henne først, da hadde hun gjespet og gnidd seg i øynene. Prøvd å lagt henne tre ganger..så kom jeg hjem og prøvde å legge henne. Til slutt måtte jeg bare legge meg jeg også, først da sovnet hun, kl. 22..hun sov til 0930 i dag. Våknet noen ganger i natt, men tror ikke hun er helt våken..

Gleder meg til mannen kommer i dag, så han kan ta litt over..
 
Jeg leste tidligere i uka at man bare skulle bli 15 min i rommet. Men hva gjør jeg når hun hyler frenetisk når jeg går ut?

Hun er trøtt, på torsdag sovnet hun på vei hjem i bilen (10 min å kjøre). Løfte hun ut av bilen og da våknet hun. Byttet til pysj og la henne i sengen, og ramaskriket begynte. Sovnet kl.21.30.

I går var det mamma som la henne først, da hadde hun gjespet og gnidd seg i øynene. Prøvd å lagt henne tre ganger..så kom jeg hjem og prøvde å legge henne. Til slutt måtte jeg bare legge meg jeg også, først da sovnet hun, kl. 22..hun sov til 0930 i dag. Våknet noen ganger i natt, men tror ikke hun er helt våken..

Gleder meg til mannen kommer i dag, så han kan ta litt over..
Synes nesten det er bedre å bare gå inn og ut da. Jeg mener, en baby aner jo ikke hva 15 min er og kan se får meg den blir forvirret av at man er der en stund for å så gå. Da er det nesten bedre å bare gå med en gang. Med mindre man er der til de sovner da, men det kan jo ta lengre tid enn 15 min. Her har jeg trøstet evt. tatt opp til han roer seg så gått ut igjen uavhengig av om han byner å hyle når jeg går. Men er da bare rett utenfor døra og går inn igjen og roer etter 30 sek/1 minutt. Gjentar til han roer seg. Men mine har stort sett roa seg raskt da, man hører jo de som må holde på i timesvis, men det er i min mening verdt det til slutt.

Siden hun er trøtt når hun legges har det nok ikke noe å si å legge en halvtime senere men det kunne jo være verdt å prøve hvertfall? At hun sovna i bilen er nok heller ikke lurt i forhold til å få de til å sovne. Ti min i bilen kan ha mye å si for sånne små.
 
Jeg hadde bare latt ungen være våken og la det skure og gå. Hun sovner til slutt. Det er garantert bare et utviklingssprang, så det går over.
Her var det jo kaos en periode, men vi helt helt tilbake der vi var, bortsett fra at hun våkner rundt 23-tiden og vil ha mat.

Jeg har overhodet ingen tro på å gå fra et barn som skriker, det tror jeg gjør vondt verre.
Hvem sovner når de er stressa og hysteriske? Ikke jeg hvertfall.
 
Jeg hadde bare latt ungen være våken og la det skure og gå. Hun sovner til slutt. Det er garantert bare et utviklingssprang, så det går over.
Her var det jo kaos en periode, men vi helt helt tilbake der vi var, bortsett fra at hun våkner rundt 23-tiden og vil ha mat.

Jeg har overhodet ingen tro på å gå fra et barn som skriker, det tror jeg gjør vondt verre.
Hvem sovner når de er stressa og hysteriske? Ikke jeg hvertfall.
Det er nok forskjell på barna. Med storebror var det ofte det hjalp at vi ble en liten stund. Med lillebror hjelper det som sagt bedre å bare gå, men da er han alltid rolig når vi går da. Han hyler aldri før vi er ute av rommet. Og å da vente en kort stund før man går inn igjen er ikke "skrikekur" i mine øyne. Det kan jo faktisk skje at han av og til bare må skrike fordi jeg rett og slett ikke alltid har mulighet til å gå der og da også. Men som sagt, det er sikkert en periode som går over :) Alt gjør det:)
 
Jeg synes det virker som at hun ikke finner roen.

Jeg har bare tatt henne ut av soverommet og ventet en stund før jeg har lagt henne igjen. Noen ganger sovner hun og andre ganger ikke..

Det hjelper ikke å gå inn og ut av rommet. Jeg holdt på i over tre og en halv time her en kveld..
Med en gang jeg snur ryggen og går ut av soverommet så begynner hun å hyle..

Sukk..får bare innse at sånn er det nå og håpe at det snart går over.
 
Det kan nok stemme at hun ikke finner roen hvis det er et utviklingssprang. Det kribler sikkert litt i hjernen hennes:)
Det går over, men det er hardt når det står på.
 
Jeg synes det virker som at hun ikke finner roen.

Jeg har bare tatt henne ut av soverommet og ventet en stund før jeg har lagt henne igjen. Noen ganger sovner hun og andre ganger ikke..

Det hjelper ikke å gå inn og ut av rommet. Jeg holdt på i over tre og en halv time her en kveld..
Med en gang jeg snur ryggen og går ut av soverommet så begynner hun å hyle..

Sukk..får bare innse at sånn er det nå og håpe at det snart går over.
Nei, så lenge hadde ikke jeg orket å holde på heller. Verken for min eller barnets del. Lengste jeg har holdt på er en time og da har det vært rolig innimellom.

Lillebror er et sirkus om han ser oss når han skal sove. Funker ikke når han ser oss i vogna heller.

