Legging

Bkno8398942

Første møte med forumet
Hei.
Jeg har store problemer med å legge min 4 år gammel datter. Det er EKSTREMT umulig.. Det har ALDRI vært et problem fram til nå, det er også spesielt når pappaen hennes skal legge henne. Hva gjør jeg? Er alt fra skrirking, slåing, erting, løping osv osv.. Dette skjer hver eneste kveld når det er leggetid.. Leggetiden er til vanlig kl 19:00 men ende opp med at henne sovnet nærmere 22:00 hver eneste kveld. Jeg begynner tidlig på jobb så er oppe hver eneste dag fra 5:45.. Er det noen råd jeg skal følge? Har prøvd seriøst ALT! Hun har også blitt vanskelig når henne skal sove hos besteforeldrene sine (farmor), dem bor under oss i en enebolig.
 
Hei.
Jeg har store problemer med å legge min 4 år gammel datter. Det er EKSTREMT umulig.. Det har ALDRI vært et problem fram til nå, det er også spesielt når pappaen hennes skal legge henne. Hva gjør jeg? Er alt fra skrirking, slåing, erting, løping osv osv.. Dette skjer hver eneste kveld når det er leggetid.. Leggetiden er til vanlig kl 19:00 men ende opp med at henne sovnet nærmere 22:00 hver eneste kveld. Jeg begynner tidlig på jobb så er oppe hver eneste dag fra 5:45.. Er det noen råd jeg skal følge? Har prøvd seriøst ALT! Hun har også blitt vanskelig når henne skal sove hos besteforeldrene sine (farmor), dem bor under oss i en enebolig.
Hei!
Fireårsalderen er en bestemt alder, og barn i denne alderen har ofte et stort behov for å hevde sine meninger. Fireåringer har likevel god forståelsesevne, og man kan snakke med dem og bli enig om hvordan rutiner skal være. Sett dere derfor ned med fireåringen, evt enda bedre kan dere fortelle en parallellhistorie. Lag en historie hvor fireåringen i familien ikke vil legge seg, og mor og far blir trette og leie seg. Dette har igjen innvirkning på at alle blir sure og gretne i hverdagen og ingen har lyst til å gjøre noe kjekt sammen. Forsøk gjerne å få deres egen datter til å si noe om hva den enkelte kan gjøre for at hverdagen skal bli hyggeligere, og igjen forsøk å få henne til å forstå at det er jo akkurat slik det er hjemme hos dere også. Gi klart uttrykk for at dere som mor og far ikke vil at det skal være slik lenger. Bli enig om at når dere har sunget en sang og evt. lest en liten historie, så er det tid for legging. Mor og far kan komme inn å se til henne,- eks. hvert tiende minutt, men datteren deres skal ligge i sengen. Som foreldre må dere være helt klare på at dere er bestemte på å gjennomføre dette, og ikke vise tegn til at dere lar dere vippe av pinnen. Dere gjør datteren deres en og tjeneste ved å gjennomføre dette og gi henne anledning til å få en god natts søvn. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp