Legging. Igjen..

shewolf

Gift med forumet
Gutten min på 1 1/2 år er blitt utrolig vanskelig å legge! Vi har rutiner, men likevel, når han kommer opp på soverommet og skal legge seg, er det hyling, vræling og gråting. I tillegg til det, driver han og dunker panna si i kanten på senga! Jeg synes det er helt forferdelig at det skal være så vanskelig å legge ham. Det har utviklet seg til å bli et sant mareritt! Skulle tro han var redd senga! Om ikke så har han iallefall lakenskrekk deluxe!

For et par dager siden gikk jeg lei av all skrikinga, og lot ham bare skrike ivei (som den fæle mammaen noen sikkert synes jeg er nå)! Han sovnet til slutt. Etter at vi begynte å bare la ham skrike, har det blitt litt bedre, og igår kunne vi legge ham uten protester eller gråting. Han sovnet ganske kjapt, så det er tydelig at det har fungert. Men etter en times tid våknet han igjen og gråt ivei. Jeg gikk opp til ham for å sjekke at han ikke hadde hatt avføring, gav ham smokken og gikk ut igjen. Etter litt skriking sovnet han. Men en times tid etter det igjen våknet han igjen. Og slik er det gjennom hele natta! Han våkner mange ganger i løpet av natta og skriker. For meg virker det som om han vil ligge mellom oss, men det orker jeg ikke, fordi det blir så trangt i senga, og jeg får ikke til å sove skikkelig når han ligger i samme seng som oss. Samtidig savner jeg å kunne ligge inntil kjæresten min.

Bare sånn at dere vet det, så føler jeg at jeg har prøvd alle andre slags metoder, og dette med å la ham skrike ivei er siste utvei. Han er frisk, og har ikke vondt noe sted.

Så nå har jeg bestemt meg for at når jeg legger ham, får han bare skrike til han sovner. Men hva gjør jeg når han våkner igjen og skriker? Går jeg da innpå for å se at alt er ok, for så å gå ut igjen og vente til han sovner?

Håper noen har opplevd det samme og har tips og råd å dele. Jeg kjenner jeg begynner å bli utslitt. Det å våkne flere ganger om natten av skriking tærer på humøret og tålmodigheten på dagtid.

Det kan ikke være noen tenner eller noe som plager ham da? 

Nei. Har slitt med leggingen i 1/2 år nå...

Uff..for noe styr. Jenta vår drev også å våknet sånn flere ganger om kvelden og natta, hos henne var det astma så da hjalp det med ventoline.
Hun ble også mye bedre når hun fikk stor seng[:)]
Du sier at han er frisk og ikke har vondt, har du vært hos profesjonelle og fått dette bekreftet?

ORIGINAL: blessa

åh....da er det nok ikke det nei.

Har det skjedd noen forandringer i hjemmet? Nytt rom, ny seng, ny dyne...osv?

Jenta mi var sånn en periode, og jeg satte på en lydbok når hun skulle legge seg. og satt det så lavt at hun måtte konsentrere seg for å høre etter.. og det virket det..

samme her,er nok bare en periode,en lang en.......

ORIGINAL: Anis

Uff..for noe styr. Jenta vår drev også å våknet sånn flere ganger om kvelden og natta, hos henne var det astma så da hjalp det med ventoline.
Du sier at han er frisk og ikke har vondt, har du vært hos profesjonelle og fått dette bekreftet?

Ja. Han har vært hos astma- og allergispesialist, og var helt frisk. Jeg vet han gjør det på trass, fordi han skriker og kaster smokken på gulvet. Jeg kan gå inn på rommet hans og gi ham smokken igjen og legge ham ned. Når jeg er på tur ut reiser han seg og kaster smokken på gulvet igjen og igjen. Så nå driter jeg i om han kaster ned smokken. Kaster han den ned, får han greie seg uten den.

Jeg har også prøvd å ligge ved siden av ham, ved å flytte hans seng inntil vår. Og han skriker da også og peker på senga vår, for så å kaste ned smokken på gulvet og peke på smokken. Om jeg da gir ham smokken igjen, kaster han den ned på nytt.

Så jeg VET det er trass.

ORIGINAL: Kineblomst

Jenta mi var sånn en periode, og jeg satte på en lydbok når hun skulle legge seg. og satt det så lavt at hun måtte konsentrere seg for å høre etter.. og det virket det..

Jeg ønsker ikke å sette på lydbok, fordi da vil svigers komme til å få et problem med ham om han overnatter der.

ORIGINAL: nussnøff

åh....da er det nok ikke det nei.

Har det skjedd noen forandringer i hjemmet? Nytt rom, ny seng, ny dyne...osv?

Han har samme rom (ligger på vårt rom enda, fordi vi ikke får gjort ferdig hans før til våren). Senga er den samme som siden han ble nyfødt. Det samme er dyna.

Har uthevet det jeg ønsker svar/tips/råd om.

Ja. Han har vært hos astma- og allergispesialist, og var helt frisk. Jeg vet han gjør det på trass, fordi han skriker og kaster smokken på gulvet. Jeg kan gå inn på rommet hans og gi ham smokken igjen og legge ham ned. Når jeg er på tur ut reiser han seg og kaster smokken på gulvet igjen og igjen. Så nå driter jeg i om han kaster ned smokken. Kaster han den ned, får han greie seg uten den.

Jeg har også prøvd å ligge ved siden av ham, ved å flytte hans seng inntil vår. Og han skriker da også og peker på senga vår, for så å kaste ned smokken på gulvet og peke på smokken. Om jeg da gir ham smokken igjen, kaster han den ned på nytt.

Så jeg VET det er trass.

Da tror jeg bare jeg hadde vært bestemt og sagt at "nå er det natt og du skal sove". Hadde ikke latt ham skrike i evigheter, men gått inn med jevne mellomrom og gjentatt dette. Etterhvert sier du bare "det er natt" og til slutt går du inn uten å si noe..legg ham ned og gå ut.
Funka supert på jenta vår. Kan legge til at det hjalp å ha døra litt på gløtt..så gikk jeg utenfor og nynnet litt, skramla litt på kjøkkenet og lagde litt lyd slik at hun visste at vi var der[:)]

Det å ikke "svare" på barnets rop om trøst er ingen god løsning. I mine øyne. Eneste signalet du sender er jo at ingen kommer når han roper...

Mange gode tips på www.sovlillebaby.com

Så jeg VET det er trass.

Da tror jeg bare jeg hadde vært bestemt og sagt at "nå er det natt og du skal sove". Hadde ikke latt ham skrike i evigheter, men gått inn med jevne mellomrom og gjentatt dette. Etterhvert sier du bare "det er natt" og til slutt går du inn uten å si noe..legg ham ned og gå ut.
Funka supert på jenta vår. Kan legge til at det hjalp å ha døra litt på gløtt..så gikk jeg utenfor og nynnet litt, skramla litt på kjøkkenet og lagde litt lyd slik at hun visste at vi var der[:)]

Det funker ikke å gå inn og legge ham ned. Han reiser seg opp igjen med en gang og vræler høyere enn før. Har prøvd det... Begynner å bli oppgitt over dette med legging.

Da aner jeg virkelig ikke...slå ham i svime?[8D][&:] 

Back
Topp