Leggerutiner?

Love4two

Forumet er livet
Har dere begynt med leggerutiner?

Her sover og spiser Thea til forskjellige tiden så synes ikke det er noe lett å forandre på rytmen hennes enda. Hun tar gjerne natte rundt tolv-ett. Vi forholder oss til hennes rytme vi foreløpig

Lille tøtta her i gården har endelig begynt og ta kvelden i 23tia!
Vi bynte å bade ho litt tidligere å vips, der sovna ho tiliare å[:D][:D]
så der va vi heldi!
e så godt å ha litt aleina tid etter ongan har lagt sæj!

Stort sett er hun i seng til 23.... Noen ganger 24... Hun sover 8 timer uten melk, da synes jeg det er greit å legge hun såpass seint.. så blir natten og søvn normalt for meg!

Er litt vanskelig ennå for han tar liksom kvelden så tidlig,
og da sover han 6-7 timer. Noen ganger sovner han 19 - 20 tiden,
og da blir det liksom helt feil døgnrytme, så sliter litt med dette.
Nå prøver jeg å vekke han sakte og forsiktig i 24 tiden (da har han gjerne sovet over 4 timer)
og gir han mat og bader han...
Legger han etter en liten stund, og det har gått greit egentlig. sover til sånn 5 tida...

Men er ikke helt inn i noen ordentlig rutine ennå. Det går for det meste etter hans klokke![;)]

Det går litt opp og ned, men rutinen er på vei.
Det blir et sted fra kl21 og kl23. Kveldsbad i 21 tiden og siden han justerer når han vil ha mat, så blir det enten mat før 21 eller etter. Han våkner enten kl 03 eller 04 hver natt så kl 07 igjen.

Vi tar kvelden rundt 23. Da sovner Ida og sover til kl. 7 +/-. Vi legger henne såpass sent for at jeg skal slippe å ha natt-mating. Synes dette fungerer bra! Gode leggerutiner få man uansett senere, så det er ingen fare! Jeg synes det ikke er noen krise om ting går litt opp og ned nå i begynnelsen, man får finne en rytme som passer for seg selv. Det er også viktig at mor får sove og er utvilt....[:D] 

ORIGINAL: toBARN

Vi tar kvelden rundt 23. Da sovner Ida og sover til kl. 7 +/-. Vi legger henne såpass sent for at jeg skal slippe å ha natt-mating. Synes dette fungerer bra! Gode leggerutiner få man uansett senere, så det er ingen fare! Jeg synes det ikke er noen krise om ting går litt opp og ned nå i begynnelsen, man får finne en rytme som passer for seg selv. Det er også viktig at mor får sove og er utvilt....[:D] 

Det er sånn vi tenker også, men jeg får spørsmål om vi har noen rutiner og føler vi er såååå dårlige foreldre når jeg svarer nei. Men siden hun tar kvelden ved 23-01 tiden, sover hun natte igjennom og det er jo deilig. Samboeren og jeg er to nattedyr, så vi ville nok ikke lagt oss før den tid. Da måtte jeg ha stått opp igjen ved 3-4 tiden igjen.
Håper vi finner en rytme tilslutt, sånn om en månede eller noe sånt.
Takk for alle svar [:)]

ORIGINAL: toBARN

Vi har det også slik, synest det er kjempe greit å ha det slik.

Har begynnt forsiktig med tassen også, men det kan variere. Men de siste kveldene har jeg begynnt å stelle ham i 19:30-21:00 tiden. koser å ammer han og eventuelt bader han. Men han spiser hver 2 til 3 time så når vil legger oss skal han ha mat igjen. Så er det 3 t til neste gang. Han sovner greit etter amminga igjen som regel, men på morningen i 5-6 tiden har han vanskligheter med å sovne igjen [&:][&:].Da kan jeg hold epå en time før han sovner.. Men da sover han veldig godt også... [;)]

Thea sover gjerne til 21-22 på kvelden hun. Har prøvd å vekke henne et par ganger og det er ikke lett. HUn bruker sånn ca 1 time på å våkne [:D][&:] Ligger og strekker seg og grynter og suttehvis hun er sulten. Nei det er ikke så lett dette her [:)]

vi har forsåvidt funnet en liten rutine...
om kvelden bader hun mellom 21.00 og 22.00 engang... etter dette får hun mat, og vi har en lang rapeseanse (hun er litt dårlig til å få opp luften stakkar!)..
hun er stort sett i seng til kl. 23/23.30 
da sover hun som regel til 05.00/06.00...da får hun mat,,,og vi sliter med å få henne til å sovne igjen...det tar ofte en time + før hun sovner igjen, det er litt slitsomt..men vi har jo fått en fin rutine da!!

