legging (samme som spebarn...)

LilleRosina

Betatt av forumet
ah...blir så sliten og frustrert... Vi bruker 2 timer hver kveld etter amming på å få lille jenta til å sovne inn om kveldene... Hun sovner ved puppen og virker utrolig trøtt, men vokner når vi legger henne i senga si. Da er det masse gråt, opp å trøste...roer seg .. sovner i armene...legger henne i senga...vokner...og på`n igjen... Er det feil å ta henne opp når hun skriker? Blir så usikker på hva vi bør gjøre?? Fortesetter hun å skrike fordi hun vet vi vil ta henne opp og kose?? Skjønner hun dette?? Er snart 7 uker...Sovner alle andre babyer av seg selv?? Hmmm..... [8|][8|][8|] Trenger hjelp!! På helsestasjonen sa de at hun bare kunne gråte, ikke ta henne opp..Så leser jeg at en ikke bør gjøre dette med så små barn...også blir jeg så usikker... Dette ble langt og sytete!! har en dårlig kveld,,,gråter selv også! Pappa er på gutte fest[:'(]

Vi he samme probleme her i huset... [:o]

hva gjør dere da? Tar dere ungen opp mange ganger?? Det er jo så sårt å høre på!!

Vi prøva fyrst å gi ne smokken å rugge litt på korga åsso gå ut. Men so begynne ho berre å skrike igjen å då teke vi ne opp. Her e d sjeldent voksentid før 23.30 [:o]
Ka dåkke gjer da? Tips? [:)]

I dag prøvde jeg å legge henne litt tidligere, ammet henne halv ni. Prøvde å legge henne litt før ni, men det samme skjedde som tidligere....Til slutt la jeg henne ned etter at jeg var sikker(?) på at hun ikke hadde uft, våt bleie og lot henne gråte[:o][&o] Gikk på vaskerommet og ordnet tøy (hørte ikke gråten hennes, men sleit litt selv... )hun sov som en stein etter 15 min!! Men føler meg litt slem....men hun sover, og det var det hun trengte...men er dette løsningen????[8|]

Hvis babyen er mett, har ren bleie  og ikke vondt i magen er det nok kos og selskap de er ute etter. Det er utrolig vondt å høre på sår gråt uansett, men kanskje litt lettere å la de ligge noen få minutter når man vet at de egentlig ikke har det vondt.
Vi hadde samme problem som deg den første uken eller så, men helsesøster sa at vi trygt kunne la gutten vår ligge i ca 5 minutter  å gråte før vi gikk inn til ham og tok ham opp. Litt tøft å høre på den lille som gråt, men som regel roet han seg rimelig raskt, og nå er ikke dette et problem i det hele tatt. Han er rolig når vi legger ham.
Må dere gå inn flere ganger før babyen sovner, kan det kanskje være en ide å bare sitte ved sengen å prate rolig og klappe litt på hodet/ holde i hånden til babyen blir rolig, istedenfor å ta babyen opp flere ganger.
Vet også at det kan være en fordel å legge de før de har rukket å sovne faktisk!
Håper noe av dette kan være til hjelp.  

Tror nok at du gjorde det riktige ja, syns du var veldig flink jeg!!!

takk for tips... kanskje jeg bør legge henne våken i senga si, har lest dette et sted jeg også...

TAKK Synes det er litt vanskelig dette jeg...

ORIGINAL: fido

I dag prøvde jeg å legge henne litt tidligere, ammet henne halv ni. Prøvde å legge henne litt før ni, men det samme skjedde som tidligere....Til slutt la jeg henne ned etter at jeg var sikker(?) på at hun ikke hadde uft, våt bleie og lot henne gråte[:o][&o] Gikk på vaskerommet og ordnet tøy (hørte ikke gråten hennes, men sleit litt selv... )hun sov som en stein etter 15 min!! Men føler meg litt slem....men hun sover, og det var det hun trengte...men er dette løsningen????[8|]

Jeg tror nok du har valgt riktig løsning ja! Dette vil nok være det beste for at du ikke skal stresse og slite deg helt ut, og for den lille også som vil "skjønne" hva dette med leggetid går ut på og da finne roen kjappere... 

