Legging av 2 åringen!

Før sov han mellom 1,5 til 2 timer kuttet ned til maks en time for en liten stund siden men fortsatt tull :/ og virker som han er trøtt allerede kl 17.00 :/
Det kan hende han er overtrøtt. Da er det vanlig med problemer med legging, og å våkne i løpet av natten og våkne tidlig. Kan det være at han sover for lite på dagtid og er trøtt allerede 17 og trenger å legge seg tidligere? Logisk hvis disse problemene startet når dere kuttet ned på dagaøvnen.

Problemene startet før jeg kuttet ned på dagsovingen, var derfor jeg prøvde å kutte ned til maks en time :) men av og til hender det at han kun sover 30-45 min på dagen å :/

Problemene startet før jeg kuttet ned på dagsovingen, var derfor jeg prøvde å kutte ned til maks en time :) men av og til hender det at han kun sover 30-45 min på dagen å :/
Hva tror du skjer om du legger han kl 20 istedenfor? Jeg ville prøvd det både med at han sov max en time og ved å la han sove 1,5 time.

Her var han ikke trøtt så jeg prøvde å kutte ut dagsovingen. Da ble han stup trøtt på ettermiddagen. Innførte dagsovingen igjen og la han heller en time senere. Funket flott. Når han etter et halvt års tid med dette var klar for å slutte med dagsovingen ble leggetiden kl 19 igjen.

Hva tror du skjer om du legger han kl 20 istedenfor? Jeg ville prøvd det både med at han sov max en time og ved å la han sove 1,5 time.

Her var han ikke trøtt så jeg prøvde å kutte ut dagsovingen. Da ble han stup trøtt på ettermiddagen. Innførte dagsovingen igjen og la han heller en time senere. Funket flott. Når han etter et halvt års tid med dette var klar for å slutte med dagsovingen ble leggetiden kl 19 igjen.

Det kan jo hende det å funker :) kanskje heller si i bhg at han kan sove til han selv våkner å heller se hvordan det går og da heller prøve å kutte ut dagsoving hvis det ikke funker :)

Hmm får ta en snakk med bhg i morra om sovingen da! :) hvor lang tid tok det fra dere kuttet ut dagsovingen til hun sovnet greit om kvelden da? :)

Momentant. :p Da var hun ekstremt trøtt rett etter Fantorangen, så hun ble lagt da mellom kvart over seks og halv sju. Nå er hun over to og et halvt og sovner fortsatt på den tiden. Hun sover da i 11-12 timer per natt.

Trenger hun det så får hun sove litt på formiddagen, spesielt i barnehagen hvor hun gjerne blir sliten. Det klusser ikke til sovingen om kvelden lenger. Merkelig. :P

Momentant. :p Da var hun ekstremt trøtt rett etter Fantorangen, så hun ble lagt da mellom kvart over seks og halv sju. Nå er hun over to og et halvt og sovner fortsatt på den tiden. Hun sover da i 11-12 timer per natt.

Trenger hun det så får hun sove litt på formiddagen, spesielt i barnehagen hvor hun gjerne blir sliten. Det klusser ikke til sovingen om kvelden lenger. Merkelig. :P

Hmm nå blir e usikker på hva e skal gjøre :P

Snakk om at dagen etter jeg skriver dette innlegget sover guttungen til kl 08.07 på morran :P det var deilig!!! :D men fant ut at e skal først prøve å la han sove så lenge han vil på dagen og hvis ikke det funker må e prøve å kutte ut dagsovingen :)

Barn er veldig forskjellige, så det er vanskelig å si hva som kan løse dette.
Vår eldste kunne ikke sove mer enn 1-1,5 time fra sommeren før han fylte 2 år. Det holdt vi på til sommeren etter, da kuttet vi dagsoving helt, for da ble det masse tull igjen. Kveldene ble som de var før når vi kuttet ned på soving på dagtid, så det fungerte for han.
Lillebror er litt anderledes skrudd sammen, virker det som.
Han er nå litt over 2 år og kan sove 2 timer på dagen enda. Han har tullet litt på kveldene i det siste og vi har prøvd kortere dagsoving uten hell. Han har nettopp begynt fult i barnehage (gått 60% siden august), så jeg tror han blir veldig sliten av barnehagen. Så han får sove så lenge han vil på dagen, så lenge han våkner/vekkes senest kl 14, og vi begynner kveldsstell litt tidligere enn vi har gjort, fordi det virker som at han er overtrøtt og sliter med å sovne pga det.
Det har løst mye her, og han sover i gjennomsnitt 1,5 time hver dag. Sovner i 19-tiden og våkner 6-7-tiden på morgenen. Blid og fornøyd gutt som får den søvnen han trenger.

Prøv å kutt ned på dagsovingen, men legg han tidligere på kvelden. Det funker sjeldent med for lite søvn for å få ungen til å sove lengre. Jenta vår er 17 mnd, hu sover 2-4 timer på dagen men er likevel dødtrøtt kl 4. Vi legger ho mellom 17.30 og 18.00. Da sover ho til ca 06.00. I tiden mellom 16.00 og leggetid prøver vi å finne på no, gå ut en tur feks. Min erfaring er at å holde en trøtt unge våken enda lengre enn vanlig blir bare fjas. Søvn avler søvn sier dem jo :)
Ikke minst, om du stresser med dette så merker ungen det og blir urolig. Du må prøve en ting, å holde deg til det en periode før du endrer taktikk. Som regel så bruker unga litt tid på å tilpasse seg nytt søvnmønster også.

Back
Topp