Leggetid

snartmammatilenprins <3

Forelsket i forumet
Lille er vandt til å være med oss frem til vi legger oss! Han blir 7 uker til onsdag. Har prøvd to ganger å få lagt han litt før oss! Men virker som han merker at vi ikke er i rommet når han våkner 5-10 min etter vi har gått ut. Når han vet vi er inne på rommet ligger han å små klager om det er noe, når han våkner alene gråter han mye! Tips til denne overgangen mottas med takk :-P

Hvis han våkner igjen så må du bare prøve å gi han smokk eller vise at du er der frem til han sovner på ny :)

Hvis han våkner igjen så må du bare prøve å gi han smokk eller vise at du er der frem til han sovner på ny :)
Han nekter å ta smokk selv om han har kjempe sutte behov har prøvd mange forskjellige! I går vrælte han skikkelig når jeg var gått ut. Eneste som hjelper da er å dra puppen ut selv om han er stappmett -.-

Er forferdelig å høre de skriker men er faktisk normalt at det tar opp Til 20min før de sovner, selvsagt ikke hyling i 20min men litt jamring bør
Man tåle. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man springer opp ved det minste klynk. Hva om du venter i 2min før du går inn. Neste dag 5min, deretter 7min etc. Hver gang du går inn, vær rolig og fortell han At det er sovetid osv. Vent 1min med å ta han opp om det ikke hjelper. Neste natt, vent 2min. Dette tar tid og krever tålmodighet men funket fint på flere jeg kjenner:)

Nå er jo alle barn forskjellige, men vi drøyer det litt med å legge før oss (Åtte uker i morgen). Snakket med helsesøster om det også og hun var enig at det er litt tidlig å begynne med leggerutiner. Men som sagt alle er forskjellige og får du det til, så er jo det supert. :) Men jeg ville ikke latt en så liten baby ligge å skrike/gråte alene.

Han nekter å ta smokk selv om han har kjempe sutte behov har prøvd mange forskjellige! I går vrælte han skikkelig når jeg var gått ut. Eneste som hjelper da er å dra puppen ut selv om han er stappmett -.-
Her gir han beskjed om at han trenger fred og ro etter en lang dag. Da legger jeg han i vuggen på soverommet vårt slik at han får sove skikkelig. Noen ganger våkner han etter fem minutt, men da tar han smokken og sovner igjen etter en stund. Så ja, vår har behov for å legges mellom 20 og 22 om kvelden :) Kanskje han din er litt utrygg fortsatt og trenger nærheten din.

Er forferdelig å høre de skriker men er faktisk normalt at det tar opp Til 20min før de sovner, selvsagt ikke hyling i 20min men litt jamring bør
Man tåle. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man springer opp ved det minste klynk. Hva om du venter i 2min før du går inn. Neste dag 5min, deretter 7min etc. Hver gang du går inn, vær rolig og fortell han At det er sovetid osv. Vent 1min med å ta han opp om det ikke hjelper. Neste natt, vent 2min. Dette tar tid og krever tålmodighet men funket fint på flere jeg kjenner:)
I går lå han å klagde en liten stund, men begynte skrikinga når han forstod at vi ikke var der. Satt en stund hos han uten å ta han opp, å det hjalp ikke. Får drøye det en liten stund til med å legge han før oss

Lillemann er 6 uker gammel og jeg synes det er litt tidlig med leggerutiner. Men nå skal jeg absolutt ikke klage på hans egen rutine.

Han våkner rundt kl 7:30-9 på morgenen for mat, men sover ellers hele dagen med unntak av en våkenperiode 11-13. Er lysvåken fra kl 19-20 til kl 23 hvor han spiser sitt siste måltid før vi legger oss.

Jeg vil vel begynne å legge han tidligere etterhvert, men tar det som det kommer.

Lille er vandt til å være med oss frem til vi legger oss! Han blir 7 uker til onsdag. Har prøvd to ganger å få lagt han litt før oss! Men virker som han merker at vi ikke er i rommet når han våkner 5-10 min etter vi har gått ut. Når han vet vi er inne på rommet ligger han å små klager om det er noe, når han våkner alene gråter han mye! Tips til denne overgangen mottas med takk :p
Det kan jo være alt for tidlig for babyen din å prøve på å legge den tidligere, men så lenge du ikke er gal nok til å la den ligge og gråte er det jo bare å prøve seg fram hvis dette er viktig for deg. Sovner den først, for så å våkne like etter at dere er gått fra den? Mens den sover videre hvis dere er til stede? For da ville jeg prøvd et eller annet white noise, eller bare satt på radio eller musikk på lavt volum. Prøv om litt lyd hjelper så den ikke føler seg forlatt. :)

Min baby får legge seg akkurat når hun selv vil, men jeg trives også godt med å ha henne sammen med meg om kveldene, vet at en del føler det annerledes. Dette er min tredje, og jeg vet alt for godt hvor fort babytiden flyr av gårde, og hvor kort tid av livet de egentlig ønsker å være så tett på oss. Bare å nyte babytiden mens den varer tenker jeg. :)

De fleste babyer ønsker nærhet. Hva om du prøver å bytte bort puppen med en hånd, hvis han/hun er mett? Stryk litt på, eller la babyen kose med hånda di til han/hun sovner? Det gir varme og trygghet. Man kan aldri gi for mye av det til dissa små.