Er nok best å bare gjøre det beste ut av det da og tenke at det blir bedre:) Slå deg ned med mobilen i døråpningen kanskje og ikke gi noe oppmerksomhet? Jeg har også sunget på utsiden av døra med hell, men om hun ikke roer seg av sang blir det jo verre.
 
Har du forresten forsøkt å ha døren hennes åpen og gjøre ting utenfor eller andre steder i leiligheten så hun hører deg/dere? Storebror har nesten alltid hatt døren sin åpen. Før pleide jeg å lukke den etter han sovna da.
 
I vogna på dagtid er det null problem.
Kler på henne, legger henne ut og hun sovner uten en lyd.

Jeg har både strikket og lest inne på rommet hennes ved siden av senga.
Jaja, det går vel over..

Hadde det bare tatt en time, så hadde det vært greit, men her tar det 3-3.5t og det er helt frem til jeg skal legge meg..
 
Har du forresten forsøkt å ha døren hennes åpen og gjøre ting utenfor eller andre steder i leiligheten så hun hører deg/dere? Storebror har nesten alltid hatt døren sin åpen. Før pleide jeg å lukke den etter han sovna da.

Ja, det har vi forsøkt uten hell...
 
Ja, det har vi forsøkt uten hell...
Skjønner du har forsøkt det meste. Ja, det må være innmari kjedelig. Den tida etter unga har lagt seg er super hellig her i huset.
 
Skjønner du har forsøkt det meste. Ja, det må være innmari kjedelig. Den tida etter unga har lagt seg er super hellig her i huset.

Ja, jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg sier det er slitsomt.
Men, de 3 timene etter hun har lagt seg trenger jeg for å hente inn litt energi og få pulsen ned.

Akkurat nå ligger hun i vogna i stua og sover. Håper det funker å legge henne over i senga etterpå.

I dag sov hun lenge, kl.22-0930..bør jeg vekke henne før? Selv om hun sovner så sent?

Hun sover naturlig lengre om morgenen når hun sovner så sent...
 
Ja, jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg sier det er slitsomt.
Men, de 3 timene etter hun har lagt seg trenger jeg for å hente inn litt energi og få pulsen ned.

Akkurat nå ligger hun i vogna i stua og sover. Håper det funker å legge henne over i senga etterpå.

I dag sov hun lenge, kl.22-0930..bør jeg vekke henne før? Selv om hun sovner så sent?

Hun sover naturlig lengre om morgenen når hun sovner så sent...
"Den som ikke har barn, vet ikke hvor godt det er når de har lagt seg" var et sitat jeg hørte etter vi fikk storebror og det stemmer jammen godt;)

Nei. Det ville jeg ikke gjort, kan ikke tenke meg det har noe å si siden du sier hun er trøtt på kvelden. Men kan jo prøve en dag, hun kan jo ha kommet inn i et spor hvor hun har snudd litt på døgnet. Min sover 18.30-08.30 ca. 11-12 timers netter er vel vanlig. Min er nok litt over normalen på lengde på natta, men han får en flaske i 5-6 tida da, ellers hadde det nok vært morgen klokka 6 her (det er det forsåvidt for eldstemann som er hekta på julekalenderen sin;)). Hvordan sover hun på dagen nå da? Når våkner hun fra siste dupp? Som sagt blir det visst for sent å sove til 16.30 for min nå. Må nok sette 16.00 grense.
 
"Den som ikke har barn, vet ikke hvor godt det er når de har lagt seg" var et sitat jeg hørte etter vi fikk storebror og det stemmer jammen godt;)

Nei. Det ville jeg ikke gjort, kan ikke tenke meg det har noe å si siden du sier hun er trøtt på kvelden. Men kan jo prøve en dag, hun kan jo ha kommet inn i et spor hvor hun har snudd litt på døgnet. Min sover 18.30-08.30 ca. 11-12 timers netter er vel vanlig. Min er nok litt over normalen på lengde på natta, men han får en flaske i 5-6 tida da, ellers hadde det nok vært morgen klokka 6 her (det er det forsåvidt for eldstemann som er hekta på julekalenderen sin;)). Hvordan sover hun på dagen nå da? Når våkner hun fra siste dupp? Som sagt blir det visst for sent å sove til 16.30 for min nå. Må nok sette 16.00 grense.

Beste sitatet!

I går sov hun fra kl. 12-14 på dagen.
Sover ca 2-3 timer på dagen nå, men aldri sent etter kl. 15.

Gikk fint å flytter henne fra vogna til senga og hun sov til kl. 09.00 i dag. Våknet kun engang rundt kl. 0630 for å få tutten.

Pleier å sove fra kl. 11-12 og ut.
 
Oppdatere litt.

I dag sov hun fra 12-15 ute.
La henne 18.30 i vogna uten problem. Rekker nesten ikke å legge henne nede før hun er helt borte. Sovnet med en eneste gang. Virker som at når hun blir bindt fast så sovner hun med engang, men i senga bare surrer hun rundt og faller ikke til ro...

I natt skal vi bare la henne sove i vogna.
 
Vurderte å legge i vogna igår jeg også, men det endte med at jeg hadde henne på magen i meitai og humpet litt rundt. Funka det og:)
 
Back
Topp