Marai

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
September To Remember
Hvordan gjør dere det i forhold til legging? Inntil nylig var det ganske enkelt: etter amming gikk han rett i matkoma, men nå skjer ikke det og han sliter med å sovne. Det ender ofte opp med at han blir overtrøtt og vi kan bruke timer på å få roet han ned og få han til å sove :facepalm: Svøping har gjort det lettere, men det tar fortsatt lang tid.
Har dere noen gode tips til legging eller, hvordan gjør dere det?
 
Vi sliter med det samme. på dagtid er det enklere og han sovner fort og kan sove lenge. Men på kvelden er det hyppig amming, urolighet og vanskelig å sovne. Det tar minst 1 time og som regel 2-3 timer på å roe ned og sovne dypt. Overtrøtt baby og mor på slutteno_O. Skulle virkelig ønske at han tok smokk! har prøvd maange ulike, men han nekter. Så har gitt opp den. Håper det blir lettere å legge etterhvert som han blir større.
 
Vi sliter med det samme. på dagtid er det enklere og han sovner fort og kan sove lenge. Men på kvelden er det hyppig amming, urolighet og vanskelig å sovne. Det tar minst 1 time og som regel 2-3 timer på å roe ned og sovne dypt. Overtrøtt baby og mor på slutteno_O. Skulle virkelig ønske at han tok smokk! har prøvd maange ulike, men han nekter. Så har gitt opp den. Håper det blir lettere å legge etterhvert som han blir større.

Et tips fra helsesøster vi fikk ifht smokk var å ta bittelitt malt på tuppen. Det smaker søtt og godt. Jeg har god erfaring med det, funket med en gang. Og min nektet også smokk lenge
 
Lille her får mme og får siste flaske en gang mellom 22 og 00 ca. Rett før tar vi kveldsstell på badet med dempet belysning. Vasker lett, skifter bleie, tar på pysj og snakker med rolig stemme. Noen ganger i uken bader vi henne, dette gjøres også rett før siste flaske. Forrige uke prøvde vi for første gang Natusan bedtime shampoo (finnes også bedtime bath), som det er bevist at baby sovner lettere og bedre av. Aner ikke om det var den som gjorde utslaget, men lille sov utrolig godt og lenge!
Siste flasken gies på soverommet med minimalt med belysning. Vi forlater ikke soverommet før vi skal stå opp igjen. Eventuelt bleieskift gjøres i sengen, snakker da minimalt og gjør minst mulig ut av det. Etter hun har fått flasken tar jeg henne opp og raper henne, må også ha henne en stund (20-30 min) liggende på brystet for og unngå at hun gulper så mye. Hun sovner vanligvis på brystet. Flytter henne så over i bedsidecrib som hun stort sett alltid godtar.

Rutiner hjelper nok litt på, men jeg tror egentlig at vi har en veldig snill baby på natten. Hun har hatt perioder hvor hun har vært urolig og da er det bæring og byssing som gjelder i kombinasjon med og snakke rolig og lavt. White noise har også fungert innimellom.
 
Frøkna her er 5 uker i dag og jeg kjenner meg veldig igjen. De første 3 ukene sov hun bare oppå meg eller pappan, men så hadde hun ei uke hvor hun sovna lett i babynestet sitt oppi senga etter siste flaske med mme. De siste dagene nå så har hun brukt lang tid på å finne roen og gå inn i dyp søvn på kvelden, så vi er ofte oppe å går att og fram på gulvet eller så sitter jeg i sofaen eller i senga med henne liggende på brystet mitt fram til hun har sovna ordentlig godt. Hun bruker også litt tid på å sovne igjen etter mating på natten.
 
Ser ut til at vi er flere i samme båt! :smiley-ashamed004 Min lille er 6,5 uker og jeg merker at han har utviklet seg mye fra den første måneden. Det gjenspeiles nok også på søvnen og vanskene med å falle i ro på kveld/dag.
White noise funker bedre enn Ewan drømmesauen vi kjøpte, men fingerer ikke alltid.
Smokk er han heller ikke giret på å bruke, så må prøve det malt-trikset! Det kan nok hjelpe litt på, håper jeg. Bilturer fungerer utmerket, han elsker bilstolen, men jeg kan ikke ta en 1.times lang kjøretur annenhver time fremmover heller. Jeg skal prøve den sove sjampoen, håper den funker. Ellers får vi vel smøre oss med tålmodighet?:smiley-angelic001
 
Har samme problem på dagtid. På natta sovner han etter han har spist og sover godt, spesielt utover morgenen, på dagen er han lyys våken og våkner veeldig lett når han til slutt sovner.

Jeg triller tur, for da sovner han alltid, enten en veldig lang tur så han får sove lenge eller så tar jeg vognbaggen inn etter tur for da våkner han ikke like lett (mye bråk ute..). Ellers prøver jeg etter mating å rape han og deretter gå og vugge og synge han i søvn, fungerer noen ganger veldig bra og han sover 2-3 timer, andre ganger vugger jeg leenge og han er kjempetrøtt også våkner han etter ti min; hehe! Skal ikke være lett...
 
Har samme problem på dagtid. På natta sovner han etter han har spist og sover godt, spesielt utover morgenen, på dagen er han lyys våken og våkner veeldig lett når han til slutt sovner.

Jeg triller tur, for da sovner han alltid, enten en veldig lang tur så han får sove lenge eller så tar jeg vognbaggen inn etter tur for da våkner han ikke like lett (mye bråk ute..). Ellers prøver jeg etter mating å rape han og deretter gå og vugge og synge han i søvn, fungerer noen ganger veldig bra og han sover 2-3 timer, andre ganger vugger jeg leenge og han er kjempetrøtt også våkner han etter ti min; hehe! Skal ikke være lett...
Skulle gjerne trillet litt jeg også, men han her HATER vognen. Skriker helt hysterisk...og jeg som trodde babyer elsket vognen.. o_O
 
Back
Topp