ORIGINAL: schnuppa

Har begynnt forsiktig med tassen også, men det kan variere. Men de siste kveldene har jeg begynnt å stelle ham i 19:30-21:00 tiden. koser å ammer han og eventuelt bader han. Men han spiser hver 2 til 3 time så når vil legger oss skal han ha mat igjen. Så er det 3 t til neste gang. Han sovner greit etter amminga igjen som regel, men på morningen i 5-6 tiden har han vanskligheter med å sovne igjen [&:][&:].Da kan jeg hold epå en time før han sovner.. Men da sover han veldig godt også... [;)]

Sånn har vi det også, amming hver 2-3 time!! Men så er jo våre gull av de yngste her i juliklubben da, så det blir vel snart (og forhåpentligvis) litt lengre søvn-perioder for oss også [:)]

Vi bader i 21 tiden og deretter er det mat å få... Så tar Rikke en lur hun og våkner igjen i 23 tiden.. Da kan hun være våken til 12.. Liker tydeligvis ikke å bli lagt i sengen sin alene... Vi legger oss mellom 23-00 og da slokner hun.. Har seg noen slurper i løpet av natten...

Men.....Rikke sov fra 00.30 og helt til 07.30 i natt... Jippi.. Men jeg derimot våknet kl 04.30 og var klart for amming...

her er det herman som styrer butikken, og det er jo ikke alltid like greit.  han spiser hver 2.-3.time, og har de lengste soveperiodene på ettermidd og tdlig kveld.  dermed er vi gjerne oppe noen timer på nattetid, i tillegg til at det blir tidlig morning.  (akkurat det er jo greit, siden jeg skal opp og avgårde til bhg med eldstemann)  håper at det vil gå seg til etterhvert, og at vi skal klare å snu rytmen til noe som passer litt bedre.  Føler at jeg tidvis går rundt i en evig tåkeheim, og det er jo ikke så veldig behagelig.[8D]  snakket med hs, men hun mente det var tidlig å beg å snu rytmen, og at vi bare måtte vente å se.

Sukk Magnus har i det siste begynt å sove bare ca to timer i slengen om natta. Fins det noe triks for å få han til å sove lenger? Han spiser godt før han legger seg.

ORIGINAL: Hege77

Thea sover gjerne til 21-22 på kvelden hun. Har prøvd å vekke henne et par ganger og det er ikke lett. HUn bruker sånn ca 1 time på å våkne [:D][&:] Ligger og strekker seg og grynter og suttehvis hun er sulten. Nei det er ikke så lett dette her [:)]

Sånn er det med Casper også. Er så fælt å forstyrre også da...
Har gjort det et par ganger når han har sovna veldig tidlig.
(sovner 19-20 tiden da prøver jeg ta han opp klokka 24 og gi mat og stell)

Men det med rutiner kommer etterhvert. Det går litt opp og ned sånn til å begynne med!
Snakket litt om det på HS i dag, og de sier at det er ikke SÅ viktig å begynne med det så tidlig.
Både jordmødre og helsesøstre sier jo også sagt at ingen babyer er bortskjemte fra 0-3 mnd![:)]

Å i natt slo Magnus sin egen soverekord! Ny rekord: 5 timer og ti minutter fra ti til ti over tre! Og så sov han tre timer til etter det, og så en time til etter det igjen! Hurra! Det var utrolig deilig, for de siste 5-6 nettene har vært veldig slitsomme med våkning annenhver time. Men jeg vet ikke om det var noe jeg gjorde eller bare flaks

Back
Topp