Legging/soving

Hegsun

Mamma til verdens fineste gutt
Sønnen min er 11 måneder og vi har i lang tid slitet med legging på både dag og kveld.
Når han var ca 5-6 måneder ble det plutselig vanskelig å legge han for kvelden, før det kunne vi legge han o senga og bare gå ut av rommet. Det kom litt protest så sovnet han etter 10-15 min. Så begynte han med hyl grining og ble hysterisk. Eneste måten var å sitte inne med han og holde på han. Dette har vi nå fortsatt med hel til nå.
Ofte våkner han om natta og vi må sitte der sammen med han igjen. Må innrømme at det hender at vi tar han med på soverommet vårt og lar han sove med oss.

Jeg har fått masse råd om å bruke skrike metoden. Men er veldig usikker på om det er greit å gjøre det. Jeg tror at han ønsker intimitet.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det går helt fint for meg å sitte hos han om kvelden, men set om natta orker jeg ikke å gjøre det hver natt. Nå jobber jeg fulltid og er veldig sliten pga våkenetter.

Har du noen tips om legging? Hva tenker du om skrike metoden?
 
Har ikke fått noe svar enda?
 
Sønnen min er 11 måneder og vi har i lang tid slitet med legging på både dag og kveld.
Når han var ca 5-6 måneder ble det plutselig vanskelig å legge han for kvelden, før det kunne vi legge han o senga og bare gå ut av rommet. Det kom litt protest så sovnet han etter 10-15 min. Så begynte han med hyl grining og ble hysterisk. Eneste måten var å sitte inne med han og holde på han. Dette har vi nå fortsatt med hel til nå.
Ofte våkner han om natta og vi må sitte der sammen med han igjen. Må innrømme at det hender at vi tar han med på soverommet vårt og lar han sove med oss.

Jeg har fått masse råd om å bruke skrike metoden. Men er veldig usikker på om det er greit å gjøre det. Jeg tror at han ønsker intimitet.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det går helt fint for meg å sitte hos han om kvelden, men set om natta orker jeg ikke å gjøre det hver natt. Nå jobber jeg fulltid og er veldig sliten pga våkenetter.

Har du noen tips om legging? Hva tenker du om skrike metoden?
Hei!
Det er et veldig vanlig problem du beskriver, og mange foreldre er slitne pga barn som ikke vll legge seg og sove. Barn i denne alder er svært sosiale og vil helst ha med seg at som skjer, Selv om de ikke kan si så mye, er de i stand til å forstå ganske mye. Det er viktig allerede på dette tidspunktet å snakke med barnet om hva som skal skje i løpet av dagen. på samme måte som du forbereder barnet på å spise, bør du også forberede barnet ditt til at det skal sove. Snakke rolig med barnet, forsøk å ha gjentagende rutiner før leggetid, slik at leggingen blir forutsigbar. Vis at du selv er trygg og har kontroll på situasjonen. Snakk rolig og vennlig til barnet i en positiv tone. Snakk om soving som noe godt. Forsøk å legg barnet ditt når du ser at han er trett. Dersom han gråter, kan du gå inn og gjenta for ham at det er natt, han må sove og at mor og far skal passe på ham. De første kvelden kan det gjerne ta tlitt tid før han sovner. Ta tiden mellom hver gang dere går inn til ham, så vl du sannsynligvis oppdage at det går lenger mellom hver gang og at han gråter mindre tid. Det viktigste er at dere som foreldre signaliserer omsorg og vennlighet i denne situasjonen. Håper dere lykkes med å gjenvinne kveldene og nattesøvnen til glede for dere selv og barnet. Lykke til! Hilsen Elin
 
Back
Topp