Vi har så  å sei samme problem,bere at han søvn ikke på puppen men han ska gåes i søvn(nåkka han lært seg etter han ha kolikk)Så søv han kanske en halv time åsså e det ny runde på stu golve å sånn hold vi på om kvellan.Men etter 11-halv 12 så e det natt,da søv han så å sei heile natta,bere oppe å spis litt så legg han seg igjen.Dåli me råd assa[:-]Kain bere trøst me at dokk e ikke aleina om å ikke ha voksn kvell...[:)]

takk for tips... kanskje jeg bør legge henne våken i senga si, har lest dette et sted jeg også...

det er nok ikke så dumt å prøve å legge henne våken.
vet om fler som har sliti fordi babyen har blitt vant med å sovne til puppen,
greit å lære de å sovne av seg selv etterhvert ja.

vi slet med det samme her. Men tulla vår var urolig og gråt mye på dagtid også. Vi var hos kiropraktor, samtidig som jeg gjorde som du - lot henne ligge og skrike om kvelden. Hun roer seg selv nå, og sovner fort. Tidligere tok jeg henne opp, og hun sovnet jo på armen min, men våknet igjen når hun ble lagt i sin seng.

Vi gjør nok det rette med å la barnet gråte litt, og få muligheten til å roe seg på egenhånd. Så lenge vi er sikre på at de har det bra, bortsett fra selskapssyke e.l, så har de nok ikke vondt av å skrike litt.

Kiropraktoren sa til meg - "Du har mer vondt enn henne". Og det er nok sant [:)].

Hey..

Jeg legger min litt tidligere enn jeg gjorde før og det hjalp. I tillegg sover han minimalt på kvelden. Det er denne balansen med at han ikke skal være for trøtt eller sulten når vi begynner kveldsstellet. Har funnet ut at treffer jeg et vist tidspunkt kan jeg bare legge han ned, så sovner han[;)][;)], Om ikke må jeg rugge han i det uendelige. Begynner kveldstellet nå rundt 19:30- 19:45. De har funket mange netter nå... [:)][:)]

Håper det funker bedre hos dere etterhvert

Tusen takk alle sammen for mange gode tips. Fra i morgen av skal jeg være sterk og konsekvent hver kveld!!!! Trudde det var mange som ville kritisere meg når jeg lot ungen gråte seg i søvn... Skal bli enig med pappa`n at fra nå av blir det andre boller, for det har jeg fått råd om på bv![;)] Vi sliter ofte med å få henne til å sovne inn på dagtid også, men da er det vel det samme som gjelder.

Så flink du var, det der er ikke lett.... Hvis du fortsetter sånn noen dager til så vil hun sikkert slutte med gråtingen!! Det er grusomt å høre på og mamma hjertet gråter, men det blir jo bra tilslutt.
Vi ventet lenger med vår sønn før vi klarte og gjøre som du gjør, og da tok det 3 kvelder med gråt. Etter dette så sovnet han inn fint selv. Tilbakefall var det selvfølgelig, men det er OK! Har ikke dette problemet med lille jenta, men det kan jo komme senere....??

Det tar 3 kvelder, og det blir mindre gråting for hver kveld.

Hei alle sammen som har vært så snille å svare på innlegget mitt!!

Alle her mener det er ok å la barnet ligge å gråte, men i det andre rommet "spebarnstid" er det ingen som mener det er ok??!![&:][&:]

Det rare er at i dag, etter at jeg faktisk hadde bestemt meg for å prøve å la henne ligge litt har hun sovnet inn alene hele dagen og i kveld!!?? Dette etter 5 uker med masse styr...

ja ja, det kan jo snu i morgen...

Back
Topp