Jeg har babynestet i senga mi nå, så da ligger jeg ved siden av å stryker henne på ryggen og synger litt til hun sovner :) Ellers så sovner hun i vugga på stua om kveldene, og da bærer jeg henne bare i babynestet inn i senga når jeg skal legge meg :)

Her i hus sover hun inntil meg, og hun vil ikke sove før rundt 23:30, har gitt opp tanken på at hun skal sove i egen seng før oss med det første. Hun liker ikke ligge alene, og sover ikke lenge om hun gjør det (5min-1time), i forhold til at hun kan sove 4-6 timer ved siden av meg :p her bestemmer baby en stund til, om det ikke går av seg selv skal vi begynne jobbe med det når hun er 3 måneder.

Her legger han seg ca 22.00 i nest i sengen sin. Vi går gjerne inn et par ganger for å gi han smokk og vise oss, men så sovner han stor sett. Hvis han ikke finner roen ligger han inntil meg eller pappan noen minutter først! Han er nå 7uker og vi har hatt litt rutiner nå i to uker, og syns egentlig det funker godt!

Det kan jo være alt for tidlig for babyen din å prøve på å legge den tidligere, men så lenge du ikke er gal nok til å la den ligge og gråte er det jo bare å prøve seg fram hvis dette er viktig for deg. Sovner den først, for så å våkne like etter at dere er gått fra den? Mens den sover videre hvis dere er til stede? For da ville jeg prøvd et eller annet white noise, eller bare satt på radio eller musikk på lavt volum. Prøv om litt lyd hjelper så den ikke føler seg forlatt. :)

Min baby får legge seg akkurat når hun selv vil, men jeg trives også godt med å ha henne sammen med meg om kveldene, vet at en del føler det annerledes. Dette er min tredje, og jeg vet alt for godt hvor fort babytiden flyr av gårde, og hvor kort tid av livet de egentlig ønsker å være så tett på oss. Bare å nyte babytiden mens den varer tenker jeg. :)
Ingen problem å ha han oppe med oss, men var litt mer for rutinen sin skyld og at jeg kan få stelt meg selv for kvelden etter han er lagt:-)
Hadde aldri latt han ligge å gråte! Han våkner 5 min ca etter vi har gått ut:-P men nå vi alle legger oss samtidig sover han 5 timer:-P

De fleste babyer ønsker nærhet. Hva om du prøver å bytte bort puppen med en hånd, hvis han/hun er mett? Stryk litt på, eller la babyen kose med hånda di til han/hun sovner? Det gir varme og trygghet. Man kan aldri gi for mye av det til dissa små.
En hånd er absolutt ikke godt nok! er kun puppen som duger! Prøver smokk hver dag! Sovner på brystet vår men orker ikke ha han liggende der hele tiden! :-/

Huff, dette hørtes jo ut som Ferber-metoden. Trodde nesten alle var gått bort i fra den nå etter all forskning som viser langtidskonsekvensene av hva som skjer med babyer som ikke får respons på gråten sin ...

Jeg tror rett og slett ikke han er klar for å ligge alene enda. Se på andre kulturer; eller apene(!): de voksne samsover med barnet sitt frem til det er ganske stort. Det blir veldig unaturlig å la en baby ligge helt alene (men likevel er det jo mange som velger dette, med stort hell, men naturlig er det ikke.)

Fortsett og prøv med smokk - plutselig løsner det. Prøv å lirke ut pupp og inn smokk ;) Her er lillebror 7 uker og fortsatt ikke overbevist om at smokk er ok, men det går bedre og bedre for hver dag. Han er kjempetrøtt etter kl 20 om kvelden, men ikke snakk om at han vil ligge alene. Ikke en gang alene i babynestet på sofaen ved siden av meg... Så her er det byssing (eller bæring i sjal) frem til jeg legger meg i 23-tiden. Da sovner han greit ved siden av meg ..

Her e frøkna 6 uke og vi har de siste to uken lagt ho i senga for natta i 21-22-tida etter måltid... blir lagt I senga får smokka og koseklut inn til nesa så sett vi på musikk til ho også går vi ut. Etter par minutt begynne ho som regel å skrike da e d inn igjen å ta ho opp så kommer d en ekstra rap så legg vi ho ned igjen og samme rutine som første gang og da når vi går ut så slukne ho som regel...

Her e frøkna 6 uke og vi har de siste to uken lagt ho i senga for natta i 21-22-tida etter måltid... blir lagt I senga får smokka og koseklut inn til nesa så sett vi på musikk til ho også går vi ut. Etter par minutt begynne ho som regel å skrike da e d inn igjen å ta ho opp så kommer d en ekstra rap så legg vi ho ned igjen og samme rutine som første gang og da når vi går ut så slukne ho som regel...

Dette gjør vi også. Frem til åtte uker fulgte vi hennes tempo. Når hun ble åtte uker bestemte vi oss for å prøve å snu døgnet i riktig retning. Tok en time tidligere hver kveld. Til å begynne med sovnet hun kun oppå meg. Nå får hun siste amming i senga sammen med meg, før hun legges for seg selv, sammen med smokk og kosen sin. Da sovner hun etter 5min, og jeg går ut. Hender hun skriker etter 10-20min, da er det ofte bare en rap som må opp, så sovner hun for seg selv igjen. Det er fantastisk å ha litt tid for seg selv om kvelden :D

Back
Topp