Leggetips

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Jeg har ei på 4 mnd. Hun er skikkelig vanskelig å legge på dagtid og kvelden. Jeg kan bruke opptil to timer med å rugge, bære, dytte og rugge igjen, for at hun skal sovne. Værst er det når ho er overtrøtt, så det gjelder å råke riktig tidspunkt. Men det er fryktelig vanskelig da hun blir fort trøtt. Noen tips til hvordan jeg kan få lagt henne, uten å stå å rugge i to timer for at hun skal få sove 15 min?? Blir helt utslitt, får ikke slappet av selv, noe jeg kunne trengt da ho begynner dagen kl 0430.

Legg deg og hvil sammen med henne. Eldste mi sov aldri alene, våknet hver gang hun ble lagt ned i vogn eller seng, så om jeg ikke hadde sovet sammen med henne hadde hun ikke sovet noe på dagtid.....

Det blir jo fort en (u)vane, da.. blir ikke lett å legge henne senere da, om hun blir vant til det :/

De har et sprang rundt 4 mnd alder. Hun har vel ikke holdt på sånn hver dag fra hun ble født? Hold ut, det går over.

Her var det også vanskelig rundt den alderen.... Fra nyfødt til ca 3 mnd var det byssing og bæring. Så kunne vi legge ho ned uten det men endret seg da ho var rundt 4 mnd.... Går over etterhvert, men vet det er slitsomt når det står på....

Mi er nå 6,5 mnd og må legge meg ned ved siden av henne når ho skal sove på kvelden. Tenker og håper det også går seg til ;)

Jeg kjøpte en sånn lampe som lyser stjerner i taket og spiller av en sang. Fra første dag vi kom hjem satte jeg den på når det var leggetid. Hun blir fascinert av stjernene og sangen gjør at hun skjønner at hun skal legge seg til å sove.

Ikke vært redd for at du lager en "uvane" med å legge deg sammen med henne, man må bare gjøre det som funker og å "overleve" ;) Jeg kjenner meg veldig igjen fra mitt første barn, mens barn nr. 2 går alt greiere med. Tror jeg brukte opp all min tålmodighet på førstemann, så hvis hun nr. 2 ikke sovner innen 5 min så tar jeg hun opp igjen og prøver igjen senere... ikke tenk at du skal "vinne" kampen hvis det gjør at du må vugge i 2 timer.

Mi på 6 mnd er lik. Må ammes i søvn. Foreløpig tar jeg det med ro. 1.mann var bare å legge da hun var 3 mnd. Unger er forskjellig. Det er slitsomt med barn, hun er jo bare 4 mnd enda så fortsatt liten og ingenting er en uvane så lenge de er baby..

Satt så pris på denne tråden. Vesla er nå 4 måneder og har begynt å bli vanskelig med legging. Hun har siden fødsel sovet lite på dagen og godt gjennom natta (7-8t), men nå våkner hun 30. min etter legging og sover generelt dårligere. Våkner ofte og vi kunne vel noen ganger ha starta dagen mellom kl 2-4... Jeg har begynt å la hun sove med oss når hun våkner ved 2 tida for da har hun sovet bedre og nesten frem til vi står opp i 7 tida. Godt å se at det er flere i samme båt og at det mest sannsynnlig er et sprang som vil gå over av seg selv :)

Har vært sånn den siste uka, bare.. før to uker siden sov ho 3 timer på dagen, i strekk, i vugga si:)
Da er det garantert utviklingssprang. Her varte det i 2,5 uker! Våknet hver time døgnet igjen, sov generelt veldig lite, fikk ikke til å sove. Gråt masse mer enn ellers. Plutselig gikk det over.

Jeg prøver å legge ham, og vil han ikke sove tar jeg han opp igjen og prøver igjen senere... Orker ikke å kave... På morgningene legger jeg han i samme seng og han blir ammet lenge og vel (er ikke veldig tung for alderen så prøver å fete ham opp litt), når vi deler seng så kan vi i sammen sove lengre;)

Jeg kjøpte en sånn lampe som lyser stjerner i taket og spiller av en sang. Fra første dag vi kom hjem satte jeg den på når det var leggetid. Hun blir fascinert av stjernene og sangen gjør at hun skjønner at hun skal legge seg til å sove.
Kan du legge ut link til den lampa?

Du kan ikke lage uvaner på så små unger:)
Jeg hadde også en urolig unge da hun var 3-4 måneder. Brukte caboo bæresjal og gikk rundt med henne i stua for å få henne til å sove. Noen ganger måtte jeg gå lenge, men jeg kunne se på tv samtidig:)
Da hun var 5 måneder begynte hun plutselig å sovne kl. 19 hver kveld uten problemer! Så ikke tenk så langt frem, tenk hva som er praktisk her og nå!

Back
Topp