Legging av 2 åringen!

mammatilgutt

Elsker forumet
Sønnen min på 2 år har alltid vært en engel å legge om kvelden. Har alltid lagt han kl 19.00 og han har alltid sovnet innen 5-10 min etterpå uten noe tull. Og sovet til tidligst 7 dagen etter. Men de siste 3 mnd har han begynt å tulle så mye... sovner ikke før 8 eller halv 9.. og våkner mellom 5 og 6 engang :/ han skal bare det ene å det andre og begynner å leke med lekene på rommet.. ser at han ikke får den søvnen han trenger og jeg anner ikke hva jeg skal gjøre for å få han tilbake til rutinene sine igjen :/ prøvd å kutte ned på dagsovingen uten hell :/ noen som har råd/tips til hva e kan gjøre??

Når mi holdt på sånn så fjerne jeg dagsovinga helt. Da gikk det mye bedre :)

Slik holdt min på også, fjernet dagsoving helt og kveldene ble bedre etter kort tid.
Så ble klokken snudd og vi jobbet med dette igjen. Da sov han litt på dagen igjen, men det var bare for en kort periode :)

Så da burde jeg bare prøve å holde han våken selv om han nesten sovner med mat bordet?
For det gjør han i bhg også hvis han ikke har sovet så lenge om nattaen

Det blir nok tøft i en overgang med en gang uten hvilen, men vil tro det går seg til etterhvert. Hva med å vekke han slik at han sover gradvis mindre og mindre?

Så da burde jeg bare prøve å holde han våken selv om han nesten sovner med mat bordet?
For det gjør han i bhg også hvis han ikke har sovet så lenge om nattaen

Ja, du er jo inne i en ond sirkel nå med lite søvn om natten og da er det ikke rart han er trøtt til middagen.
Så det vi gjorde var å gå ut litt i frisk luft og holde litt aktiviteten oppe.
Og du kan jo godt legge han da 18-1830 i en periode om det blir for tøft for han å være oppe.
Det å slutte å sove på dagen er en litt tøff fase, da de egentlig ikke er klare, men de bare tullet til kvelds.
Jeg hadde gitt det en uke eller to for å se om det går seg til.

Vi prøvde også å kutte dagsovingen men det gikk ikke. Keg beholdt dagsovingen men la han en time senere. Altså kl 20 istedenfor 19. Han trengte ikke like mye søvn men klarte seg ikke uten en hvil på dagtid.

Har dere kuttet ned på dagsoving?

Han sover kun 1 time i bhg, burde jeg gå ned til bare 30 min da? Og kanskje legge han tidligere på kvelden?
Vi kutta den i første omgang ned 30 min, men etter en periode funka ikke det heller og kveldene var bare tull og tøys, så da fjerna vi den helt.

Vi prøvde også å kutte dagsovingen men det gikk ikke. Keg beholdt dagsovingen men la han en time senere. Altså kl 20 istedenfor 19. Han trengte ikke like mye søvn men klarte seg ikke uten en hvil på dagtid.

Har dere kuttet ned på dagsoving?

Før sov han mellom 1,5 til 2 timer kuttet ned til maks en time for en liten stund siden men fortsatt tull :/ og virker som han er trøtt allerede kl 17.00 :/

Ja, du er jo inne i en ond sirkel nå med lite søvn om natten og da er det ikke rart han er trøtt til middagen.
Så det vi gjorde var å gå ut litt i frisk luft og holde litt aktiviteten oppe.
Og du kan jo godt legge han da 18-1830 i en periode om det blir for tøft for han å være oppe.
Det å slutte å sove på dagen er en litt tøff fase, da de egentlig ikke er klare, men de bare tullet til kvelds.
Jeg hadde gitt det en uke eller to for å se om det går seg til.

Det er gjerne i bhg han nesten sovner når de spiser lunch rundt kl 11 hvis han har våknet tidlig og jeg ikke har fått han til å sovne igjen :/

Det er gjerne i bhg han nesten sovner når de spiser lunch rundt kl 11 hvis han har våknet tidlig og jeg ikke har fått han til å sovne igjen :/

Var sånn hos oss i førsten også, så da jobbet barnehagepersonalet med å holde han våken. Akkuratt dette varte ikke lenge, fordi han da sovnet raskt til kvelden. Tror det er mange barn som sovner til lunsj og middag i denne perioden :D
Men han sover jo ikke stort nå på natten om han sovner 2030 og våkner 05 tiden igjen. Skjønner godt han er trøtt jeg :)

Hvordan gjorde dere det med bhg da?
Sa bare at ungen fikk sove kun 30 min og den skulle være før 1330. De fiksa resten selv de, de hadde soveskjema, hvor de skrev dette på. Så alle var obs på det da :) Det gikk som sagt en periode hvor 30 min funka fint og kvelden var fin. Men når det gikk over fjerna vi den helt.

Vår jente var sånn rundt den tiden hun var to år også. Det ble en kamp uten like å få henne til å sove, og det tok gjerne to timer å få det til... Vi kuttet ned på sovingen, men det eneste som hjalp var å kutte det ut helt. Nå sovner hun på fem minutter igjen! :)

Vår jente var sånn rundt den tiden hun var to år også. Det ble en kamp uten like å få henne til å sove, og det tok gjerne to timer å få det til... Vi kuttet ned på sovingen, men det eneste som hjalp var å kutte det ut helt. Nå sovner hun på fem minutter igjen! :)

Hmm får ta en snakk med bhg i morra om sovingen da! :) hvor lang tid tok det fra dere kuttet ut dagsovingen til hun sovnet greit om kvelden da? :)

Sa bare at ungen fikk sove kun 30 min og den skulle være før 1330. De fiksa resten selv de, de hadde soveskjema, hvor de skrev dette på. Så alle var obs på det da :) Det gikk som sagt en periode hvor 30 min funka fint og kvelden var fin. Men når det gikk over fjerna vi den helt.

Får prate med bhg i morra :)

Back
Topp